Montering av flexskruv

Skriv svar
LoonQ
Fröträd
Kontakt:

Montering av flexskruv

Inlägg av LoonQ »

Hej

Hur har ni hängt upp era flexskruvar? Duger spikband? eller bör det vara något annat? (Jag har MAFA flexskruv, typ 4-5 meter med trefas motor.)
Nu: Nibe Fighter 310p,

Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10

080531 - 090531 5500kg
Reidar
Gallringsobjekt

Spikband duger

Inlägg av Reidar »

Hej
Jag har en Mafa-skruv av ungefär samma längd som Din. På mitten får den stöd genom att gå igenom en vägg. Motorändan vid tak är hängd i ett spikband som är skruvat i en takbjälke. Jag tror att det håller hur länge som helst eftersom det inte är några vibrationer eller rörelser som böjer bandet. Har Du inget annat stöd bör Du nog ha spikband på minst två ställen
Villa 125 kvm byggd 1926 i Hägersten, Janfire Flex-a, Vedsol Combifire, Pellistore.
LoonQ
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

Jag har som dig, stöd på mitten då den går genom väggen... sen blir det väl ett par spikband på insidan. Bra att höra att det inte vibrerar så mycket, var lite orolig för vibrationerna.

I monteringsanvisningarna står det att motorn ska monteras så den inte kan snurra.. Hur löser man det? Hänger man bara den börjar den väl rotera om det går trögt eller har jag fel?

Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10

080531 - 090531 5500kg
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Min motor hänger i en kapell-gummistege (en sådan som man spänner släpets kapell med). I taket sitter en U-profil för spridning av tyngden.

Vid ett tillfälle när det blev stopp i skruven (spån) vred sig motorn. Annars håller den sig stilla ;0)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
LoonQ
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

Hur noga är skruvdragningen med flexskruv? Finns det någon som fått sin skruv att hålla? Har ju läst om en massa skräckexempel här på forumet där skruven gått av!

Hos mig ser det ut som följer: Direkt efter förrådet stiger skruven med 45 grader sen går den snett uppåt ca 1,5m för att plana ut med hjälp av en 45 graders böj. Skruven viker av lite åt vänster då den gått genom väggen, max 2 - 5 cm totalt (ingen böj)... Kan det fungera?

080531 - 090531 5500kg
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Detta är baserat på vad jag har läst här och logik, INTE erfarenhet:
Flexskruv är OK... om man överhåller vissa regler:

* Man får INTE ha en inmatning som är vågrätt varefter skruven böjs uppåt! Orsaken är att (t.ex.) 45° uppåt har skruven inte alls samma fyllnadsgrad som vid vågrätt, alltså krossas pelletsen i böjen och skruven blir överfull = stora problem.

* Det brantaste ställe uppåt på skruven ska vara själva inmatningen! På det vis kan fyllnadsgraden BARA bli bättre allt eftersom skruven planer ut vilket bör ge minimala problem.

Alltså: om du ska ha den upp i 45° för att sedan plana ut ska dessa 45° vara "från taket ner till intaget", det får INTE vara vågrät vid intaget och SEDAN böja uppåt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
LoonQ
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

Svårt... har MAFA villa ute, med två koner under. Att få lutning redan från start är nästan omöjligt... dock har skruven kärna under silon innan böjen. Då röret viker uppåt försvinner kärnan och det är bara skruv.

080531 - 090531 5500kg
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har en 11-12 m MAFA-skruv i en liknande installation. Visst krossas lite pellets i stigningen men den fungerar och verkar vara stabil.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Icecap skrev:
Alltså: om du ska ha den upp i 45° för att sedan plana ut ska dessa 45° vara "från taket ner till intaget", det får INTE vara vågrät vid intaget och SEDAN böja uppåt!
Då skulle man kunna ha 45 grader upp mot en vägg och senare 90 grader mot taket, resten horisontellt med taket till nedsläpp brännare eller mellanförråd.
Klarar skruvarna 45+90 grader?
Denna lösning visades i förslag för en sådär 5-6 år sedan men ser det aldrig nu?
Vad är haken med denna lösning?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Antingen fattar jag inte vad du menar eller också fattar du inte vad jag menar men jag ska förtydliga:
Brantaste stigningen ska komma direkt i intaget på skruven, alla andra böjer osv. ska gå till max. samma vinkel uppåt men bäst är att plana ut till vågrätt.

Och om du vill montera en 90° böj kan jag bara se det som vågrät till vågrät eller neråt, jag hade dock aldrig monterat en 90°, jag hade tagit 2 st 45° med lite rör mellan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har en skruv från mellanförrådet till pannan med en 90 gr + en 45 gr. SKruven är ca 8 meter och börjar med en 40 gr stigning från mellanförrådet till 90 gr (avkapad lite till ung 80 gr). Denna rätar dels ut stigningen till vågrätt OCH böjer röret ut från garaget. Det är förmodligen ngt liknande som MP menar. Den ändrar riktning i två riktningar med en böj.
Skriv svar