Flamvakten går sönder . varför?

DJN
Gallringsobjekt

Inlägg av DJN »

startdosen är nog tillräcklig eftersom den tänder direkt o funkar bra när flamvakten är ny
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Om flamvakten bränns sönder efter en vecka beror det kanske på för hög temperatur. Har du provat att sänka effekten på brännaren. Om draget genom pannan är dåligt så titta hur många turbulatorer eller liknande som bromsar röken i pannan. Små pannor klarar ofta inte av att elda pellets om man inte först tar ut eller kapar turbulatorer. Finns det spjäll på pannan så öppna det helt.
Vad jag minns sedan jag valde brännare så finns det en mycket bra beskrivning av allt på Torsbyugnen hemsida.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
DJN
Gallringsobjekt

Inlägg av DJN »

Ok nu får man lära sig nya grejer . Turbolatorer är det rören som sitter i pannan ? isåfall har jag sex stycken. men jag tror inte de går att ta bort.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Turbulatorer är insatser i rören som bromsar röken. Vill du kolla om draget är för dåligt genom pannan så ta bort ett par sådana insatser så kanske det inte blir så varmt i brännaren (om det nu är där felet ligger att flamvakten går sönder).
Har du dåligt drag genom pannan går det också att prova att sänka effekten på brännaren så blir det inte så mycket rök som ska igenom.

Finns det tilluft utifrån till pannrummet?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Du drar väl regelbundet rent i pannas rökgångar? Igensättning där ger inte bara sämre ekonomi utan också högre mottryck. Antar att du kör brännaren på läge 1 eller 2. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
DJN
Gallringsobjekt

Inlägg av DJN »

Ok jag har kollat o alla turbolatorer är bort tagna redan. Jag sotar ut pannan ordentligt en gång per veckan. Jag kör på läge 2. Jag ska byta flamvakt o sota ur den ikväll. Ska testa köra på läge 1 istället efter det
soltomten
Gallringsobjekt

Inlägg av soltomten »

Hej,
hur ser flamvakten ut när du säger att den är sönder?

När den ser ut som en smält glaskula i ändan och inte går att dra ur fullständigt ur hållare, då är den sönder.
Fast flamvakten kan fungera ändå, det viktiga är att den är fri från tjära. Det räcker inte att gnida rent den med tummen för att få bort tjäran, med lite saliv eller vatten och papper så brukar det bli bra.
Och så är det viktigt att känselkroppen är riktad ned mot lågorna.

Får du tjära på flamvakten så tyder det på dåligt drag, men det pratar ni ju redan om.

/Håkan
DJN
Gallringsobjekt

Inlägg av DJN »

Den blir svart det är som om det bränns in i plasten . Den smälter inte. Odet är ingen tjära eller sot ,bara för varmt .Men nu kanske jag har kommit på va de e som gör att det blir dåligt drag i pannan . Det sitter ett spjäll uppe på pannan som är öppet på vid gavel . Och då stjäl det tydligen luft från pannan o det resulterar i dåligt drag . Ska testa stänga det ikväll efter jobbet o sota ur o byta flamvakt så får vi se . Kommer med rapport om resultatet. Tack för alla svar Mvh Daniel
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Det enda jag får på flamvakten i min TB Mini brännare är lite damm från pelletsen. Ca 2 år har den brännaren gått hela tiden nu. Vad jag vet så är inget bytt på brännaren, har bara haft huset i ett halvår ca. Eller jo glasen till fotocellen har jag bytt för de hade tidigare ägaren tappat så de var sönder.

Hur har ni det med sprickor i brännarkoppen på TB Minin förresten? Min brännare har en del sprickor i den redan, rätt så långa.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Jag har en spricka i brännarkroppen som jag fick när jag testade att blanda ut träpelletsen med spillpellets av polyeten från jobbet. Fungerade bra men det blev så varm att brännarkoppen sprack. Det och svårigheten att få jämn matning jorde att jag lade ned försöket. Men vi har levererat en del spill till en kille som exprimenterar med att tillsätta mindre mängd direkt i pelletsproduktionen för att höja värmevärdet mm. Fungerar tydligen bra i försöksskalan. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
DJN
Gallringsobjekt

Inlägg av DJN »

Nu funkar brännaren som den ska. Det var dragbegränsaren som var felinställd o stod på vid gavel . Och den stal all luft från pannan som i sin tur blev för varm och det medförde att flamvakten gick sönder . En enkel sak som har medfört många svordomar i pannrummet men så är det när man inte vet hur det funkar . Tack för alla tips o svar .

Mvh Daniel
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Bra att draget är fixat. Men utan turbulatorer blir det väl inte någon bra ekonomi i eldningen?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
merry
Ungskog

Inlägg av merry »

Jag har inga turbulatorer installerade efter samtal med panntillverkaren.
Trebema panna olja/el med TB mini pelletsbrännare samt Panasonic luftvärmepump
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Vad har ni för rökgastemp efter pannan (före dragbegränsaren) när ni kör utan turbulatorer?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
DJN
Gallringsobjekt

Inlägg av DJN »

Jag vet inte . Jag ska ta ut nån som kan mäta o trimma in brännaren åt mig , men det blir inte än , tänkte vänta tills det blir riktigt kallt så det blir optimalt.
Skriv svar