luft när trycket sjunker

Här diskuteras allt kring vedeldning
jackass3
Gallringsobjekt

Inlägg av jackass3 »

Jag tror problemet är att system tillåts få undertryck så luft kan sugas in. Lös det genom att fylla systemet så att du har ett litet övertryck (tex o,2 bar, vid kallt driftläge.

Kontrollerar också att att ditt expansionskärl har rätt förtryck + hel gummiblåsa. (Exp-kärlet skall ha samma förtryck vid fullt utblåst blåsa som du vill ha i kallt system (tex 0,2 barg). Detta justerar du med ventilen i botten (oftast en bildäcksventil)

Om du gör så här kommer aldrig systemtrycket få undertryck + att expansionskärlet jobbar effektivast. Når du för för högt systemtryck innan du har eldat "färdigt", då behöver du större expansionskärl.

Lycka till.
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Flamco har ett beräkningsprogram på sin hemsida http://www.flamco.se/ för att beräkna storlek på kärlet Har haft samma problem med att trycket varierar efter temperatur tror lösningen ligger i expansionsvolymen använder 300L till ca:3000L vatten.
Hälsningar
Eldflugan :twisted:
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

jackass3 skrev:Jag tror problemet är att system tillåts få undertryck så luft kan sugas in. Lös det genom att fylla systemet så att du har ett litet övertryck (tex o,2 bar, vid kallt driftläge.
Han har redan 0,8 bar övertryck. Jag förutsätter att det är övertryck för jag har aldrig sett en manometer som mäter annat.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
pannrum
Prima virke

Inlägg av pannrum »

ja när tanken är kall 40,30,30 är trycket på systemet 0,8
När jag eldar upp till maxtemp hela tanken, så kanske trycket ligger på ca 1,5
Kan det verkligen vara så att jag har för stort förtryck??
Om det nu är så att det kommer in luft, borde det då inte komma in mer luft om jag sänker trycket ytterligare?
Hade från början problem med för liten c-pump. Den skar helt enkelt ihop.
Kanske var en kombination av luft och för trögt system. Har nu en större pump och den har fungerat. Kan det vara så att en stor pump suger in luft??
Calmar V65, en 4m3 tank, vvc med förvärmning och toppslinga. Kulvert 30 m och lågtempsystem. Värmer 230m2. Styrning thermomatic Era 10
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

1,5 kg är ju väldigt nära att överströmnings ventilen skall lösa ut

Det borde hjälpa sänka förtrycket ,sen är det viktigt att s-ventilen stänger
iofs.borde den ej ta in luft där så länge det är övertryck i kärlet

Pumpen kan knappast skära om den är för liten,det kan vara så att det blir 100 gr + i returen i kompination av luft som orsak

Slutet system vid vedeldning är alldrig bra det blir massor av ångblåser när det knorrar i pannan,dom kommer inte ut, man har naturligt monterat automatluftare av denna orsak

förmodar att stigaren från panna går till toppen på tank ostigare element går ut en bit ner på tank
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
pannrum
Prima virke

Inlägg av pannrum »

ja stigaren panna går in högt i tanken fast från sidan. Avluftning har jag från toppen. Värmen tas ut från två höjder med hjälp av 4.vägs bivalent shunt
Calmar V65, en 4m3 tank, vvc med förvärmning och toppslinga. Kulvert 30 m och lågtempsystem. Värmer 230m2. Styrning thermomatic Era 10
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

På tal om luft i systemet kan det inte va så att om man har acktank med vvatten beredning, så tillför man ju nytt vatten hela tiden till systemet. Kanske därför man inte blir av med luften?Bara ännu en galen fundering :D :D eller är ja helt fel ute???? :D
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Kolla så att pumparna sitter på framledningen inte på returen.
Annars så går det bra att kolla denna beskrivning.

Exempel på dimensionering av slutet expansionskärl.

För att dimensionera storleken på ett slutet expansionskärl tas hänsyn till, förutom vattenvolymen, både anläggningens statiska tryck och expansionskärlets förtryck.Det betyder att ett slutet expansionskärl alltid blir avsevärt större än ett öppet expansionskärl.

