Vedex 1000

Skriv svar
Lelle
Fröträd

Vedex 1000

Inlägg av Lelle »

Hej! Visste inte riktigt vilken avdelning jag skulle lägga detta ämne. Men eftersom det är ganska pelletsrelaterat så blev det här.
Många frågor, men tar dem på samma gång.

Är det någon som använder pannan för pellets? Bra eller dåligt med det?

Hur är den för vedeldning?

Är det lätt att ändra mellan pellets och att elda med ved? Används den speciella pelletsluckan? Tar det lång tid att byta bränsleslag?

Passar alla typer av pelletsbrännare? Framåtbrinnande och uppåtbrinnande?

Vilken av luckorna ska brännaren sättas i? Nedre för uppåtbrinnande och övre för framåtbrinnande?

Hur är pannan att sota? Ser man på sprängskisser så ser det lite svårt ut att komma åt vid direktspjäll och skorstensanslutning. Fungerar det bra ändå eller kanske inte är något problem?
Kan man få ut sotet från skorstenen på ett smidigt sätt?

Pannans hållbarhet och kvalitet? Flera har nämnt att det är dåliga luckor som slår sig och spricker. Är det så fortfarande eller har man ändrat konstruktionen?

Är 1000 liter acctank tillräckligt för pannan vid vedeldning? Är 500 liters tank mer än tillräckligt vid pelletseldning?

Kan den rekommenderas om man tänker sig en enkel självdragspanna som fungerar både för pellets och ved?

Övriga synpunkter? Bra eller dåligt?

Många frågor, men den hugade kan väl svara på så många eller få han/hon vill och känner för.

Mvh L
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Vid pelletseldning behövs egentligen ingen tank men har du en så använder du ju den förståss...500 l är väl OK...
Vedeldning 1000 l...är ju lite lite om du frågar veddrakarna på forumet :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu va det ett tag sen jag såg pannan men det verkar inte finnas nån pelletsbrännarelucka http://www.nibeonline.com/pdf/031020-3.pdf
Man får nog göra som på min panna o ta bort antingen övre/nedre luckan beroende på vilken typ av brännare man ska köra med..
PAnnan hade inte varit helt fel om den haft pelletsbrännarluckan i sidan så man hade kunnat köra med vilken brännare som helst + att det gått snabbt att shifta mellan ved/pellets..
Måste man bort med luckan så tar det 25-30 min att shifta vilket gör att man inte byter så ofta mellan dom olika bränslena..
Då man kör pellets får man större askutrymme då man plockar ut keramiken o med uppåtbrinnande brännare så klarar man att köra 4-500 kg pellets innan askan måste tas bort el petas in längre i pannan då brännaren sitter i nedre luckan..

Jag skulle rekomendera en tank på 750-1000 l till den pannan, Min rymmer 55 l ved o det höjer man tempen 60° i 500 l tanken om man eldar björkved o denna pannan har 75 l eldstad..
Tanken bör ha bra isolering med minst 90 mm pur el 200 mm mineralull om du isolerar den själv, Även dubbla vvslingor som ska va utdragna o helst 15 meter/st..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Tack för svaren! Det lär finnas en lucka för pelletsbrännare till pannan som man byter ut en av de två andra med. Hur det fungerar i praktiken vet jag inte.
För mig skulle det vara en fördel att ha pelletsbrännaren i en av de befintliga luckorna och inte på sidan. Men det beror väl lite på hur pannrummet ser ut också.
Har man en framåtbrinnande på snabbfäste och en plugg till hålet så borde gå ganska smidigt i alla fall.
Skulle det bli en sån panna så blir det 2x500L med VVslingor i ena tanken.

Det är tråkigt att det finns så få alternativ. Har tittat på Värmebaronens Combimax 30UB.
Den har så stor vattenvolym, annars verkar det vara en trevlig och rejäl självdragspanna.
150 liter vatten och 70 liter eldstad.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Skriv svar