vv beredare i serie eller acktank

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Teddy
Gallringsobjekt

vv beredare i serie eller acktank

Inlägg av Teddy »

många starter per dygn och korta gångtider.
dålig varmvattenkapacitet.

dags att göra nåt åt detta.

en vv-beredare i serie verkar enklast, men påverkar väl inte gångtiderna.
samma mängd vatten skall värmas.

acktank borde vara bättre.

jag vill diskutera för och nackdelar och hur respektive lösning skall utföras på bästa sätt.

Hälsningar

Björn
CTC 1100 / BlueFlame
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Låter som att termostaten står med mycket kort intervall. Jag har "lite extremt" på min men i nuläget där jag har liiiite värme på har jag 4 startar/dygn.

Men min termostat står också med ±13°C.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Kan man få tag på en beg. elpanna med tank på 100-200 liter får man alla fördelar. Elpannan kopplas parallellt med pelletspannan.

Större vattenvolym ger längre gångtider.

Elpannan kan fungera som vv beredare på sommaren och pelletspannan vara helt bortkopplad med rätt rördragning. Elpatron i pelletspannan ger stora värmeförluster medan en elpanna är bättre isolerad.

På vintern kan man koppla varmvattenslingan i elpannan i serie med pelletspannans plattvärmeväxlare och få riktigt bra varmvattenkapacitet.

Man kan åka på hajtamrajtam i alperna ett par veckor utan att vara orolig för pelletsvärmen. Stannar brännaren så går elpannan in automatiskt om termostaten ställs några grader lägre. (det är bara Icecap som törs åka ifrån sin wonder-brännare i flera veckor utan tillsyn medan andra inte har lika stor tilltro till woodpower tekniken)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar