rensa pellets från spån

Skriv svar
Torsten
Pannrumstomte!

rensa pellets från spån

Inlägg av Torsten »

Har erfarit att pelletssäckar av sämre fabrikat kan innehålla en del spån. Bäst vore det att bli av med spånen innan de kommer ned i förrådet.

Kan man göra en "harpa" av tråd liknande en del hyllor i kylskåp. Längd ca. 2m och bredd som en pelletssäck. Avstånd mellan trådarna 4-5 mm. Kanter behövs nog också.
Harpans ena ände häktas fast på veckoförrådet i andra änden sätter man fast pelletssäcken. Under harpan hakar man fast en sopsäck.
Med harpan i horisontalläge skär man upp pelletssäcken och höjer sedan upp så att pelletsen rinner i jämn ström nedåt. Då borde i teorin spånen hamna i sopsäcken och pelletsen i förrådet.
Ingen mening jag provar själv då jag slår huvet i taket men med normal takhöjd i pannrummet kanske det till och med skulle bli lättare att fylla förrådet på detta sätt.
Ruska på säcken så spånen hamnar i botten fungerar ju men är jobbigt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

För att det skulle fungera bra borde "harpan" skaka också. Men då har du plötsligt en skaksikt och pellesen skall redan vara siktade vid fabriken...För min del köper jag pellets som inte dammar, för nuvarande kör jag på Derome. MvhHSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar