Hej!
Märkte när jag sotade igår att väggarna inne i pannan kändes lite klibbiga när jag skulle skrapa rent dem. Vad kan det vara som klibbar?
Har kört brännaren med lågeffekt läget inkopplat senaste månaden kan detta ha någon betydelse.
//David
Klabbig
Tjära är klibbigt.
Kalla pannväggar låg effekt, ingen laddomat/termoventil som begränsar inflödet av kallt vatten i pannan. Kanske?
Beroende på vilken panna det gäller kanske inte klibbet på pannväggarna gör så mycket för effektiviteten då den största delen värme överförs i tuber efter själva brännkammaren.
Blir det klibb i tuberna har du ett lite mera bekymmer.
Kalla pannväggar låg effekt, ingen laddomat/termoventil som begränsar inflödet av kallt vatten i pannan. Kanske?
Beroende på vilken panna det gäller kanske inte klibbet på pannväggarna gör så mycket för effektiviteten då den största delen värme överförs i tuber efter själva brännkammaren.
Blir det klibb i tuberna har du ett lite mera bekymmer.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Det där med låg effekt är nog lite överreklamerat tror jag Beror på vad som menas med låg effekt...men jag menar låg låg effekt
Bättre att köra på 13-15 Kw ...hela tiden....
Ställ upp brännaren och bränn bort klibbet (Tjäran)...Det fixar pellx på nolltid....
Mvh

Ställ upp brännaren och bränn bort klibbet (Tjäran)...Det fixar pellx på nolltid....

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Har också noterat att allt fungerar bättre med hyfsat hög effekt trots att många påstår att det är mer ekonomiskt med så låg effekt som möjligt.
Det blir ju en definitionsfråga vad som är så låg som möjligt.
I mitt fall är 15-17 kW det optimala (kort uppstartstid och snabb laddning av acktank) Det är så låg effekt som möjligt med beaktande på pelletsförbrukning/energiuttag i min anläggning.
Kör bara mot acktank 1 vid pelletseldning, vedeldning blir bäst med mina 4 tankar i serie men lönar sig bara då det är hyfsat kallt ute dvs framleningstemp >34°C. Annars stör vv förbrukningen (tank 1) det hela och sabbar hela finessen genom att sänka temp i tank 1 medans det finns skitmycket energi lagrat i tankarna 2-4.
Ha en bra dag!!!
Det blir ju en definitionsfråga vad som är så låg som möjligt.
I mitt fall är 15-17 kW det optimala (kort uppstartstid och snabb laddning av acktank) Det är så låg effekt som möjligt med beaktande på pelletsförbrukning/energiuttag i min anläggning.
Kör bara mot acktank 1 vid pelletseldning, vedeldning blir bäst med mina 4 tankar i serie men lönar sig bara då det är hyfsat kallt ute dvs framleningstemp >34°C. Annars stör vv förbrukningen (tank 1) det hela och sabbar hela finessen genom att sänka temp i tank 1 medans det finns skitmycket energi lagrat i tankarna 2-4.
Ha en bra dag!!!
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Brännaren går fet på lågeffekt som ja ser det iaf, Öka fläkten i lågläget el ändå bättre få brännaren justerad men instrument i detta läge..
Tror ibland installatörer fuskar o justerar in brännarna i ett läge fast det finns flera för annars hinner dom inte justera in dom på 10-15 min..
Tror ibland installatörer fuskar o justerar in brännarna i ett läge fast det finns flera för annars hinner dom inte justera in dom på 10-15 min..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd