Elda med ved i villa combi 720.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
annaun
Frö

Elda med ved i villa combi 720.

Inlägg av annaun »

Hej
Jag skulle vilja prova att elda med ved i min albin panna villa combi 720. Tyvärr har jag ingen handbok eller manual till den så jag vet inte vad som krävs?
Jag ska öppna ventilen som nu är stängd då jag kör med el har jag fått höra.
Är det något annat? Eller är det bara att stoppa in ved i luckan och tända på och se vad som händer?
Ska jag be en sotare komma och kolla skorstenen först?
mvh
--Anna
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag tycker att du kontaktar sotarna eller kommunen på orten du bor och fråga vad som gäller. När den nya lagen om sotning infördes 2004 så ändrades hela kontrollsystemet.Nu bestämmer kommunen direktiven om sotning / taxan / bygganmälan / besiktningar / sotningsfrister osv.. Detta tycker inte jag är bra därför att då kommer alla kommuner att besluta olika hur det skall se ut. Det skilljer sig alltså mellan alla kommuner i Sverige. Det har varit bättre om det har varit samma regler i hela landet,då har allting varit mycket enklare. En ny lagstadgad regel finns den beryktade Brandskyddskontrollen, denna kan kommunen inte göra någonting åt,den är strikt lagskriven ..
Du kanske behöver en provtryckning av din skorsten tex. vid bränsle byte från olja till ved. ( Kommunens beslut ) :roll:

Sotarna hjälper dig att komma i gång med din Vedeldning..

Ved profilen..
annaun
Frö

Inlägg av annaun »

Tack för hjälpen!
Skriv svar