Bakbrand :-(
-
- Prima virke
Bakbrand :-(
Jepp, fick bakbrand i förrgår. Luktade inte mumma och frugan vart lite småskärrad.
Efter att röken var skingrad och lukten utvädrad så inventerade jag lite. Vad jag kan se så var det inga skador på brännaren eller skruven, dock var slangen däremellan bränd/smält så den fick jag kassera.
Varför det blev bakbrand har jag ingen aning om, pannan sotas ur varje vecka (det räcker normalt med 10-12 dagar)... men, men...
Pelletsslangen som brann, är det någon special-special för pellets?
Har hört både att jag inte kan/får köpa en "vanlig" slang som passar (80mm??) men även att en "vanlig" funkar stabilt.
Så.... vad gäller??? Nån som ha koll? Tips på inköpsställe i Göteborgstrakten??
Tack å bug på förhand!
Efter att röken var skingrad och lukten utvädrad så inventerade jag lite. Vad jag kan se så var det inga skador på brännaren eller skruven, dock var slangen däremellan bränd/smält så den fick jag kassera.
Varför det blev bakbrand har jag ingen aning om, pannan sotas ur varje vecka (det räcker normalt med 10-12 dagar)... men, men...
Pelletsslangen som brann, är det någon special-special för pellets?
Har hört både att jag inte kan/får köpa en "vanlig" slang som passar (80mm??) men även att en "vanlig" funkar stabilt.
Så.... vad gäller??? Nån som ha koll? Tips på inköpsställe i Göteborgstrakten??
Tack å bug på förhand!
CTC-1100
KMP PX-21
Neova, Rindi, Fågelfors (8mm)
Tigex 25 draglucka
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Har du klurat ut varför du fick bakbrand?
Hade den missat första starten och sen återstartats med dubbel startdos?
För dålig kyltid med glöd kvar i brännarröret?
Brännarröret för långt in i pannan så det blir för varmt upp till fallröret?
Hade du fullt med spån i fallröret så det stockat sig från brännarröret och uppåt?
Många frågor
Har en del erfarenhet av några av dessa orsaker under årens lopp
Hade den missat första starten och sen återstartats med dubbel startdos?
För dålig kyltid med glöd kvar i brännarröret?
Brännarröret för långt in i pannan så det blir för varmt upp till fallröret?
Hade du fullt med spån i fallröret så det stockat sig från brännarröret och uppåt?
Många frågor

Har en del erfarenhet av några av dessa orsaker under årens lopp

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Prima virke
Njae.... tror inte den missade första starten eftersom det var inte speciellt mycket obrända pellets kvar när jag hällde ut det från brännarröret. Kanske 10-15st bara, så det är väl tveksamt.
Kyltiden kan det ju vara, men då borde det inte finnas obrända pellets kvar. Väl?
Brännaröret är nog inte för långt in eftersom jag har en stos som hindra det, det har ju funkat i 1.5 år trots allt.
Fullt med spån i fallröret.... njae, tolkningsfråga. Visst fanns det en del spån där, men det satt fast mot röret. Men gick att skrapa bort med fingrarna.
Däremot så tror jag att felet låg vid dragbegränsaren.
När jag demonterade den från röret så var den duktigt igensotad på insidan, luckan var trög att öppna/stänga. Självklart var det en del aska innanför också, men ändå inte så att jag tyckte det var ens i närheten för att bli stopp.
Så hetaste (?) gissningen från mig är den igenkackade dragbegränsaren.
Någon som kan konfirmera att den kan vara orsaken?
"Taxen" kanske?
Håller på att jaga slang men lyckas inte hitta den någonstans.
Tips någon??
Kyltiden kan det ju vara, men då borde det inte finnas obrända pellets kvar. Väl?
Brännaröret är nog inte för långt in eftersom jag har en stos som hindra det, det har ju funkat i 1.5 år trots allt.
Fullt med spån i fallröret.... njae, tolkningsfråga. Visst fanns det en del spån där, men det satt fast mot röret. Men gick att skrapa bort med fingrarna.
Däremot så tror jag att felet låg vid dragbegränsaren.
När jag demonterade den från röret så var den duktigt igensotad på insidan, luckan var trög att öppna/stänga. Självklart var det en del aska innanför också, men ändå inte så att jag tyckte det var ens i närheten för att bli stopp.
Så hetaste (?) gissningen från mig är den igenkackade dragbegränsaren.
Någon som kan konfirmera att den kan vara orsaken?
"Taxen" kanske?
Håller på att jaga slang men lyckas inte hitta den någonstans.
Tips någon??
CTC-1100
KMP PX-21
Tigex 25 draglucka
Två frågor till
Du hade inget tillfälligt strömavbrott.så att det ej hann brinna färdigt när det bröts?Då ligger det och pyr och kan värma uppåt.
Ingen som pillat på spjället,så att du fick mottryck i pannan.
Olle45 kan allt om dragbegränsare, så förhoppningsvis så ser han den här tråden och kan förklara i detta ämne.

Du hade inget tillfälligt strömavbrott.så att det ej hann brinna färdigt när det bröts?Då ligger det och pyr och kan värma uppåt.
Ingen som pillat på spjället,så att du fick mottryck i pannan.
Olle45 kan allt om dragbegränsare, så förhoppningsvis så ser han den här tråden och kan förklara i detta ämne.
Pelletseldare sen -00
-
- Prima virke
Nixpix, ett strömavbrott vet jag att inte hade eftersom jag har en server som snurrar 24/7 och den har inte gått ner.
Pill på spjäll? Inte troligt, det är bara jag som är i pannrummet. Lilltösen som är 3 år når inte ens upp till pannan
Får hoppas på att Olle45 ser den här tråden och kan komma med lite tips/förklaringar
Tack ändå för alla inlägg!
Pill på spjäll? Inte troligt, det är bara jag som är i pannrummet. Lilltösen som är 3 år når inte ens upp till pannan

Får hoppas på att Olle45 ser den här tråden och kan komma med lite tips/förklaringar

Tack ändå för alla inlägg!
CTC-1100
KMP PX-21
Tigex 25 draglucka
Själv fick jag problem i början med att fallröret blev varmare och varmare. Det visade sig att jag inte kunde pannan väl nog så att jag sparade sot/aska på ett ställe som sakta satte igen. Fallröret ska helst inte vara varmare än att man kan hålla i det har jag sen fått lära mig, det var det inte hela tiden
.
Sang kan du väl få snabbt av vilken återförsäljare av pelletsbrännare som helst?
/NRG
Själv fick jag problem i början med att fallröret blev varmare och varmare. Det visade sig att jag inte kunde pannan väl nog så att jag sparade sot/aska på ett ställe som sakta satte igen. Fallröret ska helst inte vara varmare än att man kan hålla i det har jag sen fått lära mig, det var det inte hela tiden

Sang kan du väl få snabbt av vilken återförsäljare av pelletsbrännare som helst?
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Det brukar sitta en termostat i fallröret som stoppar brännaren om fallröret blir för varmt, men det kan ju i coh för sig redan vara försent då.
Sen får man ju hoppas att brännaren inte bara stannar om det skulle inträffa, vad den borde göra är ju i så fall att sluta mata pellets och köra fläkten på full flås i 20 minuter eller så, om fläkten stannar och det är dåligt drag så kan det ju mycket väl tänkas att det brinner ännu mera baklänges.
Sen får man ju hoppas att brännaren inte bara stannar om det skulle inträffa, vad den borde göra är ju i så fall att sluta mata pellets och köra fläkten på full flås i 20 minuter eller så, om fläkten stannar och det är dåligt drag så kan det ju mycket väl tänkas att det brinner ännu mera baklänges.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Prima virke
En liten uppdatering av tråden.
NRG, jo normalt så kan man köpa slang av vilken återförsäljare som helst. Men f**n
inte här i Göteborg.
Har ringt å mer eller mindre tjatat när det inte hjälpte att be på mina bara knän (bildligt talat). Fick bara svar typ:
"Nää, sån slang har vi inte hemma och det tar säkert 3 veckor innan vi får hem den. Det är en specialslang som måste specialbeställas. Testa att ringa någon annan Åf.",
"Ojdå, då måste vi serva din brännare. Slangen kostar 480kr inkl. moms och vi kan komma om ca 3 veckor."
Så då tog det fyr i ***, igen
Efter lite googlande och tel.samtal så hittade jag slang. Identiskt prod.nr och tillverkare med den jag hade, kostade 84 spänn inkl. moms, kvitto och slangklämma
Visst kan jag förstå att det är för "lite" pengar det rör sig om, men å andra sidan varför ska jag handla något av de Åf i framtiden? Vart ska gränsen gå för hur "lite" pengar man ska "få" handla för?
Jag erbjöd mig att åka till de olika Åf kontoren för att hämta slangen bara de beställde den, men icke.
De om det
Tack för inläggen och supporten!
//D
NRG, jo normalt så kan man köpa slang av vilken återförsäljare som helst. Men f**n

Har ringt å mer eller mindre tjatat när det inte hjälpte att be på mina bara knän (bildligt talat). Fick bara svar typ:
"Nää, sån slang har vi inte hemma och det tar säkert 3 veckor innan vi får hem den. Det är en specialslang som måste specialbeställas. Testa att ringa någon annan Åf.",
"Ojdå, då måste vi serva din brännare. Slangen kostar 480kr inkl. moms och vi kan komma om ca 3 veckor."
Så då tog det fyr i ***, igen

Efter lite googlande och tel.samtal så hittade jag slang. Identiskt prod.nr och tillverkare med den jag hade, kostade 84 spänn inkl. moms, kvitto och slangklämma

Visst kan jag förstå att det är för "lite" pengar det rör sig om, men å andra sidan varför ska jag handla något av de Åf i framtiden? Vart ska gränsen gå för hur "lite" pengar man ska "få" handla för?
Jag erbjöd mig att åka till de olika Åf kontoren för att hämta slangen bara de beställde den, men icke.
De om det

Tack för inläggen och supporten!
//D
CTC-1100
KMP PX-21
Tigex 25 draglucka
Det är ju knappast någon specialslang, den är ju standardutrustning på brännaren, och om dom inte kan skicka vanliga reservdelar så är dom inte speciellt mycket att ha, förhoppningsvis är inte alla likadana.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
Jag köpte min slang hos en firma som heter Slangservice här i Uppsala.Jag fick köpa på meterpris hur mycket jag ville ha.Köpte så jag fick två omgångar.De säljer allt från hydraulslangar som sugslangar o.s.v.
Så kontentan är att du skulle ha hört med nån liknande firma.
Så kontentan är att du skulle ha hört med nån liknande firma.
Pelletseldare sen -00
-
- Prima virke
Jo exakt, det var därför jag slängde ur mig frågan om någon kunde tipsa om nån firma som säljer den här typen av slang.
Jag hittade en som heter Lundgrens (på Datavägen för er i Göteborg som undrar) och köpte därifrån.
Och jag kanske trampar på någons tår, men visst är det det som är kontentan; köp inte av en återförsäljare för de vill inte sälja för så lite, köp prylarna själv. Det verkar gälla här i stan i alla fall, och det är inget jag är speciellt stolt över.
Jag hittade en som heter Lundgrens (på Datavägen för er i Göteborg som undrar) och köpte därifrån.
Och jag kanske trampar på någons tår, men visst är det det som är kontentan; köp inte av en återförsäljare för de vill inte sälja för så lite, köp prylarna själv. Det verkar gälla här i stan i alla fall, och det är inget jag är speciellt stolt över.

CTC-1100
KMP PX-21
Tigex 25 draglucka
Så tipset är att söka "SlangSnabben" om man behöver en slang oavsett användningsområde.
De har även det mesta inom pneumatik, hydraulik o.s.v.
http://www.slangsnabben.nu/default.aspx
Jag har ingen direkt anknytning till den firman, jag är bara kund där.
Bara så ni inte tror att jag håller på med marknadsföring. Endast ett tips på bra leverantör.
Jag handlar regelbundet av dem både privat och i tjänsten.
De ingår i en rikstäckande kedja som heter "SlangSnabben" som finns representerade i hela landet.
Så tipset är att söka "SlangSnabben" om man behöver en slang oavsett användningsområde.
De har även det mesta inom pneumatik, hydraulik o.s.v.
http://www.slangsnabben.nu/default.aspx
Jag har ingen direkt anknytning till den firman, jag är bara kund där.
Bara så ni inte tror att jag håller på med marknadsföring. Endast ett tips på bra leverantör.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.