Individuellt. ar du slang som är avsedd för kondenserande drift (ovanligt) är det väl bara att ha max med turbulatorer i pannan (drag måste ju finnas så klart) men med vanlig skorsten är ju kondensrisken alltid ett problem. 70° 1m ner i skorsten en kall dag gav att jag inte kunde ha några alls i ! Kör på ca 11kw har jag för mig (långa gångtider är bra) och fritt blås ut. Klara precis kondensen med dragregulator.Mike_-_ skrev:Babbsen skrev:Stämt av pelletsförbrukningen:
på tal om något helt annat.. har du fått ta väck eller kappa några turbulatorer i din panna .. dem på baxi sa att man skulle kapa alla på hälften.. å sen även ta väck någon om det behövdes.. MVH//Mike
Rekordlåg förbrukning !!!
Re: Rekordlåg förbrukning !!!
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
Till er som tror jag fryser........
Om jag reser bort några dagar är det 17,5° när jag kommer hem och ja, det känns kallt men det blir snart 25 i vardagsrummet och matrummet om jag eldar en brasa. Normalt , som nu med nattfrost och 5° dagtid i Linköpingsregionen håller det sig runt 20° framåt kvällen på grund av spillvärme av datorer/TV/matlagning etc antar jag. Eldar inte kamin på vardagar så här års. Sovrum/källare/hall är 17,5° helt OK för min del.
22-23° vill jag enbart ha i badrum och vid TV-soffan, annars är det hemskt !
20cm kutterspån & 20cm stenull på vinden gör sitt............( som iof har andra negativa aspekter när det gäller risk för kondenserande fukt där om man inte passar sig, men det är enannan disk.)
Bara en vink, låg grundtemp och spetsa med kamin spar pengar. Varierande temp måste man dock acceptera då.
22-23° vill jag enbart ha i badrum och vid TV-soffan, annars är det hemskt !
20cm kutterspån & 20cm stenull på vinden gör sitt............( som iof har andra negativa aspekter när det gäller risk för kondenserande fukt där om man inte passar sig, men det är enannan disk.)
Bara en vink, låg grundtemp och spetsa med kamin spar pengar. Varierande temp måste man dock acceptera då.
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
Ett hus mår bäst om det håller minst 21 grader. 20 grader funkar väl också, men håller man lägre under en längre tid så är det inte bra för huset. Till slut får man äta upp det man sparat på värmen, på att renovera istället.
Tänker man långsiktigt så bör man inte gå ner för mkt i graderna...
Tänker man långsiktigt så bör man inte gå ner för mkt i graderna...
Viking Bio - 2006
CTC 260 K - 63
Snittförbrukning < 8kg/dag
2-våningshus: 180 m2
Biarea: 80 m2
Hustemperatur ca. 20 C
CTC 260 K - 63
Snittförbrukning < 8kg/dag
2-våningshus: 180 m2
Biarea: 80 m2
Hustemperatur ca. 20 C
Varför skulle ett hus må sämre vid 20 grader än vid 21 grader ? (jag påstår inte att du har fel jag har bara svårt att förstå varför det skulle vara så)
Att ett hus inte mår bra av stora temperaturvariationer och väldigt låga temperaturer är rätt självklart men med tanke på dom stora variationerna på utomhustempen så har jag väldigt svårt att se att det skulle göra skillnad på 18, 20 eller 21 grader.
Att ett hus inte mår bra av stora temperaturvariationer och väldigt låga temperaturer är rätt självklart men med tanke på dom stora variationerna på utomhustempen så har jag väldigt svårt att se att det skulle göra skillnad på 18, 20 eller 21 grader.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag har läst nånstans att när man skall isolera husvägg skall man ha plastspärr på insidan av väggen men inte om man bara värmer säsongsvis typ sommarstuga...Kan det vara nåt....
Fast 17-22C spelar nog ingen roll för liten tempskillnad...
Kyrkor mår bäst av en temp av 17-18 C året om ...pax vobiscum
Mvh ronald
Fast 17-22C spelar nog ingen roll för liten tempskillnad...
Kyrkor mår bäst av en temp av 17-18 C året om ...pax vobiscum

