Keramik i panna
Keramik i panna
Hittade några bitar av keramikplattor eller nåt sånt i askutrymmet på min gamla Albin.
Är det nåt som går att byta ut ?
Det som fanns kvar var ganska trasigt.
Gör det nån skillnad om man har kerimikplattor där eller tar bort dom helt ?
Är det nåt som går att byta ut ?
Det som fanns kvar var ganska trasigt.
Gör det nån skillnad om man har kerimikplattor där eller tar bort dom helt ?
En villa från 1953 på ca 100m2 + källare på 50m2 och garage på 50m2.
Värms av en Focus PE20 med en Janfire Flex-A.
Jag har fått olika svar på detta... När jatg bytte till pellets sa förste man på plats att keramikplattan i bak skulle man inte ta bort. Näste man, som iofs leverarade en brännare som fungerade, tog helt enkelt bort den och det har funkat utan problem. Vad skillndaden varit om den fått siktta kvar vet jag inte såklart.
Jag skulle inte förlorat sömn över detta
Vänligen Brus
Jag skulle inte förlorat sömn över detta

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
För mej så är det keramikplattorna på botten av askutrymmet som inte är i bästa skick.
Det följer med bitar när man drar ut askan, ca. 1/3 av bottenplattorna är i mindre bitar.
Resten är i bra skick, lite nötta/tunnare än dom var en gång för 35 år sen, men dom sitter ihop och ligger kvar i alla fall.
Borde väl gå att byta ut mot nåt annat, dom är ca 2 cm tjocka.
Skulle bli väldigt mycket lättare att få ut askan om det inte hakade fast i en massa kanter när man ska dra ut askan ur pannan.
I själva "förbränningsrummet" är alla plattor i nyskick.
Det följer med bitar när man drar ut askan, ca. 1/3 av bottenplattorna är i mindre bitar.
Resten är i bra skick, lite nötta/tunnare än dom var en gång för 35 år sen, men dom sitter ihop och ligger kvar i alla fall.
Borde väl gå att byta ut mot nåt annat, dom är ca 2 cm tjocka.
Skulle bli väldigt mycket lättare att få ut askan om det inte hakade fast i en massa kanter när man ska dra ut askan ur pannan.
I själva "förbränningsrummet" är alla plattor i nyskick.
Dom i botten kvittar nog, om du har keramik i bakkanten som sitter i vägen för lågan så att säga så bör man se upp, om lågan slår i väggen så kan det bildas pannsten på baksidan av plåten.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Hej GammelMan
Detta med stenar är rätt enkelt att förstå.
Vad har då stenar för uppgift ?
Svar :
Stenar är tillför att hålla högre temperatur i förbränningsutrymmet
dessa kyler inte förbränningen som måste hålla högtemperatur
för att alla brännbara gaser skall kunna förbrännas!
Sedan kan man säga att alla är inte lika viktiga när det gäller pellets eldning.
Men alla sidor som lågan kommer åt bör vara klädda med keramik / stenar.
Skulle du elda med ved är det ett måste att alla sidor ink botten är kreamiskt klädd för att uppnå bra förbränning.
Ved bränslen behöver en förbränningstemperatur på ca 850°C
med denna temperatur i bagrund så förstår vi lättare ett varför stenar är bra att ha i förbränningsutrymmet.
Vist kan man byta ut trasiga emot nya eller gjuta stenar själv.
Mvh
Ruben
Detta med stenar är rätt enkelt att förstå.
Vad har då stenar för uppgift ?
Svar :
Stenar är tillför att hålla högre temperatur i förbränningsutrymmet
dessa kyler inte förbränningen som måste hålla högtemperatur
för att alla brännbara gaser skall kunna förbrännas!
Sedan kan man säga att alla är inte lika viktiga när det gäller pellets eldning.
Men alla sidor som lågan kommer åt bör vara klädda med keramik / stenar.
Skulle du elda med ved är det ett måste att alla sidor ink botten är kreamiskt klädd för att uppnå bra förbränning.
Ved bränslen behöver en förbränningstemperatur på ca 850°C
med denna temperatur i bagrund så förstår vi lättare ett varför stenar är bra att ha i förbränningsutrymmet.
Vist kan man byta ut trasiga emot nya eller gjuta stenar själv.
Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Att det ligger eldfasta tegelskivor i botten på förbränningsutrymmet beror säket på att botten av förbränningsutrymmet inte är vattenmantlat. Den värme som går genom bottenplåten går rakt ut i pannrummet om inte botten skyddas.
Jag skulle ta ur plattorna och gjuta i 3 cm med kalkbruk och se hur länge det håller. Det hamnar rätt snabbt ett skyddande lager med aska ovanpå.
Håller inte kalkbruk så blir väl nästa steg eldfast bruk som brukar finnas på Beijer byggmaterial. http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... px?id=3659
Jag skulle ta ur plattorna och gjuta i 3 cm med kalkbruk och se hur länge det håller. Det hamnar rätt snabbt ett skyddande lager med aska ovanpå.
Håller inte kalkbruk så blir väl nästa steg eldfast bruk som brukar finnas på Beijer byggmaterial. http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... px?id=3659
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Tackar för svaren, får se om jag försöker hitta nån sten eller gjuter dit nåt.
Pannan är ju gammal och ska väl ut inom en snar framtid när ekonomin tillåter det så det behöver inte hålla i 100 år direkt.
Pannan är ju gammal och ska väl ut inom en snar framtid när ekonomin tillåter det så det behöver inte hålla i 100 år direkt.