Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare skrev:
Ved Profilen skrev:
Flöden B.l.a
Hög förbrukning kräver höga flöde. Höga flöde kan sabba skiktningen men i det här fallet är det inte dålig skiktning som gör att tankarna töms fort, eller hur?

Hur är det med dina flöde? När får vi reda på något om dem?

mvh
Hög förbrukning behöver inte kräva höga flöden !
När det är - 30 grader utanför mitt hus så har mitt hus hög energi förbrukning ! Jag ökar inte flödena för det :!:
Jag åter kommer med denna diskution när jag börjar att shunta ut värme. Dvs: Värme! Inte några små pyttsningar som min shunt, shuntar ut nu när det är + 10 grader ute. Då kommer du att förstå vad jag menar!
leh
Prima virke

Inlägg av leh »

Hej,

Tycker fortfarande att detta är en intressant tråd. Om man sållar fram fakta bland allt övrigt så ger den ganska mycket.
Jag har försökt hålla mig lite utanför diskussionerna men jag måste bara fråga dej en sak Karla1, är du verkligen allvarlig eller skämtar du? Som jag ser det har ingen ifrågasatt med vilka mellanrum din bekant eldar, vilket är vad du skriver i dina svar.

Det man påpekar är att du skriver att han gör ett ilägg per vecka, se min markering i ditt inlägg:
Karla1 skrev:Om man investerar i en anläggning så borde väl denna dimensioneras så att den klarar av energibehovet i huset. En modern vedanläggning idag ska man väl inte behöva elda som en tok för att få energi.

Har en bekant som har en Gaselle 70kW med 6 kubik tank och han gör ett ilägg per vecka. Han eldar på söndagen och detta räcker till på lördagen helgen efter. Då är frugan hans och två barn hemma själva under veckan då han är ute på jobb. Är det riktigt kallt får han elda på fredagen då han kommer hem. Huset är på ca 230 kvadrat.
Försöker du medvedet säga emot alla eller har du inte läst tillräckligt väl vad du skrev? Eller är det så att i din omgivning innebär ett ilägg en annan sak än att fylla pannan med ved en gång?

Bara för att förtydliga ytterligare så försöker jag inte vara ironisk utan det är en seriöst menad fråga.

/Lennart
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:Andre ! Du som kan allt :wink: Hur förklarar du det inlägget jag skrev tidigare i tråden med en Acktank på 2,5 kubik alltså 2500 Liter som laddas ur på ett dygn när det är + gradet ute :?: En tank på 2500 Liter lagrar ca:150 kWh.
Hur i hela världen fungerar detta värmesystem när det är 20 grader kallt ute :?:

Ved Profilen..
Det är väl bara så att hans hus kräver den energin för skiktningen är det inget fel på, Men jag vet inget om huset..

Därimot har du skrivit en massa dynga nu om hur förträffligt system du har men nu vet "vi" att du inte vet vad skiktning är, Du har inte svarat på frågan om övriga på äfab anser att du har bra skiktning??

Du har även skrivit om hur bra isolerat hus du har, Tror det va innan du hoppade av forumet sist då du hade uppe andra tråden om dina flöden..
Tycker inte ditt hus kan va så bra isolerat som du skrev tidigare om man ser till att 1500 l (2x750 l) bara räcker 1 dygn nu då det ännu inte är vinter, Du skrev tidigare att ditt hus bara behövde ca 15000 kWh/år vilket helt klart inte stämmer om man ser till din förbrukning nu..
Du har ganska prick dubbelt så hög förbrukning som vi har nu men vi behöver ca 20500 kWh/år el om man så vill ca 5500 kWh/år mer än du.. :roll:
Du har ju även skrivit i denna tråd att shunten är stängd vilket den inte är, om den är det så är det ju riktigt illa att tankarna inte hållermer än 1 dygn för som Wodda skrev tidigare så verkar du aldrig ha klarat dej senaste tiden iaf i 3-4 dygn...

Du har inte heller nämnt nått om ditt flöde i denna tråd utan bara skrivit om din fantastiska skiktning som bevisligen inte funkar, Om jag va du skulle jag skämmas över systemet o snarare vilja ha hjälp att få till det men även där då nån vill ge råd värjer du dej o håller upp ditt system..

En kompis som har trycklöst system med 3700 l acktank kollade vi skiktningen vid laddning i innan den byggdes igen helt, Plockade bort isoleringen på gaveln o kollade med ir-termometer från hans jobb o skiktet mellan full temp o det kalla skiktet va 14 cm.. :wink:
1 1/2" rör i laddkretsen o radiatorerna med en calmar v33 (vart du nu fått att nu pannan har nått att göra med laddningen ifrån :roll: )

Tycker nu att dom som tycker som Vedprofilen ska träda fram för det verkar ju bara va äfab anställda som håller med vilket är lite oroande med tanke på vilket ställe dom jobbar på...

Du kan nog släcka ner loggningen för gott nu..

Edit: Minskat citatmängden... / Roli moderator
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

leh skrev:Hej,

Tycker fortfarande att detta är en intressant tråd. Om man sållar fram fakta bland allt övrigt så ger den ganska mycket.
Jag har försökt hålla mig lite utanför diskussionerna men jag måste bara fråga dej en sak Karla1, är du verkligen allvarlig eller skämtar du? Som jag ser det har ingen ifrågasatt med vilka mellanrum din bekant eldar, vilket är vad du skriver i dina svar.

Det man påpekar är att du skriver att han gör ett ilägg per vecka, se min markering i ditt inlägg:
Karla1 skrev:Om man investerar i en anläggning så borde väl denna dimensioneras så att den klarar av energibehovet i huset. En modern vedanläggning idag ska man väl inte behöva elda som en tok för att få energi.

Har en bekant som har en Gaselle 70kW med 6 kubik tank och han gör ett ilägg per vecka. Han eldar på söndagen och detta räcker till på lördagen helgen efter. Då är frugan hans och två barn hemma själva under veckan då han är ute på jobb. Är det riktigt kallt får han elda på fredagen då han kommer hem. Huset är på ca 230 kvadrat.
Försöker du medvedet säga emot alla eller har du inte läst tillräckligt väl vad du skrev? Eller är det så att i din omgivning innebär ett ilägg en annan sak än att fylla pannan med ved en gång?

Bara för att förtydliga ytterligare så försöker jag inte vara ironisk utan det är en seriöst menad fråga.

/Lennart
Tillägg: En Gasell Quick UP-70 Tillverkar 197*0,9*1.4= 248,22 kWh på ett ilägg med ved. Sedan beror det på vilken temperatur tanken hade när pannan tändes.
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Ved Profilen skrev:
leh skrev:Hej,

/Lennart
Tillägg: En Gasell Quick UP-70 Tillverkar 197*0,9*1.4= 248,22 kWh på ett ilägg med ved. Sedan beror det på vilken temperatur tanken hade när pannan tändes.
Den tillverkar mindre än så för verkningsgraden du räknar på är vid redan varmeldad panna så då är han ju genast uppe i två ilägg om han skall ha den där verkningsgraden vid det andra inlägget.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Hög förbrukning behöver inte kräva höga flöden !
JO! Detta förstår du inte! Eller behöver jag påminna om dina 70l/h?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Ska man få ut en viss effekt får man antingen ha en stor temepraturdifferens eller ett högt flöde. Blir differensen mer än 100° återstår inget annat än att öka flödet. Annars blir det ispropp.

I praktiken kan man förstås inte skicka ut 100° vatten i elementet och få tillbaka issörja heller, så det är bara en teoretisk gräns.

En panna som rymmer 197 liter rymmer inte 197 liter ved. Det blir alltid en del luft mellan vedträna, och den luften värmer inte mycket. Dessutom är inte verkningsgraden konstant genom eldningscykeln heller.

När nattemperaturen kyper under -20°C och dagens toppnotering inte är över -10°C konsumerar mitt hus minst 8 kW i snitt, för att hålla värme och varmvatten. Men det är ganska stort och byggt 1943, alltså isolerat med luftspalt och tapeter.

Min skiktning fungerar bra. Av installationstekniska skäl har jag tankvolymen uppdelad på tre parallellkopplade tankar, vilket annars förstås inte är optimalt. Men det gör samtidigt att den oro som varmvattenuttag och solvärmetillförsel ger i tekniktanken inte slår igenom i de andra bufferttankarna, så skiktningen behålls totalt sett ganska bra ändå.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Gasellkungen
Ungskog

Inlägg av Gasellkungen »

Vem är tvingad att titta ? Det är helt fritt....
Gasellkungen
Ungskog

Inlägg av Gasellkungen »

Verkar ju vara en hel massa vuxna människor i detta forum. Jag ställer hinken och spaden vid sandlådan på väg ut... Ha de´ ! Jag avregistrerar mig. Var sjutton gör man det ?

And by the way... Det är ingen som tvingar någon att titta på någon sida.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Jag vill rätta mig själv i inlägget ovan. Det är egentligen inte högt flöde (l/h) som stör skiktningen vid högt effektuttag utan det är vattnets höga hastighet (m/s). Ju grövre rör desto långsamare går vattnet.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Det där med sandlådan får stå för medlemmer som inte svarar på frågor eller bemöter relevant kritik.
Är det sandlådenivå när svaren är: det här förstår inte ni?
Om man diskuterar sakligt och kommer med relevant input men blir bemött som och betraktas som mindre tillräknelig känns det som att bara stånga huvudet i väggen.

Flera inlägg i tråden bygger på elementär matematik/fysik.
De blir bemötta med "du fattar inte det här"

EDIT: *Bortagna rader* SKÄRPNING! /Admin

ADMIN kanske låser tråden då den ändå inte leder någonstans.

Tack för mig!

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Gasellkungen skrev:
Vem är tvingad att titta ? Det är helt fritt....
De som installerar egen anläggning kanske vill titta för att konstatera att det funkar iaf bättre än...
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Varför låsa en tråd som är intressant, i allafall vissa delar där "sandlådenivån" saknas.......

Om nu någon "tycker" att någon annan inte riktigt förstå, varför inte då förklara på ett begripligt sätt så att ALLA kan förstå vad som avses/menas mm, mm :wink: Det skulle underlätta för alla. Även för dem som "bara" läser detta ämne utan att vilja deltaga.

Om det sedan är så att "någon" tycker att sandlådenivån har blivit för hög så är det bara att göra på samma sätt som när det gäller att läsa loggar. Det är bara att sluta skriv (läsa, för loggar), svårare än så är det inte. Om man sedan vill deltaga igen så är man välkommen tillbaka. Och detta gäller samtliga. Även de som fått "sandlådeinfluensan" för någon gång blir man väl "frisk".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

Bra Roli.

Sedan tror jag det finns minst 3 trådar som alla 'rört' :roll: tanken och dess laddning/skiktning, med samma folk diskuterande samma saker, utan att vissa håller med om en gemensam slutsats, så nu får vissa personer helt enkelt acceptera att det finns perfekt skiktning av tank och sådant som motverkar/förstör perfekt skiktning av tank.

Min personliga åsikt om detta är att en beredare eller vv-slinga i toppen av tanken bidrar till försämrad skiktning och att detta i sin tur kan innebära att man behöver elda lite oftare för att få ut tillräckligt varmt vatten, jämfört med en perfekt skiktad tank - Därmed inte sagt att vv-slinga eller beredare i tanktoppen är värdelöst. Bara mindre bra för att bibehålla perfekt skiktning.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

@PELLE
Du borde copyrighta din text och sen sälja den till äfab för en mer testad slutsats går nog inte att komma fram till. Kan dom sen lägga till den till sina grafer så vore det bra.
Man kan ju säga att det finns underlag till din text bevisat på både kors och tvärs.
Kul är det i varje fall även om det ibland hettar till. Förra året slutade diskussionen med en massa tel samtal med glada tillrop. No hard feelings så att säga.

:)
Jag undrar om det går att låsa en tråd, så länge det finns folk som vill diskutera så lär ämnet fortsätta att leva kolla bara vedprofilens flöden & vedprofilens flöden2.

Hur som haver så lär vi oss en massa (i varje fall jag) när vi måste bevisa för andra hur det fungerar. Jag skulle aldrig ha haft sån koll som jag har just nu på mitt system om inte dessa trådar funnits. Och inte nog med det man lär sig med tiden vilka som kan vad och vad kan vara bättre än att ha tillgång till experter på så gott som alla områden.

Nä låt tråden få leva och så pratar vi flöden nu(i väntan på kallare tider) om jag inte minns fel :wink:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Låst