Hur man mäter åtgången från ett bulkförråd?
Hur man mäter åtgången från ett bulkförråd?
Hej
Jag har ett bulkförråd på 3 ton... jag vill mäta hur mycket som går åt varje vecka t.ex... har ni några bra knep på var och hur man kan mäta?
Jag har ett bulkförråd på 3 ton... jag vill mäta hur mycket som går åt varje vecka t.ex... har ni några bra knep på var och hur man kan mäta?
Jag har en timräknare på externskruven.Den mäter drifttiden på skruven.
Ställde först en hink under utloppet och mätte så jag fick reda på hur mycket pellets som går ut per 10 minuter.
Det blir ju inte så exakt men det duger för mig.

Vet andra som mätt med cykeldator.
Ställde först en hink under utloppet och mätte så jag fick reda på hur mycket pellets som går ut per 10 minuter.
Det blir ju inte så exakt men det duger för mig.

Vet andra som mätt med cykeldator.
Jerjo
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
hrmm...
har aldrig riktigt fattat det där? låter lite krångligt... finns det inga andra sätt?
Funderar på att köpa in en jätte våg som klara av 3000kg och bygga upp ett förråd på en?
Funderar på att köpa in en jätte våg som klara av 3000kg och bygga upp ett förråd på en?
-
- Pannrumstomte!
Timräknaren är en liten motor som driver en räknare. Den räknar upp en timme per gångtimme. Externskruven matar en viss mängd pellets per tidsenhet, sedan är resten matte.
Man kan också sätta en cykeldator om det finns lämplig axel att fästa magneten på. Då slipper man också greja med starkström.
Jag har min timräknare på internskruven, jag inbillar mig att det blir mer exakt.
mvh
Man kan också sätta en cykeldator om det finns lämplig axel att fästa magneten på. Då slipper man också greja med starkström.
Jag har min timräknare på internskruven, jag inbillar mig att det blir mer exakt.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Kör också med timräknare på brännarens interskruv. Det har hunnit bli 14281 timmar sedan starten för ett antal år sedan, över 9 stycken (år) som den suttit där.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Självklart kan man bygga förrådet på en våg. Du behöver då fyra lastceller (ett i varje hörn) som du kopplar in till ett våginstrument. Detta är dock ingen billig lösning (runt 10000:-) men är förmodligen det som ger bäst precision.
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
-
- Pannrumstomte!
Re: hrmm...
Ja, det låter mycket enklare än en gångtidsräknarestoll skrev: Funderar på att köpa in en jätte våg som klara av 3000kg och bygga upp ett förråd på en?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Det räcker med en lastcell om man gör det lite smart. Förutsatt att förrådet är hyfsat jämnt belastat (och hyfsat stabilt). En lastcell i ett av hörnen och sedan lite matematik.anivision skrev:Självklart kan man bygga förrådet på en våg. Du behöver då fyra lastceller (ett i varje hörn) som du kopplar in till ett våginstrument. Detta är dock ingen billig lösning (runt 10000:-) men är förmodligen det som ger bäst precision.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Jovisst, det är så behållarvågar fungerar i många fall, men där är innehållet oftast flytande och sålunda är lasten helt homogent fördelat. Pellets däremot fördelas inte helt jämt och det kan faktiskt göra stor en skillnad i uppmätt vikt.
Edit: Direktcitering....... borttaget / Roli moderator
Edit: Direktcitering....... borttaget / Roli moderator
-
- Prima virke
- Kontakt:
Själv köpte jag en cykeldator för 89 SEK och monterade på skruven (se bilder på min hemsida). Jag vägde upp ett antal kilo och gjorde därefter ett diagram i Excel där jag kan gå in läsa av hur mycket pellets som gått åt. Naturligtvis blir det inte på grammet exakt, men det fungerar väl så bra för mig.
Hälsar // Nisse Snik
Hälsar // Nisse Snik
CTC Ecoflex (Döpt till Sture) eftersom idrifttagning skedde på Sture-dagen 2007-09-13.
Draglucka: Dragex
MAFA-veckoförråd. Laxå pellets i småsäck
Tegelkåk byggd -67, murad skorsten ca 8 m,
107 m2 + biutrymme 123 m2 (varav 100m2 uppvärmt)
Draglucka: Dragex
MAFA-veckoförråd. Laxå pellets i småsäck
Tegelkåk byggd -67, murad skorsten ca 8 m,
107 m2 + biutrymme 123 m2 (varav 100m2 uppvärmt)
Nu hänger jag inte med riktigt...hur mäter cykeldatorn pelletsåtgången?
Edit: Direktcitering borttaget / Roli moderator
Edit: Direktcitering borttaget / Roli moderator
Jo, cykeldatorn registrerar antal varv som skruven snurrar. Excelarket har sedan uppgifter om hur många varv som skruven måste snurra innan ett kilo har matats ut. Det var dessa data som Nisse_snik tog fram när han "vägde upp ett antal kilo".
Moderator
Och man monterar magnet-givaren på matningsskruven och sensorn så att den påverkas för varje varv som skruven går.
Ställer man då "hjul-diametern" rätt på mätaren kan man få en hygglig utläsning.
Ställer man då "hjul-diametern" rätt på mätaren kan man få en hygglig utläsning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!