Inställningar Viking Bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
lillPiP
Fröträd

Inställningar Viking Bio

Inlägg av lillPiP »

Några frågor...
Ser att jag har inställniningen för Plastskruv på min brännare...men det är en i plåt, iaf själva skruven..spelar detta någon som helst roll?

Vilken är bäst att ha? Modulerande effekt så den växlar själv eller en ständig hög effekt? Nu har jag den inställd på HÖG.

Startfördröjning? Denna är 0 min nu. Är det bättre att låta den vänta ett tag innan brännaren går i gång och kör en längre stund än å hålla på med dessa småstarter hela tiden?
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Där är materialet i röret som räknas inte skruven så du har rätt inställt där.

Jag sparade ganska mycket pellets när jag gick från högeffekt till modulerande så jag skulle rekomendera dig att testa det.
Man ska igentligen alltid köra på så låg effekt som möjligt har jag för mig.

Startfördröjning kör jag med men inte så mycket.
Man ska ha så lång tid som möjligt mellan starterna så man får så mycket gångtid som möjligt och så få starter som möjligt men det är inte säkert att den funktionen gör sig på din panna då du kan få problem med vv kapaciteten.
deleted
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

Jag har en separat vv-beredare så växlaren i pannan används inte alls.
Ska jag då prova att köra med tidsfördröjning? Menar temperaturen kan ju ex.vis inte sjunka såpass mkt på 30 min om jag ställer in den på det?
Måste vara bättre att ha tidsfördröjning och låta den gå lite längre än att den ska köra ofta och ha sina startdoser etc etc?? Eller?
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Nej om du inte ens använder pannnan för varmvatten så tycker jag nog att du ska testa att köra med det, men ja tror man kan få kondens i pannan om temperaturen i pannan går för lågt.
Är osäker på om det är så och vilken temp det händer vid.
deleted
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Startfördröjning är en bra idé... som borde ha stannat vid idéstadiet!

Grejen är att har man ett "kort" termostat (liten skillnad mellan frånslag och tillslag) kan man öka denna skillnad vid att ha en tidfördröjning. Problemet är dock att denna tid är mycket beroende av värmebehovet, man måste alltså ställa den efter utomhustemperaturen minst dagligen om den ska ha någon märkbar effekt, ställer man den "säkert" är effekten försumbar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

Ja får prova med startfördröjning. Den är inte så himla hög. Får iaf ner starterna lite. Den hinne rinte gå ned så himla mkt i temp på den lilla tiden jag har startfördröjning. Satte den på ca 30 min igår.
Tror det ska finnas en termostat hos VB med en hysteres på 8 grader, som placeras i dykröret i min panna och så blir det brännaren som sköter temperaturen istället. Får ringa och kolla med dem.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

8 grader är inte mycket. Innebär många starter för brännaren och onödigt stort slitage. En termostat med ställbar hysteres gör dig nöjd i framtiden också. 8)
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

Ja det blir väl det. Bättre köra med startfördröjning på 30 min som det är nu då istället så länge kanske..
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Hur blir det om nån tänkte långduscha.....?30 min fördröjning!! eller är jag ute och cyklar?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

du är inte ute och cyklar, det blir kallvatten man duschar i :shock:
Om panntempen redan står lågt när man börjar duscha och man duschar länge så ..... Vattenvolymen är inte så stor i star.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Eller så läser man lite längre upp där det står att han inte använder pannan till vv ;)

Och jag har för mig att det är 16 graders hysters på den givarn man köper his VB.
deleted
Kosmoz
Ungskog

Inlägg av Kosmoz »

Jag kan rekommendera VB termostat. Hysteresen 16 grader (inställd temperatur +-8 grader). Nu har jag den väl lite onödigt lågt ställt och skall vrida upp lite, men slår på vid ca 63 och av vid ca 80. Men det ger betydligt längre gångtid än med pannans egen oljebrännartermostat.
Jämä Nova -99 oljepanna med Viking Bio -08
Tunna som veckoförråd, bulkförråd
120 m2 + 80 m2 enplansvilla -65 i lättbetong
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Kom då ihåg att man använder skruven i brännaren för att ändra starttemp och inte termostatskruven på pannan.
deleted
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

Danne82 skrev:Kom då ihåg att man använder skruven i brännaren för att ändra starttemp och inte termostatskruven på pannan.
Får nog ta å fixa en sådan termostat. Har för mig den gick på runt 500 kronor.
Ja som sagt något vv blir det inte i pannan då jag har en elberedare istället.
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

Danne82 skrev:Eller så läser man lite längre upp där det står att han inte använder pannan till vv ;)

Och jag har för mig att det är 16 graders hysters på den givarn man köper his VB.
Stämmer!
Såg nu i en katalog på nätet hos VB att den panntermostaten har en hysteres på 16 grader! Art.nr: RSK 621 05 58
Denna får jag nog ta å köpa å få in! Finns det bara ett dykrör att koppla in den på bakom fronten på Starpannan?`Eller vart ska den sitta?
Skriv svar