För att beräkna storleken börjar man med att beräkna tryckfaktorn genom att ta säkerhetsventilens öppningstryck (normalt 1,5 bar ) och minska med expansionskärlets förtryck (ofta 0,5 bar ) . Dividera detta med summan av öppningstrycket +1 (=2,5 i detta exempel ) Tryckfaktorn blir då 1,0/2,5=0,40

När man har tryckfaktorn kan expansionskärlets volym beräknas. Ta den totala vattenvolymen i systemet (2350 liter i detta exempel )och multiplicera med expansionsfaktorn för vatten. Den är alltid 0,0435 (finns det 50% glykol i vattnet är expansionsfaktorn 0,0591).
(Med glykol fyllt vattensystem blir slutna expansionskärlet alltid större).

Dividera med den ovan framräknade tryckfaktorn. Detta ger volymen 2350*0,0435/0,4=
255 liter..

Exempel på dimensionering av öppet expansionskärl.

Kärlets totala volym skall vara minst 5% av den totala vatten volymen i systemet.
( i samma exempel som ovan 2350 liter ) 2350*5/ 100= 118 liter. OBS! bara hälften av det slutna kärlet..

Ved Profilen..
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Matab skrev:På tal om luft i systemet kan det inte va så att om man har acktank med vvatten beredning, så tillför man ju nytt vatten hela tiden till systemet. Kanske därför man inte blir av med luften?Bara ännu en galen fundering :D :D eller är ja helt fel ute???? :D
Jo nog e du lite tokigt ute.... :wink:
Beredaren sitter bara i tanken och är helt avskillt från pannsystemet....
Förutsatt att man inte fått ett läckage på beredaren, men det märker man fort då pannsystemet överfylls å vatten kommer ur skvaller röret eller från säkerhetsventilen...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
mikaelbe
Gallringsobjekt

Inlägg av mikaelbe »

Jag har också problem med luft i systemet som aldrig försvinner vilket är hemskt irriterande. Får springa och lufta ett element med jämna mellanrum. Jag lutar f n åt teorin att problemet uppstod när vi bytte till slutet expansionskärl, har dock dålig koll på hur det var innan eftersom vi inte hade hunnit elda nåt innan det gamla öppna expansionskärlet gick sönder.

Sen har vi rören mellan pannan och expansionstankarna som är helt vågräta och går i taket på pannrummet. Från pannan stiger det alltså rakt upp, sen är det horisontellt några meter och sen går det ner till tankarna. Det blir ju mycket luft då pannan värmer vattnet, sen kan inte luften så lätt komma ut, luftbubblor går ner i tankarna och sen tar den sig upp till ett element på övervåningen. Vi har autoavluftare på de horisontella rören, dessa funkar dock ej, skall bytas får se om det blir bättre.

Det bästa, misstänker jag, är att man drar utgående varmvatten från pannan i en svagt uppåtlutande lutning in till tankarna. Vid tankarna skulle man kunna ha haft en avluftare eller kanske man skulle ha haft ett öppet expansionskärl inkopplat här? Luften får väl då en naturlig utrymningsväg från systemet.
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Det var en variant på inkoppling :) Mitt expkärl är anslutet ibotten på acktanken.Ja har inget problem med luft i elementen,därimot när ja eldar i laddkretsen hör man att det är luft. :roll:
mikaelbe
Gallringsobjekt

Inlägg av mikaelbe »

Skall inte kidnappa tråden, men bidrar väl lite till debatten :P.

Att koppla ett öppet expansionskärl enligt vad jag skrev beskrivs även t ex i http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artikla ... oppl01.pdf skiss "Standardkoppling". Blir säkert en del förluster om man kopplar så, men det borde bli bra för luftavgången.

Jag har också slutet expansionskärl kopplat till botten av acktankarna.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Hej
Det finns bara ett sätt för att effektivt bli av med luften vid vedeldning o stora vattenmängder alltså ett öppet system

Vill man ändå ha slutet system spelar det väl ingen roll var kärlet sitter,.luften går ändå till den högsta punkten
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Du kan använda en avgasare oxå eller så är det bara att bygg luftfällor på strategiska ställen byt ut en 90 böj mot ett T-rör montera där efter en bit lite större rör med en automatavluftare i änden.
Har arbetat med köldbärarsystem där kan det vara riktigt marigt att få ut luften kan ta flera år i värsta fall men med en avgasare är det klart på en vecka har använt det på mitt system
Eldflugan
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Hur ser en "avgasare ut? Har du gjort den själv? :)
Skriv svar