Värmeförflyttning

Skriv svar
MobbA
Fröträd

Värmeförflyttning

Inlägg av MobbA »

Mitt hus har ett plan och källare, och så här års blir det väldigt varmt (>23 grader) på övervåningen och kallt i källaren (ca 16grader) eftersom all värme är avstängd. Jag har länge tänkt att man skulle försöka få ner den varma luften till källaren med en fläkt. Och nu har jag äntligen kommit mig för och monterat en fläkt lite provisoriskt för att testa.
Fläkten har gått i snart två dygn men utan att temperaturen i källaren ökat nämnvärt...
Min gissning är att väggarna är så kalla att det tar lång tid att få upp temperaturen. Eller är det några fysiska lagar om varmluft som jag inte förstått mig på? :?
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Nja, värmen vill ju liksom uppåt så det krävs väl en hel del fläktande för att få ner värmen i källaren, och när du väl får ner den så vill den väl upp igen.....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
MobbA
Fröträd

Inlägg av MobbA »

micke_932 skrev:Nja, värmen vill ju liksom uppåt så det krävs väl en hel del fläktande för att få ner värmen i källaren, och när du väl får ner den så vill den väl upp igen.....
Hehe jo att värmen vill upp har jag faktiskt förstått :D
Men fläkten jag köpte ska blåsa 180m³/h och då tycker jag att det borde bli lite temperaturökning när jag dessutom har dörren stängd till rummet dit luften blåses ut...
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Men... om du stänger kommer fläkten bara att öka trycket i rummet, sedan sker det inget mer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Är det inte egentligen så att det är kall luft som med sin större täthet tränger undan varm luft och därför stiger den varma luften ?

Borde fungera bättre att trycka upp kalluft än att försöka trycka ned varmluft då. 2 kanaler med in/utlopp så långt från varandra som möjligt, en liten fläkt med stor tryckförmåga utan att den behöver ha speciellt stor flödeskapacitet borde fixa biffen.

Jämför med att försöka trycka upp eller ned något ur vatten 8), fast där är vissreligen fenomenet ENORMT jämfört med kall/varm luft, men ändå.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar