Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Nej, jag förstår hur du menar, men jag funderar om trögheten på givarna kan spela in när du inte har ett konstant flöde. Om detta även kan göra inverkan på avläsningen.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev:Att mina siffror inte stämmer beror på att förbrukningen i kubikmeter inte stämmer med kWh. Hittade en gamal vv utbildningspärm från en utbildning jag gick i mitten på 80-talet i min källaren. Där vi hade en lärare som är eller varit sk expert på varmvatten förbrukning. Han påstog där att 70 kubik vv / År i en vanlig villa är ca:5500 till 7000 kWh Question

Det är denna text som fick mig att börja fundera. ( Stämmer verkligen detta Question )
Du har haft mätaren installerad i över ett år utan att fundera över rimligheten i mätningarna :D
Det krävs inte mycket matte för att se om energiförbrukningen och vattenförbrukningen går ihop med tempdiffen :wink:
Ved Profilen skrev:Shakespeare undrade om mina flöden ligger konstant och det gör dem.
Pendlar mellan 680 L/ timme och 700 L /h beroende på hur shunten står.
Jag förstår nu att vi pratar om olika flöde. Jag trodde du hade flödesmätaren på returen till tanken och inte i själva radiatorkretsen. Där hade jag ialla fall satt den, lägre flöde och större tempdiff = mindre inverkan av felen i tempgivarna. Det är alltså flödet ut ur min tank som pulsar lite on/off. Flödet i radiatorkretsen är säkert inte heller konstant men det styrs av radiatortermostaterna.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Karla1 skrev:Nej, jag förstår hur du menar, men jag funderar om trögheten på givarna kan spela in när du inte har ett konstant flöde. Om detta även kan göra inverkan på avläsningen.
Ingen aning. Mekansika flödesmätare kanske kan fortsätta snurra efter man stängt av flödet, min gör det men kanske beror på medelvärdesbildning?

Jag vet inte alls hur joniska fungerar. Men i så fall skulle både förbrukningen i kWh och m3 vara för hög :scratch: VP tror han förbrukar mer vatten.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ja ni ser hur det kan bli!

Shakespeare har helt rätt ! Inget flöde men D-T = Ingen mätning .
Flöde men ingen D-T= ingen mätning.
Jag tror att Karla1 menar D-T som mäter fram och retur från radiatorkretsen i pannan som han har, då blir det det fenomen som han förklarar. Men när man mäter vv förbrukning så har jag satt givarna långt i från varandra mellan tapp vv och inkomm vv. Detta speler ingen roll vad D-T är när jag inte har något flöde som stämmer. Så fort jag tappar vv så mäter t1 och t2 givarna temp diffen jä..ligt snabbt, men det spelar ingen roll om mätaren tar lite tid på sig att starta.

Det är alltså flödesmätningen som spökar hos mig inte D-T

Det går nog inte att jämföra Radiator temp skillnad med vv temp skillnad . Iaf inte i mitt fall.

Shakespeare. Jag hade tänkt att läsa av min vv förb mätare ett år senare än den blev installerad. Skrev till och med upp install datum. Men blev helt bort glömd att läsa av . Det är ju ni på forumet som gjorde mig uppmärksam ang vv förbrukning, och hittade fel. ( Tack för det )
Jag har haft mera kontroll eller fokusering på husets förbrukning från radiatorkretsen än vv förbrukning .
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Är lite intresserad av den "Joniska" flödesmätaren, sitter det även en cell som producerar joner innan flödesmätaren eller är det beroende på vattnets normala innehåll av olika joner? Och kan inte dessa värden variera rätt mycket?

:study:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Inte en aning ! Men enligt Eon är fel marginelen i princip 0 :?:
Mätaren heter iaf Clorius combimeter -Q

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ok då är det en induktiv mätare om jag förstått rätt.
Kolla detta.

http://www.svenskfjarrvarme.se/download ... ggning.pdf

Sen behöver inte din mätare ha dessa problem.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Stämmer helt korrekt enl min manual.
Det är en Magnetiskt induktiv flödesmätare....
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

:D

Karla 1 Jag tror att Karla1 menar D-T som mäter fram och retur från radiatorkretsen i pannan som han har, då blir det det fenomen som han förklarar.

Märkte du inte denna text som jag skrev :D Jag tänkte skoja lite :D
Det är nog bäst jag förklarar det själv innan någon annan gör det.

Jag vet precis hur du menar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Där ser man.... Jag trodde att de "induktiva" flödesmätarna var bra eftersom fjärrvärmeverken använder dem när de mäter förbrukning ute hos kunderna, men de kan tydligen visa rejält fel. Kanske därför som de byts med jämna mellanrum.

Har själv en begagnad mätare från Växjö energi i mitt solfångarsystem. Undrar om jag får in mer eller mindre energi i acken än vad mätaren visar....... Den går ju inte att kontrollera på samma sätt som Vedis gjorde, dvs tappa upp en viss mängd varmvatten och kolla mot vad mätaren registrerat.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Roli skrev:Där ser man.... Jag trodde att de "induktiva" flödesmätarna var bra eftersom fjärrvärmeverken använder dem när de mäter förbrukning ute hos kunderna, men de kan tydligen visa rejält fel. Kanske därför som de byts med jämna mellanrum.
Det var en kille från kommunen och bytte vår vattemätare för ett par månader sedan. Han påstod att det numera var "lag" på att vattenmätarna måste bytas minst vart 6:e år.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Det är en annan typ av mätare. mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Nu har jag gjort en test till när vv mätaren verkar visa rätt! ( Tillfälligt )

Jag öppnade vv kranen som jag har i pannrummet och kollade, även nu visade mätaren fel det kom ca: 1 Liter vatten innan mätaren började registrera mätning :twisted:

Jag såg till att mätaren mätte flödet när frun i huset tog en dush på exact 10 min. Undrar vilket flöde mätaren verkligen visar :?: När frun dushar :D :D Skämt å Sido.........

Flödet och D-T var under dessa 10 min.

Flödet låg ganska konstant på ca: 170 L / h..
D-T varierade mellan Ca: 35 till 37 Grader C..
Ögonblicks förbrukning på kW pendlade mellan 6,7 till 7,3kW.

Detta skall motsvara ca: 2 kWh enligt mätaren..
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

För att ha riktig örnkoll borde man mäta tempen på avloppsvattnet kontra kv/vv också. All värme från avloppsvattnet som återgår till huset via varma rör osv är ju en förtjänst, det som går till avloppsbrunnen är bara förlust.

Lite seriöst nu:
När jag har tappat i hyfsat stort badkar och badat färdigt så väntar jag alltid några timmar med urtappningen så vattnet (ca 200 l) får lämna en del dyra kWh till huset. Karet rymmer mer än 200 liter men jag tar ju en ganska stor del av volymen så själva vattenmängden stannar nog på 200 l.

PS
Om hustrun pinkar under duschningen kommer det att sabba statistiken om man även mäter på avloppsvattnet...(både temp och volym) :wink:

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Hmm.. :roll: Avlopps vattnet skulle man nog kanske kunna ta vara på om man hade en strypning på avloppet så att vattnet stannade kvar en stund i rören, men då blir det nog stopp :?: Avlopps rören är så grova och innehåller mera luft än vattnet när man tappar ur som t.ex ett badkar. Jag tror inte besparingen är så stor. Det är nog bättre att duscha.

Men visst det går även att utvinna energi ur Av-vatten..

Nu är vi inne på flöden :wink: Tur är väl det..
Låst