Fungerar det med pelletbrännare i en albin venova från 1994

Skriv svar
Macke S
Späd planta

Fungerar det med pelletbrännare i en albin venova från 1994

Inlägg av Macke S »

Hej,

Funderar på att koppla en pelletsbrännare till min vedpanna, en Albin venova från 1994 med acktankar 2x500 liter. Är det någon som har erfarenhet av detta? Fungerar det bra? Blir det bra verkningsgrad? Ska få unge nr 2 inom kort och inser att jag inte kommer att hinna eldaved lika mkt som tidigare. Någon som har en pelletsbrännare att rekommendera? jag antar att man ska ha en pelletsbrännare som brinner rakt fram och inte en som brinner uppåt.

Kan man koppla in pelletsbrännaren i luckan där man eldar eller ska den sitta i askluckan. Venovan är en vedpanna med sk omvändförbränning, dvs det brinner nedåt mha av en fläkt. Eldboet är överst och därunder sitter asklockan. Allstå kommer röken från pelletsbrännaren orka gå nedåt?

Kör man pelletsbrännaren samtigt som vedpannans fläkt så kanske det går lättare för röken från pelletsbrännare att hitta ut, eller?

Tacksam för svar
Macke
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
MR-T
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

Jag har en panna med omvändförbränning och det fungerar. Min har ingen asklåda utan endast en liten lucka som man kan skrapa ur askan. Kör med Nymo brännaren och den sitter i luckan där man eldar.

Bygger en ny panna för min är så eländig att sota och som jag sa tidigare finns det ej någon asklåda. Lite bökigt att skrapa ur askan.
Nymo Calero 200 brännare
Egentillverkad pelletspanna TBO HEATING :-)
Mafa mini
4 vägs shunt ESBE med ESBE ställdon Thermia styrning
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
Macke S
Späd planta

Inlägg av Macke S »

Tack, för info.

Anledningen till att jag frågar är att jag hade en försäljare/montör av pelletsbrännare här och han hade aldrigt monterat en brännare på en vedpanna med en fläkt som driver den omvända förbränningen. Han trodde att fläkten skulle kyla av vedpannan och att man därför måste koppla bort den. Hur gör ni - använder ni vedpannans fläkt samtidigt med pelletsbrännarens fläkt?

Försäljaren/montören var även lite osäker på hur man skulle göra med styrningen av pelletsbrännaren mot ack.tanken. Han trodde att det ev behövdes en speciell styrning förutom brännarens styrning. Den brännaren han rekommanderade var en PX-21.

Jag antar att jag behöver en temgivare i botten på tanken som styr när brännaren ska stänga av och en lite högre upp som talar om för brännaren när den ska starta. Jag antar att det behövs någon extra styrkrets för detta - för det ingår väl inte i PX-21an. Någon som vet hur man gör?

Macke
ROG
Späd planta

Inlägg av ROG »

Hej
Jag har nu kört 2 år med PX-21 i min venova från 1995.
Brännaren ska sitta i vedluckan och bör vara framåtbrinnande.
Jag har 2 tankar på 500 liter men använder endast den första tanken
som har varmvattenberedaren inuti. Jag styr brännaren med medföljade givare i övre termometeruttaget i tanken. Fläkten i pannan ska givetvis kopplas bort, brännaren har fläkt så det räcker. Pannan fungerar bra med
pelletsbrännare.

Har du fler frågor så svarar jag gärna. Kul att höra att jag inte är ensam om att ha en Venova. Köpte brännaren av en som jobbat på Albinpannan och han hävdade att den pannan skulle jag inte lyckas elda sönder under min livstid. (Kanske inte helt objektiv men..)
Macke S
Späd planta

Inlägg av Macke S »

Hej Rog

Hur har du gjort med pelletsbrännarens överhettningsskydd? Är det något mer du köpt förutom brännare och matarskruv för att få det att funka med vedpannan och ack-tanken? Hur var det förresten när du eldade med ved, funkade pannan bra? Vi har lite problem med att det ryker in pannrummet när man lägger in ved samt att pannan brukar kunna bli lite överhettad ibland.

Tack för tipset med brännarenstempstyrning i acktanken.

Macke
ROG
Späd planta

Inlägg av ROG »

Hej
Jag har kopplat matningsström till brännaren så att pannans befintliga överhettningsskydd används. (Det styr pannfläkten vid vedeldning och den kopplar du ju bort när du kör pelletsbrännare), så om pannvattnet närmar sig 104grader? så bryts strömmen till brännaren. Laddpumpens styrning behöver du inte röra bara finjustera efter behov.

Om du har problem med draget i pannan så det ryker in så undrar jag om du har kvar retardrarna i tubulatorerna, de behövs inte.

Jag kör ganska hög effekt på brännaren och har inga retardrar, rökgastempen är ändå låg ca 150-170 grader.

Hoppas du har dragregulator för annars får du för högt drag vid pellets eldning.
ROG
Späd planta

Inlägg av ROG »

Glömde säga att keramiken i Vedutrymmet med stången i mitten ska plockas bort och man kan även plocka bort plåtskålen i askutrymmet.

Du skriver att pannan överhettar ibland, vad har du för system för laddning av acktankar? Det borde inte kunna hända om allt är rätt i laddkretsen.
Macke S
Späd planta

Inlägg av Macke S »

Laddomaten heter Albin LC2000. Anledningen till att den överhettar är nog att jag varit och skruvat upp arbetstemperaturen, dvs den temparatur som styrnigen försöker hålla jämn in till vedpannan. Nu har jag dock skruvat ner arbetstemperaturen från 90 grader till 80 grader och då går den bättre - ibland överhettar den dock ända - men det beror nog på att jag fått luft i systemet då jag värmt upp ack.tankarna lite för mkt.

Jo - jag har en dragregulator. Men försäljaren/installatören var mer orolig för att jag skulle få för dåligt drag i pannan och att man ev var tvungen att installara en rökgasfläkt. Hur långskorsten har du.

Jag har en skorsten på ca 7 meter den är teglad med dimensionerna ca 150x110 mm.
ROG
Späd planta

Inlägg av ROG »

Vet inte exakt men 8-9 meter, men draget brukar snarare vara alldeles för kraftigt när pannan är anpassad för ved. Räcker draget för vedeldning så räcker det till en pelletsbrännare i en sån här stor vedpanna, men som jag skrev ta ut keramiken i veddelen och ta bort eventuella retardrar i tubulatorerna, annars får du för låga rökgastemperaturer.
Skriv svar