Jag förstår hur du menar.
Jag kan väl skriva lite om,hur mitt system fungerar med termostaterna.
Jag har en termostat till laddnings pumpen och en termostat till fläkten.
I och med att mitt system är uppbyggt som det är så har jag faktiskt fuskat lite med fläkt termostaten, denna har jag byggt om så att fläkten bryter vid 110 grader bara för att jag vill att pannan skall jobba med höga laddningstemperaturer. Normalt bryter fläkt termostaten vi 90-100 grader på Baxipannan som orginal. Det är därför inte Gasellepannan kommer upp i mina laddningstemperaturer. Jag har provat att använda rökgastermostaten så att pumpen stängs av snabbare efter eldning men i mitt fall fungerar det sämre.
Jag kan förklare en sak till som jag skrivit tidigare men nu kanske lite tydligare. När laddningpumpen stannat och laddomaten stängt då står vattnet helt stilla i pannan alltså så skiktar sig vattnet även i pannan fast med intern skiktning. Skiktningen lever sitt liv i panna och skiktningen i tankarna lever sitt eller hur

Denna interna skiktning är inte bra för pannan att det kalla vattnet blir kvar i botten och det varma i toppen efter eldning.Pannan mår bättre med att laddningspumpen får gå hela tiden då hålls hela pannan jämnvarm. Med denna förklaring måste ju naturligtvis laddomaten / termovaren hålla tätt när den har stängt..
Termostaten till laddningspumpen är kopplad i serie med rökgastermostaten som jag har ställt på 0 grader alltså får min laddningspump gå hela tiden. Sedan är termostaten i pannan till laddningspumpen ställd på 30 grader, skulle denna vara inställd på 60 till 70 grader då laddas ju tankarna på själv cirkullation vid uppstart av pannan innan denna temperatur är uppnådd detta förstör skiktningen.
Att jag låter laddningskretsen gå hela tiden beror på att jag vill utnytja det vatten som finns i pannan efter eldning ( 155 Liter ) för att nyttogöra källaren lite värme. Denna förlust bjuder jag på

Pannrumet är centralt placerad i källaren. Det är bra. Fläktens termostat är ställd på 75 grader så den får också gå lång tid efter eldning som jag brukar kalla det ( Renblåsning i pannans kanaler från fläkten ) Jag har sett vissa som stänger av fläkten för tidigt då kan kanalerna sättas igen med sot etc....
Min fläkt går mycket lång tid efter att pannan brunnit ut. Denna förlust bjuder jag även på
Ved Profilen..