Ny panna. Focus vs Thermia.

Skriv svar
STBORJJO
Ungskog

Ny panna. Focus vs Thermia.

Inlägg av STBORJJO »

Funderar på att skaffa ny panna med elpatron eller ev separat varmvattenberedare. Detta pga att det kan vara risk för sotbrand när man kör pellets under sommaren. Märkte att det blev en beläggning av tjära/sot förra sommaren jämfört med vinterhalvåret då pannan blev helt ren förutom den fina askan. Kör med ecotec A3 i en ctc från -73 utan elpatron sedan förra sommaren.
Har spanat lite på focus pe-20 och lite på thermia biomatic. Undrar lite om fördelar resp nackdelar på dessa som tex uraskning, sotning, kondens, montering, prisbild inkl installation?
Tacksam för synpunkter!
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Thermia Biomatic 20+ har jag.. halv installerad just nu..!

fördelar och naktdelar vet jag inte riktigt.

Biomatic´s brännare har en massa statestik funktioner och smarta larm funktioner
Biomatic 20+ är det en inbyggd brännare på. = optimerad panna & brännare. Inbyggd cirkulations pump, inbyggd automatisk Shunt (går även att styra manuellt).
Asklådan rymmer aska (50Liter) för ca 2 ton pellets.. vilket ger en tömnings frekvens på ca 1 gång i månaden. när det är kallt ute.

Priset för mig blev 80 stora loppor... Men det ingick lite smått o gott då. Nytt expantionskärl, installation, demontering av gammla ELpanna + vv-beredare. Flytt av vattenelement. Samt skruvar & dyrligt för att kunna bygga en Bulk anläggning.

Såg en prislapp på Focus PE20, 21.000:- för "bara" pannan.. sen till kommer Brännare osv.. Förövrigt tyckte jag att Focusen verkade bra..! hittade ingen bra återförsäjare dock..

Att jag valde just Biomatic:en beror på följande.
1.Återförsäljaren & installatören verkade vara bra och mycket kunniga.
2.Teknik freak som man är, vattnades det i munnen bara av specen...

Den är dyr.. det kommer man inte undan.. tar mig ca 6-7 år innan jag har tjänat ihop den. vilket jag hoppas på... :D

EDIT: Detta är Stockholms priser vilket ligger en bit över allt. = dyrt i stan
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Per-Erik skrev:Thermia Biomatic 20+ har jag.. halv installerad just nu..!

fördelar och naktdelar vet jag inte riktigt.

Inbyggd cirkulations pump, inbyggd automatisk Shunt (går även att styra manuellt).
Inbygd pump... tror den cirkulationspumpen var till värmeväxlar paketet och inte till elementen :!:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

:?

Är på djupt vatten nu..! Så jag kan lätt drunkna.. :wink:

Dom har inte kopplat in Auto Shunten ännu.. så han sa åt mig att trycka på en knapp om det blev kallt inne för det var till Cirkulations pumpen så får jag shunta för hand..

kanske missförstod jag han... eller hörde fel? Vette f-n. nån form av pump är det iallfall.. :wink:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

humm.. när jag kollar på offerten så står det faktiskt 1 st Cirkulations pump: Landis Tornado.. :?

Så jag hade fel.. :oops: :oops:

nu har jag hittat Cirkulations pumpen också.. Det var en pytte liten pryl.. Trodde den skulle vara mycket större.. typ en halvmeter eller liknade..

Hade ju cirkulations pumpar när jag låg i flottan och dom var ca 50 cm höga. :?

tur att man lär sig något nytt varje dag.. :D
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Re: Ny panna. Focus vs Thermia.

Inlägg av Patrik »

STBORJJO skrev:Detta pga att det kan vara risk för sotbrand när man kör pellets under sommaren.
:?: sotbrand på sommaren.. pellets :? varför då :?:
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Har man en dåligt inställd panna från början så blir det ju oftast värre på sommaren med fler uppeldningar då värdena är etter värre.

