Smala vs tjocka rör i gammal byggnad

Skriv svar
robocom
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 21 sep, 2007 01:23

Smala vs tjocka rör i gammal byggnad

Inlägg av robocom »

Tjena!

Sitter i en gammal kåk från 1940 byggd på betongmursten, källare med betongplatta och bostadsvåning byggd på betong upphängd av stålbalk (modell järnväg...)

Har sedan jag flyttat in kört enbart på NEOVA pellets, drygt 1 år. Förefaller vara ohygglig skillnad på kvalitet (eller hur de passar min brännare). Har en Biomatic 20+ och skillnaden blev brutal när jag skiftade från en NEOVA-sändning från den andra, ca 30-50%. Hur f-n är det möjligt!? Hade jag vetat det hade jag köpt mer från samma "batch".

Sålångt om grundförutsättningar. 83 kvm bostadsyta som skall värmas primärt, 83 kvm källare med garage som gärna värms litegrann, snart fullt ut då vi inreder för fullt därnere.
Bl a ett SPA-utrymme som ju naturligtvis måste vara ordentligt varmt (radioator finns).

Ok, för att snart komma till frågan så nämner jag lite om "grundskolningen" jag fick som nybörjare med pelletspanna.

"Alla termostat fullt öppna och bara reglera nere på shunten"

Det fungerar INTE!

Radioatorerna på övervåningen är av gammal typ med stora stålrör som anslutningar. Den som ligger närmast i slingan blir hetast, den som ligger en bit bort får ingen värme alls om jag exempelvis shuntar 50 grader.
Trixar jag med termostaterna, ex skruvar ned de som ligger närmast (parallelkopplat vad jag förstår) så kommer värmen i resten. Det betyder exempelvis att jag måste ha termostaten på 3 i kontoret och 6 i sovrummet för att få ungefär samma temp i bägge radiatorerna.
Är det galet eller så det ska vara?

Detta leder mig till nästa elände, nämligen källaren.
Där sitter "nya" radiatorer med väsentligt klenare till/från rör. Dessa sitter på samma slinga som kontoret/sovrummet. Aldrig fått en tillstymmelse till värme ifrån dem innan jag tryckte på med 70 grader från shunten och ströp radiatorerna på övervåningen till 0-3 på termostaten. Logiken säger mig att dessa aldrig fått värme pga vattnet tar lättaste vägen (tjocka rör på ovanvåningen) och värmen därför aldrig når radiatorerna i källaren.

Har nu satt de gamla radiatorerna på övervåningen till mellan 0-3 samt i källaren full sprutt, dvs 6 eller 9 och nu håller källaren smma temp som ovanvåningen.
Dock ej slyckats stabilisera det hela riktigt. Det lär bli en hel del fininställningar på respektive radiator (generellt vill man ju att alla skall avge samma temp). Om detta funkar så räcker det ju med att skruva lite på shunten om det är för varmt/kallt (Autoshunt skall installeras i vinter! Något extra jag skall ta upp med firman med tanke på förutsättningarna?)

För att få denna lösning att fungera så shuntar jag ut högre värme än tidigare. Upplever det som att det slukar mer pellets men just detta tänkte jag ta i separat tråd.

Tacksam för svar!
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Inlägg av Mekaniker »

Gamla hus med gamla rörsystem :wink:

Utan foton på radiatorerna och systemet så antar jag att de gamla radiatorerna inte har flödesjustering i term.ventilen?, ej heller returventil?
Och det har den nyare radiatorinstallationen...

Pumpen trycker vattnet dit det går med minsta motstånd så:
Gamla och nya systemdelen bör balanseras med justerbar strypning på gamla returen alternativt;
Titta efter på de äldre radiatortermostaterna om det finns en flödesjustering, är nästan alltid placerad under term.givaren (gradering med siffra el.motsv.)
Stryp isåfall ordentligt: om siffra är 0->7 så ner på 3-4
( beakta storleken)
Korrigering av problemet kan göras tillfälligt eller bestående om det går att strypa flödet genom de äldre radiatorerna

Nya rördragningen kan förstärkas med en liten pump på returen till gamla systemet

Men tänk efter noga nu!
Tex att göra om källarutrymme till bo samt badutrymme kräver golv-värme alltså en helt egen pump med reglering med egen shunt från pannan...
(jag vet att det helst monteras elvärmda golv men eftersom det finns en pelletspanna i arbete åretom så blir det billigaste värmen på längre sikt att ta ut egen shuntautomatik till källaren)

Och gå inte på den minan att värma golven med hetvattencirkulation!!

Mekaniker
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

dublett...

Inlägg av Mekaniker »

Gamla hus med gamla rörsystem :wink:

Utan foton på radiatorerna och systemet så antar jag att de gamla radiatorerna inte har flödesjustering i term.ventilen?, ej heller returventil?
Och det har den nyare radiatorinstallationen...

Pumpen trycker vattnet dit det går med minsta motstånd så:
Gamla och nya systemdelen bör balanseras med justerbar strypning på gamla returen alternativt;
Titta efter på de äldre radiatortermostaterna om det finns en flödesjustering, är nästan alltid placerad under term.givaren (gradering med siffra el.motsv.)
Stryp isåfall ordentligt: om siffra är 0->7 så ner på 3-4
( beakta storleken)
Korrigering av problemet kan göras tillfälligt eller bestående om det går att strypa flödet genom de äldre radiatorerna

Nya rördragningen kan förstärkas med en liten pump på returen till gamla systemet

Men tänk efter noga nu!
Tex att göra om källarutrymme till bo samt badutrymme kräver golv-värme alltså en helt egen pump med reglering med egen shunt från pannan...
(jag vet att det helst monteras elvärmda golv men eftersom det finns en pelletspanna i arbete åretom så blir det billigaste värmen på längre sikt att ta ut egen shuntautomatik till källaren)

Och gå inte på den minan att värma golven med hetvattencirkulation!!

Mekaniker
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Robocom...Har du ett rörssystem?

Du säger att du har termostater på alla radiatorer borde få värme till alla med 2 rörs?Stora Radiatorer mindre värme (på shunt)samma temp som små radiatorer högre temp om samma sluttemp i rummet skall uppnås tex: 22 C......

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Han har ett rörsystem. (skojar lite)

Du menar enrörssystem.

Av beskrivningen verkar det inte vara termostatventiler utan gamla sortens strypventil på radiatorerna.

Förmodligen skitsvårt att få det att funka med endast en radiatorkrets och enrörssystem när det är så stor skillnad på installationen.

robocom skrev:
"Alla termostat fullt öppna och bara reglera nere på shunten"
Det fungerar INTE!


Fullt öppna radiatorventiler i det "mest värmekrävande rummet" och justera shunten tills det balanserar.
Sedan justera på radiatorerna för att få rätt temp i övriga rum.

mvh/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

sen kan man ha en sån här" lilling tempmätare i varje rum så håller man kollen..har det själv :wink:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19407189

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Svar till ronald:
Absolut. Det har jag också. Har inte alla det?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

borde ha :wink: i mitt fall ett" digitalt "måste :bounce:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

På returen i radiatorkopplet sitter förmodligen en strypventil, Den justerar man in rätt temp i rummet med fullt öppen termostat..
Kolla först så alla är fullt öppna sedan stryper man in rummen som blir för varma..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Re: Smala vs tjocka rör i gammal byggnad

Inlägg av kenhje »

robocom skrev: "Alla termostat fullt öppna och bara reglera nere på shunten"
Om termostaterna används för att reglera värmen så kommer de att strypa över radiatorn när önskad temp är uppnådd och då ökar trycket i systemet.
Med ökat tryck i systemet kommer vattnet att flöda över nästa radiator där samma fenomen händer, när önskad temp är uppnådd stryper termostaten och trycket ökar i systemet och så vidare tills man får ett tillräckligt högt tryck så att man får ett flöde över radiatorn som är längst bort. Detta gäller om pumpen klarar trycket som behövs.

Det är för detta som de oftast inte lägger tid och energi (kostar en massa) på att injustera radiatorer i villor för det blir en sk "auto" injustering med termostater.

Om man inte använder termostater eller har de fullt öppna måste man göra en injustering så att man får rätt tryck över alla radiatorer.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Skriv svar