Vilken rörisolering är bäst?

Skriv svar
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Vilken rörisolering är bäst?

Inlägg av Barsk »

Kikade på Rinkabyrör och dom saluför tre sorters rörisolering:

Med isolerskum och PVC-skal
Med mineralull och aluminiumskal
Armaflex. Nån form av skumplast/gummi-liknande historia utan yttre skal.

För och nackdelar med de olika sorterna? Isoleringsfaktorer?

Isolerskumvarianten har manchetter som man kan trä på avslutningarna för att få en bra tätning antar jag, men inte i 22 mm dimension. Hmm!

Mineralullsvarianten hade inga färdiga böjar utan där får man gera själv? Eller ska man använda den böjbara varianten? Men den såg inte ut att ha några slitsar?

Hmm, hmm.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 160
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Inlägg av hajof70 »

Jag hänger på frågeställningen!! Ty sedan finns det väl lite skillnad på om det är varmt vatten för tapp/värme som ska isoleras eller om det är kallt tappvatten, eller....
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Här är en länk till ISOVERS hemsida Jämför Isovers rörskålar med skumplastisolering (climaflex-typ)


http://www.isover.se/sw11135.asp
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vilken rörisolering är bäst?

Inlägg av Roli »

Barsk skrev:Kikade på Rinkabyrör och dom saluför tre sorters rörisolering:

Med isolerskum och PVC-skal
Med mineralull och aluminiumskal
Armaflex. Nån form av skumplast/gummi-liknande historia utan yttre skal.

För och nackdelar med de olika sorterna? Isoleringsfaktorer?

Isolerskumvarianten har manchetter som man kan trä på avslutningarna för att få en bra tätning antar jag, men inte i 22 mm dimension. Hmm!

Mineralullsvarianten hade inga färdiga böjar utan där får man gera själv? Eller ska man använda den böjbara varianten? Men den såg inte ut att ha några slitsar?

Hmm, hmm.
Skulle vilja påstå att alla typerna är bättre än ingen isolering alls.

Men de tre har lite olika egenskaper som man nog bör tänka på vid köp.

Vad är det som skall isoleras? Hög/låg temp? Vissa "skumplastisoleringar" klarar inte temperaturer kring 100° eller högre så för t.ex solfångarrör är den mindre lämplig.
Vissa isoleringar av armaflex typ saknar slits, dvs den träs på röret före rörmontage. Vilket gör den till ett sämre val om man redan har rören monterade.
Mineralulls isoleringen behöver geras vid böjar vilket ger extra arbete.

Själv har jag köpt Rinkabys mineralulls isolering med aluskikt. Tycker att den har varit "trevlig" att jobba med. Skarvar och slitsar har tätats med aluminiumtejp. Det är lite pyssel vid montage (gäller geringar vid krökar och böjar) men slutresultatet har blivit bra. Till isoleringen finns "avslutningsmanschetter" på rulle, dvs den fungerar till samtliga dimensioner, bara att dra ut och klippa av. Detta ger ett snyggt avslut samt skyddar isoleringen vid avslutet, ser också "proffsigare" ut......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jackass3
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 00:13

Inlägg av jackass3 »

Den bästa rörisoleringen hittills har jag (konstigt nog) hittat är på K-rauta!

De säljer tex 15mm rörisolering för 21 kr/m. På bilden verkar det vara den vanliga skumplast typen. Jag skall stanna till vid tillfälle och se exakt vad det är för material. Se länk http://k-rauta.se/vvs_8237.htm

Tacksam om någon annan har hittat bättre kvalitet/pris.
Skriv svar