El på sommaren - vad tänka på?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pellabella
Entusiast!

El på sommaren - vad tänka på?

Inlägg av Pellabella »

Vi har sedan en tid haft så pass varmt här nere i Skåne att det gått utmärkt att stänga av shunten eftersom det inte behövs någon värme på elementen. :bounce:

Först hade vi tänkt att köra med pellets hela sommaren men vi har en del grejor på brännaren som behövs åtgärdas innan nästa eldningssäsong
t ex nytt innerrör + gavel, nytt roster etc.

Så nu har vi bestämt att köra på el i stället i sommar och se till att brännaren blir tip top inför vintern i stället.

Men hur är det nu när man kör med el? Jag har läst en del trådar som handlade om att en del "pluggar igen" rökröret vid eldrift!?

Varför gör man det och framför allt hur och var gör man det?

Nu kom jag också på en grej jag har för mig att jag har läst tidigare men kan tyvärr inte hitta det nu. Ska man dra ut den där "pinnen" till rökgas-spjället?

Något mer tips ang eldrift?
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har du spjäl till rökröret så stäng det. Det minskar draget genom pannan som om det finns (draget) kyler pannan helt i onödan. Men ett spjäl är inte 100%-igt tätt.
Därför tätar många sina rökrör med t.ex lite isolering, en gammal trasa eller något annat som är lätt att få in i röret. Täta så nära pannan som möjligt för att minska eventuellt värmeläckage. Sätt sedan gärna upp någon stor och tydlig lapp om att rökröret är tätat, annars är det lätt att glömma bort det när det är dax att starta brännaren till hösten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Tack! :)

Ja en lapp om tätningen och kanske om spjället är nog en god ide`- kan ju va ra lätt att glömma annars.

Tänkte förresten stänga cirkulationspumpen också och bara köra igång den någon gång i veckan. Räcker det med en gång i veckan för att den inte ska kärva igen?

Edit: Tog bort "direktcitering" av ovanstående inlägg: Roli
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Att "motionsköra" c-pumpen en gång per vecka räcker mer än väl och då köra den kanske 5-10 minuter. Det går säkert att ha ännu längre mellanrum. Men försök att göra det en gång per vecka så blir det kanske till slut varanann eller var tredje vecka..... :wink: pga "minneseffekter" :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Pellabella
Entusiast!

Minneseffekter :)

Inlägg av Pellabella »

Ha ha, minneseffekter! Ja sådana har man ju ibland .....eller kanske lite oftare än ibland :oops: :)

Tack än en gång!
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Varför täta rökkanalen sommartid?
Man vill väl ha så mycket ventilation som möjligt?
Sommartid kommer inte rökkanalen att generera ett drag som kan räknas som förlust, snarare tvärt om.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Rayyan:

Jaha, oj då! Tänkte jag inte på! Jag bara kom ihåg att några täpper till men det var kanske vid eldrift på vintern?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Rayyan skrev: Sommartid kommer inte rökkanalen att generera ett drag som kan räknas som förlust, ...
Jo!
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Rayyan skrev:Varför täta rökkanalen sommartid?
Man vill väl ha så mycket ventilation som möjligt?
Sommartid kommer inte rökkanalen att generera ett drag som kan räknas som förlust, snarare tvärt om.
Jo det blir förluster om du kör med elpatron i pannan som värmer upp vattnet. Draget som då går igenom pannan kyler bort en del av den värme som elen då har skapat. Pannan är ju av förståeliga skäl inte isolerad på insidan (förbränningsrummet).

Är man då rädd för att man förlorar ventilation om man tätar rökröret så kan man täta röret mellan skorstenen och pannan och sedan öppna upp sotluckan i skorstenen. Då får man fortfarande drag genom skorsten om det är det som behövs, plus att den ventilerande luften inte går igenom pannan och kyler den.
Moderator
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Sommartid kommer inte rökkanalen att generera ett drag som kan räknas som förlust, snarare tvärt om
Det beror ju på skorstenen, jag har definitivt tillräckligt med drag i skorstenen på sommaren för att det ska försvinna avsevärda mängder med värme ut där.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Jag tänkte nog mest på min egen installation där elpatronen sitter i ackumulatortanken och pannan håller samma temperatur som i övriga källaren.
Smart det där att täta mellan pannan och skorsten och öppna sotluckan.
Det förbättrar säkert ventilationen avsevärt.

MVH/ Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

För att få ventilation ändå i skorstenen,så kan man täta rökröret före dragbegränsaren och ställa upp dragbegränsaren så draget går genom den i stället för genom brännaren.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jag tar helt enkelt ur brännaren och täpper igen pannluckan så att luften ej kan gå genom pannan. Sedan ställer jag dragbegränsaren i fullt öppet läge för att bibehålla ventilationen av skorstenen.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

OPEC: Du menar att du täpper till det runda hålet i luckan där brännaren satt? Eller har jag missuppfattat?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pellabella skrev:OPEC: Du menar att du täpper till det runda hålet i luckan där brännaren satt? Eller har jag missuppfattat?
Så uppfattar jag att han menar.Går väl att sätta en plastkasse e.d. och sätta snöre/tejp, runt röret/anslutningen.Men då får det inte eldas något :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar