Braskassett som komplement

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Twinsen
Ungskog

Braskassett som komplement

Inlägg av Twinsen »

Vi har ganska hög pelletsförbrukning (dåligt isolerat hus mm), och funderar på att renovera skorstenen till en öppen spis som inte används idag, och samtidigt stoppa i en braskassett för att ta tillvara värmen. Veden har vi i princip gratis. Har någon erfarenhet av detta, kan det ge en bra besparing? Har läst att några tycker braskassetterna är för små och därmed håller värmen för dåligt för att ge något mer än mysfaktor.

Gissar att priset för detta kommer att landa på ca 25-30 000 allt som allt, är det en kostnad man kan räkna med att tjäna igen på några år? Pelletsräkningen ligger på drygt 20 000 om året nu, och då snålar vi ändå på värmen.
Janfire Flex-A
Combifire 2 panna installerad 2009 (dessförrinnan Egor ev-115 från 81)
2 vuxna, 2 barn, ca 180 kvadrat
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hur mycket ni kan spara beror på planlösningen, Om det är öppet så en stor del av huset värms kan ni vinna mycket om tempen ställs lägre med pellets så blir man en flitigare eldare för att få det varmt... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
luppg
Stor entusiast!

Re: Braskassett som komplement

Inlägg av luppg »

Kör med "braskasett" som komplement till pelletsen, har inga siffror på vad det sparar, gör väll av med ca 8 pall pellets på ett år, men pannan får jobba betydligt mindre när man eldar, för min del värmer det rätt bra, har den i källaren och när väl murstocken blivit ordentligt varm så håller sig värmen tills nästa dag under vintern... Men som sagt planlösingen betyder ju en del.... alla hus är ju så olika...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Twinsen
Ungskog

Inlägg av Twinsen »

Tack. Funderar på det med värmen från murstocken. Skorstenen den ska använda behöver renoveras, och alternativen blir väl glidgjutning eller insatsrör. Om man väljer insatsrör, förlorar man då den extra värme man annars får av murstocken?

Planlösningen är hyfsat öppen, men inte optimal. Skulle murstocken bli uppvärmd skulle det dock hjälpa till mycket. (Öppna spisen står på första våningen i en 2-plansvilla med krypgrund)
Janfire Flex-A
Combifire 2 panna installerad 2009 (dessförrinnan Egor ev-115 från 81)
2 vuxna, 2 barn, ca 180 kvadrat
luppg
Stor entusiast!

Inlägg av luppg »

Jag har ett rör från kasetten en bit upp i murstocken (exact hur långt vet jag inte) och det märkt ganska markant skillnade i värme, där insatspipan sitter blir det aldrig sådär riktigt varmt...

Edit: Direktcitering borttaget / Roli moderator
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Ricke77
Entusiast!

Re: Braskassett som komplement

Inlägg av Ricke77 »

Twinsen skrev:Vi har ganska hög pelletsförbrukning (dåligt isolerat hus mm), och funderar på att renovera skorstenen till en öppen spis som inte används idag, och samtidigt stoppa i en braskassett för att ta tillvara värmen. Veden har vi i princip gratis. Har någon erfarenhet av detta, kan det ge en bra besparing? Har läst att några tycker braskassetterna är för små och därmed håller värmen för dåligt för att ge något mer än mysfaktor.

Gissar att priset för detta kommer att landa på ca 25-30 000 allt som allt, är det en kostnad man kan räkna med att tjäna igen på några år? Pelletsräkningen ligger på drygt 20 000 om året nu, och då snålar vi ändå på värmen.
Vi har en insatskassett i vår öppna spis och den är enligt mig kanoneffektiv. Jag tror att du kommer ha sparat in de där slantarna på ett par år. Det beror lite på hur mycket du eldar i den klart men med gratis ved så hade aldrig min kassett kallnat!! :lol:
Värmen kan du sprida i huset med värmeflyttare. Det som kan vara krukset är att få upp värmen en våning om huset inte har väldigt öppet trapphus. Vårt trapphus funkar som en luftpropp nu men jag tänkte lösa det med en värmeflyttare genom taket, upp i en garderob och sen ut i väggen där uppe.

Jag hade nog satsat på ett rör om jag vore dig. Mindre kostnad, mindre jobb och mindre risk för underkänt av sotarn. Sen känns det tryggare enligt mig. Själv har jag inget rör och visst blir murstocken varm men inte så varm så man tjänar något på det. (Så länge man inte satt innegivaren till pannan nära murstocken då... :oops: )
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Hur blir det med kondens då man väljer insatsrör.
samt regn ifall man inte har hatt på taket.

Riner allt detta rätt ner i kaminen eller måste man skapa ett dräneringsrör?

kostnaden blir högre säger du men ifall man gjör arbetet själv i båda fallen så borde väl glidgjutning bli billigare.?

Att det är svårare att få tätt verkar dok stämma bra, nog lika bra att gjöra ordentligt rent och gjuta några extra gånger för att vara på säkra sidan. borde även gå att låna/hyra provtryckningsutrustning så att man inte behöver få underkänt onödigt många ggr.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Skriv svar