Bygga om lucka för oljebrännare

Skriv svar
Joakim
Stor entusiast!

Bygga om lucka för oljebrännare

Inlägg av Joakim »

Då var det dags för nästa problem vid installationen!

Luckan till Roslagsbrännaren är för liten för att ersätta den lucka som sitter på pannan; VB Joker.

Jag funderar på att bygga om den befintliga luckan på pannan och skulle gärna vilja höra hur andra har gjort (någon måste väl ha gjort detta?!).

Ska jag strippa luckan helt invändigt (en tjock lite mjuk kudde med hål i och ett rör) eller ska jag behålla och modifiera detta?

Utvändigt är det ganska straight forward antar jag; skära upp ett likadant hål som orginalluckan till brännaren och svetsa dit en 'sarg'.

Jag kan lägga upp lite bilder ikväll!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag svetsade till en tunnel av plåt i samma storlek som hålet för brännaren som går genom pannluckans isolering.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Ringde Roslagsbrännaren och hörde efter.

Det ska tydligen räcka att skära ut i isoleringen så att det är 2cm fritt runtom brännaren. En tunnel som du gjort, Torsten, är nog inte dumt ändå (jag får se om jag orkar...)!

Röret som går från isoleringen och in i pannan skulle jag fimpa!

Låter detta vettigt?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

Hmm, Värmebaronen själva säljer en lucka som passar pannan som är gjord för brännare av andra fabrikat, får du ju ändå bra passform?
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Jo, jag vet att det finns en sådan lucka men hur funkar den? Roslagsbrännarens lucka har en speciell läpp med ett hål i som brännaren ska snäppas fast i och det lär ju inte VB's generiska lucka ha! Denna lucka måste mao också modifieras, om än inte så mycket antagligen.

Dessutom har jag inga problem med att lägga ner ett par timmar på att tjäna en tusenlapp :)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Kommer inte ihåg hur Roslagsbrännarens lucka ser ut riktigt men meckar du inte dit brännarens lucka utanpå pannans lucka. Brännarens snäppfäste är ju suveränt och kan inte undvaras. Pannan har väl en utsvängningsanordning för pannluckan som också är bra att ha när brännaren ska rengöras.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Jo, det har du rätt i, ett alternativ är som du säger att montera RB's lucka direkt an mot pannans lucka. Kanske enklare, men min ursprungliga idé var att modifiera pannans lucka utvändigt så att den fungerar som RB's lucka vilket inte borde vara så himla svårt när man ändå är igång och moddar...
Skriv svar