I den kompletta vedpanneinstallationen valde vi thermomatic ERA som reglerutrustning istället för den automix vår installatör betydligt hellre ville sälja. Anledningen till vårt val av themomatic är dess goda rykte på alla förekommande forum samt egna och nära vänners goda erfarenheter.
Redan tidigt i installationsskedet ifrågasatte jag hur shuntmotorn skulle monteras då shuntenventilen enligt bild helt verkar sakna de monteringshål som annars är så vanligt förekommande.
Mina misstankar verkar vara bessannade och någon shuntmotor har ännu inte kunnat monteras.
Citat från Esbe:s hemsida
VRG130 kan enkelt motoriseras med ställdon serie ARA600 och har utomordentlig reglernoggrannhet tack vare det unika gränssnittet mellan ventil och ställdon.
Som jag förstår det verkar det bara vara en viss typ av shuntmotorer som passar mot denna shunt.
Installatören försvarar sig med, citat -"Du skulle inte valt den där skit- shuntstyrningen utan tagit en automix istället" Dvs att det är thermomatic ERA som är annorlunda utformad. Vad jag kan se skulle den passa utmärkt på en traditionell Esbe-shunt med de fyra hålen.
För tillfället är det ingen som vet om motorn kommer passa eller ej och om det blir nödvändigt att byta shuntventil eller finns någon typ av adapter.