Medicin: justera in pannan och sota regelbundet. :wink:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Sotbrand?? hmmm sotarn sa ifjol när jag hade janfire´n att de brukar bli problem med att pannan sotar igen när brännaren går mycke på underhållsfyr (hade inte autotändning) men han sa då inget om risken för sotbrand..
För o nackdelar med dessa vet jag inte ang. sotning mm.
Visst är det bara pannan du ska köpa el tänkte du byta brännaren oxå??
Iaf så tar forco 30 750:- för biomaticen inkl 6 kw elpatron :oops: :shock: o för biomatic+ inkl brännare o 6 kw elpatron 47 200:- o för biomatic 20+ med 9 kw elpatron o brännare 50 000:-..
Så om de bara är pannan du är ute efter så ser priset iaf mycket bättre ut när de gäller focus pannan...
Hoppas nån här på forumet kan tala om hur den är att äga.. Denna går ju även att elda med ved om man vill.. :wink: + att den är 10 000:- billigare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
STBORJJO
Ungskog

Inlägg av STBORJJO »

Enligt sotaren och andra här på forumet går en brännare med underhållsfyr sämre på sommaren då man bara kör för varmvatten. Märkte själv förra sommaren stt det blev en svart beläggning i pannan (tjära/sot). Då kan man ju misstänka att det även kan bli så i skorstenen med risk för sotbrand i panna eller skorsten. Att trimma pannan låter underligt, möjligtvis att trimma brännaren. Men det e inte mycket att ändra på A3:an och e det underhållsfyr så e det. Brännaren skall behållas då jag är mycket nöjd för övrigt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

STBORJJO skrev:Enligt sotaren och andra här på forumet går en brännare med underhållsfyr sämre på sommaren då man bara kör för varmvatten. Märkte själv förra sommaren stt det blev en svart beläggning i pannan (tjära/sot). Då kan man ju misstänka att det även kan bli så i skorstenen med risk för sotbrand i panna eller skorsten. Att trimma pannan låter underligt, möjligtvis att trimma brännaren. Men det e inte mycket att ändra på A3:an och e det underhållsfyr så e det. Brännaren skall behållas då jag är mycket nöjd för övrigt.
Jag kan bekräfta detta. I min panna blir det också en svart nästan lite blank beläggning på pannväggarna. Men det blir bara i själva "eldstadsutrymmet" längre upp i pannans rökgångar har jag inte upptäckt samma sorts beläggning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Re: Ny panna. Focus vs Thermia.

Inlägg av Patrik »

STBORJJO skrev:Funderar på att skaffa ny panna med elpatron eller ev separat varmvattenberedare. Detta pga att det kan vara risk för sotbrand när man kör pellets under sommaren. Märkte att det blev en beläggning av tjära/sot förra sommaren jämfört med vinterhalvåret då pannan blev helt ren förutom den fina askan. Kör med ecotec A3 i en ctc från -73 utan elpatron sedan förra sommaren.
Har spanat lite på focus pe-20 och lite på thermia biomatic. Undrar lite om fördelar resp nackdelar på dessa som tex uraskning, sotning, kondens, montering, prisbild inkl installation?
Tacksam för synpunkter!
Hopp. får väll svara på grundinlägget
Focus ligger på en 27 000 och thermian (enklare versionen) något dyrare.
Focus har ett baffel system för att förlänga rökvägen, thermia har rörgångar. rörgångarna tycker jag verkar snabbsotade.
Focus kan kompletteras med vedeldningsasts (dock ej miljögodkänd :twisted: )
Focus har brännaruttaget på sidan, thermia rakt framifrån.
Thermia har en låda i botten med två fack ett för sot och ett för aska.
STBORJJO
Ungskog

Inlägg av STBORJJO »

pelletsson
Späd planta
Skrivet: Sön 27 Feb, 2005 19:56 Rubrik: Att tänka på..
--------------------------------------------------------------------------------
Underhållsglöd är bra på vintern men absolut inte på sommaren, då står brännaren och "kolar" = tjära i skorstenen.
Har själv drabats av skorstensbrand, gick bra som tur var.

Vidarebefodrar detta från ett annat ämne (hoppas det e ok att göra så, klarade ej att citera)
Jag verkar inte vara helt ute o cykla...... Men jag kanske "oroar" mig i onödan.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

vem det nu var skrev: Underhållsglöd är bra på vintern men absolut inte på sommaren, då står brännaren och "kolar" = tjära i skorstenen.
Det finns ingen naturlag som säger att underhållsglöd skall innebära tjära i skorstenen...
Skriv svar