Sotar löv mer eller?
Sotar löv mer eller?
La i en brasa med ek och al,tyckte det blev som svart skägg på turbulatorerna! Rök kolsvart ur skorstenen. Finns det nån som märkt av det? Eldar man barr så blir det bara lite grått sot. 

-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Re: Sotar löv mer eller?
Matab skrev:La i en brasa med ek och al,tyckte det blev som svart skägg på turbulatorerna! Rök kolsvart ur skorstenen. Finns det nån som märkt av det? Eldar man barr så blir det bara lite grått sot.
Eken är såpass hård att det bildas ett "skal" runt om i ytan på veden när den eldas och temperaturen innanför skalet blir för låg för en riktig förbränning. därför bildas syra och sot...
Nibe Vedex 3300 2st lösullsisolerade strömsnäs 750L, en med 120 koppars.Kronan snus husqvarna 154 motorsåg. Gränsfors bruks klyvyxa. 4 radiatorer på mittenplanet. 1 på överv. ,3 i källaren. 1 1/2 plans trähus byggt 38 ca 140 m2. Valmet Valtra T140
Hej ska du elda ek så ha max 30% ek och resten annat träslag gärna barr som inte innehåller så mycket energi.
Ek inehåller syra och eldar man enbart med ek kan man förstöra både panna och skorsten på väldigt kort tid.
Göran
Ek inehåller syra och eldar man enbart med ek kan man förstöra både panna och skorsten på väldigt kort tid.
Göran
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
Jag fick ett antal kubik med asp och det är väldigt svåreldat i min panna.
Har provat alla möjliga inställningar men enbart asp går väldigt dåligt, det brinner dåligt, blir mycket aska och det blir lite värme av det.
Asp väger ju lätt när den blivit riktigt torr och man ska väl jämföra effekt efter vikt förstås men det är en markant skillnad mot björk i alla fall.
/David
Har provat alla möjliga inställningar men enbart asp går väldigt dåligt, det brinner dåligt, blir mycket aska och det blir lite värme av det.
Asp väger ju lätt när den blivit riktigt torr och man ska väl jämföra effekt efter vikt förstås men det är en markant skillnad mot björk i alla fall.
/David
Calmar V33 med sidourtag och 2x750 L Borö
Ecotec A3 -02
Ecotec A3 -02
Hej när man eldar "lätta" trädslag måste man minska primär och öka sekundär luften för att få bra förbränning.
Mvh Göran
Mvh Göran
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"