Vilken bränare till Parca Norrahammar 3000 1984
Vilken bränare till Parca Norrahammar 3000 1984
Hej på er gott folk.
Har länge funderat på de där med pellets då elpatronen går hela tiden då det är riktigt kallt.
Stenhus på 150 kvadrat delat på 3 våningar. Har ev. en acctank på ca. 200 L om det nu går att använda en sån.
Parca Norrahammar 3000 ska visst vara låg och trång i kanalen till veddelen. Den lokale pelletskillen tyckte inte jag skulle skaffa en brännare som brinner uppåt.
Så vad ska man skaffa sig som funkar till det vi har.
Vilken begagnad passar bäst.
Och vilken Ny är bäst.
Skriv vad nu vet/tycker
Mvh Hasse
Har länge funderat på de där med pellets då elpatronen går hela tiden då det är riktigt kallt.
Stenhus på 150 kvadrat delat på 3 våningar. Har ev. en acctank på ca. 200 L om det nu går att använda en sån.
Parca Norrahammar 3000 ska visst vara låg och trång i kanalen till veddelen. Den lokale pelletskillen tyckte inte jag skulle skaffa en brännare som brinner uppåt.
Så vad ska man skaffa sig som funkar till det vi har.
Vilken begagnad passar bäst.
Och vilken Ny är bäst.
Skriv vad nu vet/tycker
Mvh Hasse
-
- Gallringsobjekt
funkat bra
jag har också en parca panna fast lite nyare, men den jag har är också trång inuti.....
men det har funkat hur bra som helst med pellets, jag har en janfire flex-a brännare med lågriktare och förlängningsstos. jag fick brännaren monterad och justerad av en lokal installatör. Under de 3 år jag har kört nu har jag bara haft strul en gång och det var när jag testade en kass pelletssort som orsakade driftstopp minst 1 gång per dag.
men det har funkat hur bra som helst med pellets, jag har en janfire flex-a brännare med lågriktare och förlängningsstos. jag fick brännaren monterad och justerad av en lokal installatör. Under de 3 år jag har kört nu har jag bara haft strul en gång och det var när jag testade en kass pelletssort som orsakade driftstopp minst 1 gång per dag.
Janfire flex-a, K-silo
Parca 3000 -96
175m² i 1,5plan med källare byggt 1938
Parca 3000 -96
175m² i 1,5plan med källare byggt 1938
Jag kör med en Ecotec bioline i veddelen, då går det att köra uppemot 400 kg pellets innan asktömning. (körde visst cirka 500 kg i feb o mars mellan uraskningarna)
Har lagt en extra baffelplåt i nederkant på vedluckan och har orginalbaffeln på plats högst upp i eldstaden.
Hade minst 82% pannverkningsgrad uppmätt vid injusteringen av brännaren.
Det var Mats H här på forumet som tipsade om att det funkade med brännaren i veddelen. Han hade installerat så hos kund tidigare.
En uppåtriktad brännare typ ecotec, ariterm beequem funkar inte i oljedelen utrymmet ovan brännarkoppen blir för litet.
Har lagt en extra baffelplåt i nederkant på vedluckan och har orginalbaffeln på plats högst upp i eldstaden.
Hade minst 82% pannverkningsgrad uppmätt vid injusteringen av brännaren.
Det var Mats H här på forumet som tipsade om att det funkade med brännaren i veddelen. Han hade installerat så hos kund tidigare.
En uppåtriktad brännare typ ecotec, ariterm beequem funkar inte i oljedelen utrymmet ovan brännarkoppen blir för litet.
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
-
- Prima virke
Jag kör en Flex-A i en Parca från 1984. Kör på olje sidan och tagit bort ved roster och spjäll helt öppet.
Den enda baffel kvar.
Blir en del underhåll med sotning minst 1ggr/vecka när underhålls glöd när radiator shunt är på. Annars ca 14dagar mellan sotning och rengörning av pellet roster.
Kombinationen fungerar i övrigt bra. Möjligen kan du skaffa distans stos till brännaren så att den kommer ut en liten bit från pannan.
Den enda baffel kvar.
Blir en del underhåll med sotning minst 1ggr/vecka när underhålls glöd när radiator shunt är på. Annars ca 14dagar mellan sotning och rengörning av pellet roster.
Kombinationen fungerar i övrigt bra. Möjligen kan du skaffa distans stos till brännaren så att den kommer ut en liten bit från pannan.
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
Hade en sådan panna innan och den är riktigt oeffektiv om man kör brännaren i veddelen då man värmer vattnet från ena sidan bara. Möjligt att man kan höja verkningsgraden lite med en extra baffel.
Jag slängde ut skiten och installerade en CTC Ecoflex istället och besöker pannrummet 4-5 ggr per år för sotning..
Jag slängde ut skiten och installerade en CTC Ecoflex istället och besöker pannrummet 4-5 ggr per år för sotning..

CTC Ecoflex, Dragbegränsare KW 012, 6m flexskruv, 10m 110mm slang i skorsten, bulkförråd kommer!, keddyinsats i murspis, värmer 184kvm 1800tals hus
Vad är måtten i oljedelen i en Parca Norrahammar 3000???
Vad är måtten i oljedelen i en Parca Norrahammar 3000??
Har själv en Parca Norrahammar DP25 kombipanna från -74 där jag har problem med att brännaren Eurofire- 2001 koksar igen. Alltså röret blir snabbt full med aska ock koks så att primärluftsslitsarna täpps igen, redan efter 3-4 dagar.
Har misstänkt att oljedelen är för liten även fast jag kör på låg effekt, ca 11-12 kW så att konvektionsytorna blir kalla. Jag har ca 30 cm från mynningen till bakre vägg. För lite??? Lågan ser ut att vara max 15-20 cm.
Undertrycket verkar bra eftersom en låga från ett stearinljus sugs in kraftigt när jag glipar luckan till oljedelen där brännaren sitter o går.
Har själv en Parca Norrahammar DP25 kombipanna från -74 där jag har problem med att brännaren Eurofire- 2001 koksar igen. Alltså röret blir snabbt full med aska ock koks så att primärluftsslitsarna täpps igen, redan efter 3-4 dagar.
Har misstänkt att oljedelen är för liten även fast jag kör på låg effekt, ca 11-12 kW så att konvektionsytorna blir kalla. Jag har ca 30 cm från mynningen till bakre vägg. För lite??? Lågan ser ut att vara max 15-20 cm.
Undertrycket verkar bra eftersom en låga från ett stearinljus sugs in kraftigt när jag glipar luckan till oljedelen där brännaren sitter o går.
Eurofire 20kW -02 i en Parca Norrahammar DP25 -74 (kombipanna), motdragslucka Tigex 25, skorstensinsats delvis 105 mm
Baffelplåten??
Hej.
Jag har för ca en månad sedan hått en Baxi Eurofire monterad i min parca 3000 från 83, den sitter där olje brännaren satt. Nu undra jag hur ni andra som eldar pellets i en sån panna har eran baffelplåt? Är den vänd för olja eller ved eldning? Vad är bäst?
Mvh
Aronsson
Jag har för ca en månad sedan hått en Baxi Eurofire monterad i min parca 3000 från 83, den sitter där olje brännaren satt. Nu undra jag hur ni andra som eldar pellets i en sån panna har eran baffelplåt? Är den vänd för olja eller ved eldning? Vad är bäst?
Mvh
Aronsson
Parca 3000
Baxi Eurofire
Baxi Eurofire
När jag korde med en Iwabo i en sådan panna , var baffelplåten vänd för olje eldning . Verkar mest logiskt i och med att brännaren satt i oljedelen. Testade aldrig något annat .
Wepe
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Ja jag har den som vid olje eldning för det tycker jag med måste vara logiskt. Men jag läst någonstans att det var en som sa att den skulle vara vänd för ved eldning men jag hittar inte det igen så därför blev jag lite nyfiken och ville höra med andra som har samma panna hur dom har den.
Parca 3000
Baxi Eurofire
Baxi Eurofire
-
- Prima virke
Baffel
Hur menar ni att baffel skall vara för olja resp ved?
Vilket är vad och varför?
Vilket är vad och varför?
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
Ena hörnet är som avklippt på ena sidan på baffelplåten . Tanken är väl att rökgaserna ska ledas åt det håll som är tänkt för olje eldning eller ved
för bättre effekt . Minns inte men TROR vid körning med olja skulle den avklippta delen vara inåt . Har inte instruktionen kvar , så det kan vara tvärtom
Wepe
för bättre effekt . Minns inte men TROR vid körning med olja skulle den avklippta delen vara inåt . Har inte instruktionen kvar , så det kan vara tvärtom

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
-
- Frö
Har precis hittat baffelplåten till min panna. Då är ju min följdfråga hur ska den sitta för pelletseldning, som för ved, eller som för olja? Rimligen som för olja, va, eftersom det är i det hålet man eldar pelletsen?Aronsson1 skrev:Baffelplåten sitter ju i toppen av ved luckan och nog är det som Wepe säger att det har med rökgaserna att göra, och det stämmer att det avklippta hörnet ska vara vänt innåt för olje eldning och ut för ved.
Mvh
Aronsson1.
Janfire Flex-A, Parca Norrahammar 3000