koppla ackumulatortank till kombi panna?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Ahlberg
Ungskog

koppla ackumulatortank till kombi panna?

Inlägg av Ahlberg »

Har en focus pe-20 och har köpt en acctank med varmvatten slinga(500l).Har några funderingar,när man ska koppla tanken ska man shunta vattnet via shunten på pannan,eller är de bättre att koppla förbi den och shunta direkt från tanken?
Prata med en rörläggare om att använda den inbyggda vv slingan i pannan som förvärmning till vv slingan i acc tanken,och då kunna använda elpatronen i pannan(om de skulle behövas)eller är de samma där,bättre att sätta patron i tanken och skippa vv slingan i pannan?
Tanken är att köra ved:vår sommar och höst och köra pellets vintertid.

Hur hade ni gjort?

Mvh:Niklas
Focus PE-20,Iwabo S1,Laddomat 21,500l Ackumulatortank(Effecta),Thermomatic ERA 10,
ekontroll TK1F,skorsten med schamott tegel.
Tompamannen
Prima virke

Inlägg av Tompamannen »

Är inte det lite bakvänt att köra pellets när det är som kallast och köra ved när det är varmt :? Det normala är väl att köra pellets utan acc-tank för enbart varmvatten på sommar och lite värme på vår-höst. Sedan när vintern kommer så kopplar man in acc-tanken och eldar ved.

Om du kör som jag skrivit ovan så är det bättre att använda elpatronen i pannan som backup vid vedeldning när det är riktigt kallt och du inte hinner hem och börja elda i pannan innan den blivit kall. En kombipanna innehåller ju en ganska stor vattenvolym därför är väl den inte optimal att enbart använda som "uppvärmare" för en tank och ha tanken som primär vattenvärmaremed elpatron. Tank i kombination med kombipannan är väl egentligen tänkt att kombipannan är huvudenheten för uppvärmningen och tankens syfte är att ta tillvara på överflödig värme om man eldar med bränsle som inte kan effektstyras, dvs. ved. Pellets, el & olja kan man ju styra med en knapp, av-på, då behöver man ingen tank.
Nibe Alpha Combi med 2x500L acc-tank som eldas med ved.
Pysslaren
Fröträd

Inlägg av Pysslaren »

Hej Ahlberg

Jag kör exakt den kombination du tänker göra Fokus PE20+500 liters
acktank dock ingen slinga i tanken, sen kör jag laddomat 4030. (Laddar tanken när pannan har kommit upp till rätt temperatur laddar sedan tillbaks till pannan vid behov)
Tappvarmvatten & radiatorvatten från pannan. Har kört med det i ca 3 mån, funkar utmärkt hittills. :D
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
Ahlberg
Ungskog

Inlägg av Ahlberg »

Pratat med rörläggarn som ska koppla in grejerna,och han tyckte vi ska koppla den som en ren vedpanna,dvs laddomat 21 och plugga shunten i pannan och shunta från tanken,och ta tappvarm vattnet från tanken,och ev köra den inbyggda i pannan som förvärming.
Focus PE-20,Iwabo S1,Laddomat 21,500l Ackumulatortank(Effecta),Thermomatic ERA 10,
ekontroll TK1F,skorsten med schamott tegel.
monoce
Prima virke

Ackumulatortank till pelletspanna Ecotec Econom

Inlägg av monoce »

Jag har idag en 1800 liters ack. tank. Planerar framöver eventuellt lägga in solslingor i tanken då jag har en stor mannlucka på den. Men fungerar denna tillsammans med Econom pannan 55 lit. vattensvolym?
Hus byggt 1961
ca 220m2 med källare och garage
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Fungerar alldeles utmärkt. Min panna är på 55 liter som är kopplad till min acktank på 1800 liter. Ju mindre vattenvolym i pannan desto mindre energi går förlorad mellan acktanksladdningarna pga stilleståndsförluster i pannan. Sedan behöver man inte ladda hela tanken om man inte vill/måste. Själv laddar jag "bara" de övre delarna av tanken, har olika utlopp som jag kan alternera från och låter solfångarna få ta hand om den nedre delen av tanken. Tyvärr så har jag ingen sol på fångarna så här års, pga "naturliga hinder".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Är tanken o rören riktigt ordentligt isolerad o pannan/brännaren har eltändning kan man gott ladda hela volymen..
Med en termostat på t.ex 62/72° så blir bara laddtempen 70/80° med brännaren på 15 kW, Tycker det är bättre att då ladda mer volym men med lägre temp för då bör förlusterna bli mindre..

Econom pannan funkar fint till detta..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar