Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Braxsele skrev:Jag drar ur mina tankar ner till 20 Grader, är man lite smart så duschar man inte alls eller så eldar man...............
Tror inte den logiken funkar om man har två tonåringar i huset ;)
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Det är då man skall ha en liten elvarmvattenberedare efter ack tanken :wink:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Braxsele
Gallringsobjekt

Inlägg av Braxsele »

Elberedare e nog på väg in.......frugan bestämde!

O ja säger, de e väl bara å elda!
Molle panna, 2 Kubiks dunk, laddomat 21, CBJ thermomatic, kulvert till hus, 156 kvm golvvärme + garage 70 kvm element, isokern skorsten, egen byggd rökgasfläkt och styrning, loggning på temperatur.airfoto.se
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ja jag undrar om ni inte har rätt, speciellt om man har ett system där man har svårt att utnyttja tankarnas fulla kapacitet.

@Vedprofilen
Du har i hela den här tråden påpekat att du har en perfekt skiktning vid laddning åtminstone. Och jag ska hålla med om att din koppling som låter shuntreturen gå direkt till pannan vid eldning funkar riktigt bra i ditt system. Det märktes knappt på din botten givare att du hade värmen på även fast stigaren rusade i höjden när den äntligen fick varmt vatten i morse.
Men nog om det.
Skiktningen uteblev vid denna laddning, eller hur förklarar du följande:
Acktank Topp 91,12°C
Acktank Mitt 76,88°C
Acktank Botten 59,56°C
kl 13,45

Och mäter du fortfarande flödet på laddningen till tank? Om i såfall är jag intresserad av vilket flöde du hade idag? Det tog nämligen bara en timme för "skiktningen" att gå ifrån Topp till mitten.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Just nu ser ni ett överladdat värmesystem ( helt onödigt men ändå) Innan eldning ser ni ett helt urladdat värmesystem. Men vv finns fortrarande ca: 9:10 på morgon kvisten.

Skriver inget mera om detta nu ! Åter kommer..

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Vad är din klassifikation på varmvatten? Alla givare visar <30°C och har visat så sedan ca 06,00.
Den rosa linjen som visar din tappvatten temp visar ca 32°C kl 09,10.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Wodda skrev:Ja jag undrar om ni inte har rätt, speciellt om man har ett system där man har svårt att utnyttja tankarnas fulla kapacitet.
Man kan som sagt värma ett hus med 25 grader men det är inte så skönt att duscha i det.Om man inte är skit snål.

Jag tycker Vedprofilens i laddning ser riktigt fin ut.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jämför mitt tidigare inlägg om temp i tanken vid 13,45 med detta
http://www.termoventiler.se/default.asp ... sida_ID=27

Hade botten fortsatt att vara <30°C som den var vid start hade allt varit ok.
Allt vatten i tanken var vid start <30°C så det kan inte finnas några varmare partier som kommer vandrande neråt som kan rättfärdiga att botten är över 50°C när mitten inte nått sin topp.
Det är antingen dålig skiktning eller förstörd skiktning av vvb.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ser snyggt ut just nu förutom att toppen och mitten sjunkit nästan 5K/8h. Botten sjunker ju fint :)
Gasellkungen
Ungskog

Inlägg av Gasellkungen »

Hej ! Nu har jag också hittat hit.
Tänkte förklara lite om min loggning av Gasellepannan.
Det har varit lite funderingar kring min utomhusgivare ser jag. Den hänger idag under ett fönster på min altan, ligger nästan dikt an mot en tegelfasad. Därför så kan den visa upp emot 35-40 grader även i September. För dem som inte vet det så är det inte riktigt så varmt i Mora.
Innegivaren är demonterad med hjälp av en avbitare tills vidare. Sladden till den var för kort för att kunna dra den utanför pannrummet. Att jag har 35 grader i pannrummet är väl inte intressant. Den ska dras om och upp till övervåningen där den förhoppningsvis loggar en mera intressant temperatur. Detta när jag får tid. Jag har ett liv utanför pannrummet också. :wink:

Att jag laddar min tank lite tidigt ibland kan vara för att jag börjar tidigt på morgonen dagen efter, eller att frugan gör det, eller att ungarna ska bada, eller att hunden ska det, eller att jag inte kommer att hinna göra det kvällen efter av en eller annan anledning, eller att..... Kort sagt, jag planerar mina eldningar utifrån mitt och familjens behov och liv.
Jag använder även kanske lite väl mycket värme i huset, men med en 2-åring och en 4-åring som helst springer omkring med olika kläder var 3:dje minut. De byter kläder oftare än trenderna uppdateras tror jag :roll: . Då är det skönt med ett varmt och gött hus.
Det kostar ju trots allt bara några vedträn extra...
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev:Ser snyggt ut just nu förutom att toppen och mitten sjunkit nästan 5K/8h. Botten sjunker ju fint :)
Jaa! Jag hoppas att det snart börjar att klarna :wink: Om det hade varit -15 grader ute då hade även mitt linjen dalat som botten tempen vid olika tider. Men översta linlen skulle fortfarande ligga ganska rak.

Kolla min loggning när utomhustempen sjunker i stället så slipper jag förklara mig om och om igen :!:

Nu kan man även se när laddomaten stänger strax efter 23:00

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nu hör det väl inte riktigt till tråden men det du säger om laddomaten som stänger strax efter 23 är intressant. Jag själv tycker att det är ett problem som borde gå att lösa. Jag tror att alla har samma problem om man har en säkerhetstermostat inkopplad. Problemet som jag ser det är att laddomaten hjälper till att sänka temperaturen i systemet tills den nått skyddstempen som ligger strax över 90°C.
Ska man vara krass så är det ju ingen vits att ladda högre temp än 90°C eftersom säkerhetstermostaten med hjälp av laddomaten kommer att sträva efter denna temp. Men jag skulle vara mer nöjd om man kunde hålla 95-100°C utan att laddomaten går.

Man ser på dina kurvor hur mycket brantare tempfallet är sålänge laddomaten går eller hur?

Frågan är bara hur och givetvis med bibehållen säkerhet.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Det är helt riktigt ! Kollar man på 24 timmars tenden så ser man tydligt att laddomaten står helt öppen mellan Ca: 16:00 och 23:00. Helt i onödan.

Om jag hade shuntat ut ca 45 grader på radiatorkretsen då hade ladomaten stängt nästan direkt efter avslutad eldning med hjälp av att returen är placerad som jag tidigare beskrivit.

Då kan man summera detta med att skriva att när det är varmt ute är det helt onödigt att värma tankarna till mera än 80 grader i botten.
Men vintertid är mitt kopplingsförslag bättre. Då spelar det ingen roll om jag värmer upp tankarna till 100 grader i botten.

Vad menar du med bibehållen säkerhet?

Ved Profilen.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Bibehållen säkerhet får man ju om man har en termostat som ser till att det inte blir för varmt i pannan vid t.ex. efterglöd. Dom flesta har väl den inställd på 90°C (max värde). Nu vet jag inte om du har en sån men det ser onekligen ut så.
Jag har en sådan så hos mig jobbar pumpen så länge vattnet är över 90°C vilket betyder att när det går in vatten i botten som är över 90°C så kommer pumpen inte att sluta gå förrän man når en lägre temperatur på vattnet(allt vatten).
Vad jag skulle vilja är att man ska kunna reglera denna termostat till nära 100°C för att fortfarande ha säkerheten. Möjligtvis får man kombinera detta med en vridande ventil som styr över shuntreturen till pannan när RRT slår av så att själva pannan blir sval fort.
För mig skulle en sådan termostat och reglering betyda att jag kan använda ytterligare 50-60kWh/eldning istället för att värma pannrummet. Drygt 40kWh av dessa är endast p.g.a. termostaten. Men att ligga så på gränsen är kanske dumt, dock tror jag att det är realistiskt med kanske 30kWh i.o.m. att man stannar på 95-97°C.
Att bara lägga något emellan givaren och pannan känns riskabelt.Finns det något annat bra sätt?
Har funderingar på att låta PLC:n styra pumpen i laddomaten och då blir det ju enkelt.

Vet inte om du vart så mycket klokare efter detta man jag hoppas att du förstår vad jag menar.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag förstår hur du menar.
Jag kan väl skriva lite om,hur mitt system fungerar med termostaterna.

Jag har en termostat till laddnings pumpen och en termostat till fläkten.
I och med att mitt system är uppbyggt som det är så har jag faktiskt fuskat lite med fläkt termostaten, denna har jag byggt om så att fläkten bryter vid 110 grader bara för att jag vill att pannan skall jobba med höga laddningstemperaturer. Normalt bryter fläkt termostaten vi 90-100 grader på Baxipannan som orginal. Det är därför inte Gasellepannan kommer upp i mina laddningstemperaturer. Jag har provat att använda rökgastermostaten så att pumpen stängs av snabbare efter eldning men i mitt fall fungerar det sämre.
Jag kan förklare en sak till som jag skrivit tidigare men nu kanske lite tydligare. När laddningpumpen stannat och laddomaten stängt då står vattnet helt stilla i pannan alltså så skiktar sig vattnet även i pannan fast med intern skiktning. Skiktningen lever sitt liv i panna och skiktningen i tankarna lever sitt eller hur :?: Denna interna skiktning är inte bra för pannan att det kalla vattnet blir kvar i botten och det varma i toppen efter eldning.Pannan mår bättre med att laddningspumpen får gå hela tiden då hålls hela pannan jämnvarm. Med denna förklaring måste ju naturligtvis laddomaten / termovaren hålla tätt när den har stängt..

Termostaten till laddningspumpen är kopplad i serie med rökgastermostaten som jag har ställt på 0 grader alltså får min laddningspump gå hela tiden. Sedan är termostaten i pannan till laddningspumpen ställd på 30 grader, skulle denna vara inställd på 60 till 70 grader då laddas ju tankarna på själv cirkullation vid uppstart av pannan innan denna temperatur är uppnådd detta förstör skiktningen.

Att jag låter laddningskretsen gå hela tiden beror på att jag vill utnytja det vatten som finns i pannan efter eldning ( 155 Liter ) för att nyttogöra källaren lite värme. Denna förlust bjuder jag på :wink: Pannrumet är centralt placerad i källaren. Det är bra. Fläktens termostat är ställd på 75 grader så den får också gå lång tid efter eldning som jag brukar kalla det ( Renblåsning i pannans kanaler från fläkten ) Jag har sett vissa som stänger av fläkten för tidigt då kan kanalerna sättas igen med sot etc....

Min fläkt går mycket lång tid efter att pannan brunnit ut. Denna förlust bjuder jag även på :wink:

Ved Profilen..
Låst