Vägledning tb-160 (Egor Duplomat)

Skriv svar
*Karl
Frö

Vägledning tb-160 (Egor Duplomat)

Inlägg av *Karl »

Brännaren det handlar om är en Torsbyugnen tb-160, dvs en ldre modell tb-mini med 160 liter behållare. Pannan är en kombipanna, Egor Duplomat.

Först och främst så vill jag vet hur brännaren ska kopplas in.

Brännaren har fyra trådar- jord, brun, blå och svart.

Från pannan kommer jord, blå och brun, dvs de sladdar som den gamla oljebrännaren är kopplad till

Kan någon förklara för mig hur det hänger ihop?

Hur kommer jag åt panntermostaten?
Hur har oljebrännaren styrts?

Sedan kommer nästa fundering och det gäller hur tb-160 fungerar.

Hur regleras effekten när termostaten slår till och från. Ändras varvtalet på fläkten eller matar skruven fram mer eller mindre bränsle?

Vänlig hälsning
Karl
Senast redigerad av *Karl den tis 21 okt, 2008 09:46, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OBS: detta är INTE vad jag VET men vad jag TROR!!!

I de flesta fall där man ska montera en pelletsbrännaren istället för en oljabrännare har man det "problem" och följande gäller då ganska ofta:

På pannan sitter det egentligen 2 termostater: det ena är det man vrider på och väljer vilken temperatur pannan ska ha (drifttermostat) och det andra är ett överhettningsskydd som, när det väl har löst ut, måste återställas med en knapp.

Till en oljabrännare sitter dessa 2 i serie då oljebrännaren stoppas vid att man släcker för strömmen.

På en pelletsbrännare är det lite annorlunda: den ska ha ström jämt! Detta för att kunde blåsa rent osv.

Men OM det bli något jävla fel och den aldrig ger sig med att mata och elda måste överkokningsskyddet fortfarande göra den strömlös om det vill sig illa.

Alltså kopplas som följer:
Nollan och skyddsjord direkt till brännaren.

Fas till överkokningsskyddet. På andra sidan av skyddet ska den dels direkt till brännaren och dels till ena sidan av drifttermostaten. Från andra sidan av drifttermostaten skickas det ett signal till brännaren om att elda eller lugna sig.

Detta betyder att det ska gå 4 ledare till brännaren:
* Skyddsjord.
* Noll.
* Driftström från överkokningsskyddet.
* Termostatsignal.

Men exakt vilken som är vilken vill jag inte sia om förutom skyddsjorden som ju ALLTID ( i nya system) är gul/grön.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Helt riktigt! Här är manualen till TB-Mini brännaren http://www.torsbyugnen.se/file/InstrTBMini.pdf
På sidan 5 är inkopplingen klart beskriven
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
*Karl
Frö

Inlägg av *Karl »

Okej, tack för alla visa ord!

Med andra ord så ska jag reda ut hur jag kan få tag på signalen mellan säkerhetstermostaten och driftstermostaten. Alternativt skaffa en dykrörstermostat och köra driftstermostaten som säkerhetstermostat.

Kanske till och med finns någon med erfarenhet av detta med en Egor Duplomat?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Men...??? vilken del missade du?
I den "termostat"enhet som sitter på pannan SKA det vara med ett överkokningsskydd!!! Lagstadgad liksom!!!

Du ser det vid att det finns en återställningsknapp bredvid vredet (eller något annat åtkomligt ställe)
Är inte PK!
*Karl
Frö

Inlägg av *Karl »

Jag tror inte att jag missade något, möjligen skrev lite luddigt

Jag har i dagsläget tre sladdar ut ur pannan - jord, nolla(blå), fas(brun)

Alt 1

Koppla in svart från pelletsbrännaren mellan säkerhetstermostat och driftstermostat för att "alltid" ha ström till brännaren

Alt 2

Koppla svart(brännare) till brun(panna) och vrida upp driftstermostaten på pannan till 90 grader. Stoppa in en extra termostat i vattnet och använda som driftstermostat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Men... du byter självklart sladd så att du får 4 sladdar ur... eller går det inte pga. konstruktionen?

Mitt termostat/överkonskydd sitter "utanpå" pannan så det är enkelt åtkomligt.
Är inte PK!
Skriv svar