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Hej alla som vill spara energi..
När jag räknar på normal energi åtgång för att hålla samma temperatur
som beräkningen är för elvärme om 50 Watt/h / m2
Fler watt skall inte gå åt / m2 tror att beräkningen är satt vid +20°C
och skall klara -30 till -35°C ytter temperatur.
Ta ett räkne exempel bo yta på 120m2
till denna yta räcker 6000 w/h vilket ger en total maxförbrukning / tim 1,5 kg pellets netto/timme
sedan tillkommer förlusten som kommer till vid all omvandling.
Det är inte lätt att utnytja energi utan större förluster vid så litet effekt behov.
Tips på cheklist för att spara energi utan att ge avkall på komforten inne
Värme ger hemtrevligt ombonat för kropp och själ.
1 / se över tätningslister runt dörrar o fönster
2/ inga droppande vattenkranar.
3/ element försedda med termostat kolla att ventilen löper lätt
4/ Sota pannan regelbundet 1mm sot kan ge 10% förlust
5 Trimma in pelletsbrännaren varje gång ni tar hem ny pellets
6/ diska inte under rinnande varmvatten....
Jodå listan kan göras mycket längre
tex begränsa tiden i duschen, kanske inte så populärt.
mvh
Ruben
När jag räknar på normal energi åtgång för att hålla samma temperatur
som beräkningen är för elvärme om 50 Watt/h / m2
Fler watt skall inte gå åt / m2 tror att beräkningen är satt vid +20°C
och skall klara -30 till -35°C ytter temperatur.
Ta ett räkne exempel bo yta på 120m2
till denna yta räcker 6000 w/h vilket ger en total maxförbrukning / tim 1,5 kg pellets netto/timme
sedan tillkommer förlusten som kommer till vid all omvandling.
Det är inte lätt att utnytja energi utan större förluster vid så litet effekt behov.
Tips på cheklist för att spara energi utan att ge avkall på komforten inne
Värme ger hemtrevligt ombonat för kropp och själ.
1 / se över tätningslister runt dörrar o fönster
2/ inga droppande vattenkranar.
3/ element försedda med termostat kolla att ventilen löper lätt
4/ Sota pannan regelbundet 1mm sot kan ge 10% förlust
5 Trimma in pelletsbrännaren varje gång ni tar hem ny pellets
6/ diska inte under rinnande varmvatten....
Jodå listan kan göras mycket längre
tex begränsa tiden i duschen, kanske inte så populärt.
mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
-
- Lärjunge!
17,5 grad???? Jag ser framför mig hur istapparna hänger i taket och hur ni skrapar rutorna för att se ut genom köksfönstret...
Nä under 22 grader vill jag ju inte ha i allafall. Det har jag råd med...
Nä under 22 grader vill jag ju inte ha i allafall. Det har jag råd med...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Värst vad ni är känsliga för lite kyla.
Någon is på rutan blir det inte av att ha 17.5° inne. Men nog så känns det lite kallt.
Kan dock säga att 11 grader är ännu värr. Det var vad vi hade efter att vi varit hemmifrån i några dagar. Pannan hade stannat av någon anledning samma dag som vi åkte iväg. brr säger jag bara. Det tog nog tre dagar innan rätt temp var tillbax.
Nu så har man installerat elpatron som reserv om något liknande händer.
Om du babbsen trivs med denna låga innetemp. Så bara att grattulera till dina besparingar.

Någon is på rutan blir det inte av att ha 17.5° inne. Men nog så känns det lite kallt.
Kan dock säga att 11 grader är ännu värr. Det var vad vi hade efter att vi varit hemmifrån i några dagar. Pannan hade stannat av någon anledning samma dag som vi åkte iväg. brr säger jag bara. Det tog nog tre dagar innan rätt temp var tillbax.
Nu så har man installerat elpatron som reserv om något liknande händer.
Om du babbsen trivs med denna låga innetemp. Så bara att grattulera till dina besparingar.

Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare