automatiskt anpassad infallsvinkel

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

automatiskt anpassad infallsvinkel

Inlägg av pitch »

Är det bara jag som någon gång funderat på en automatiskt anpassad infallsvinkel för solpanelerna för att öka effektiviteten?

Det finns ju styrningar redan för parabolskålar för att anpasa den perfekta infallsvinkeln för en satelitsändning. Går det inte att automatisera en solpanel att följa solens rörelse och därmed få ut det mesta av värmestrålarna från guldägget?

Jag diskuterade detta med en polare som är väl införstådd med paraboltekniken och han såg inga hinder att införa denna teknik till solfångarna.

Är solfångare så flexibla att de inte är beroende av infallsvinkeln eller är det av ren lathet att det inte tagits fram någon sådan lösning???

Finns det någon av er som vet mer om detta?

Är det någon mer än jag som är villig att lägga ner lite tid och energi (och kanske några kronor eller "skrot") på att bygga en anläggning för detta?

Ni som tycker att detta är en idiotisk idé får förstås oxå kommentera...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Danne
Prima virke

Inlägg av Danne »

Du är inte ensam, jag har haft samma tankar. Jag har iofs ingen aning om det är meningsfullt men jag tycker det låter bra.
Jag har dessutom ett hus med platt tak så det mekaniska borde vara lätt att fixa eftersom jag ändå måste ha en ställning att montera panelerna på.

Tyvärr finns ingen tid för något solfångarprojet för min del inom överskådlig framtid. Jag får nöja mig med pelletskonverteringen så länge.
hjobo
Gallringsobjekt
Kontakt:

Re: automatiskt anpassad infallsvinkel

Inlägg av hjobo »

pitch skrev:Är det bara jag som någon gång funderat på en automatiskt anpassad infallsvinkel för solpanelerna för att öka effektiviteten?

Det finns ju styrningar redan för parabolskålar för att anpasa den perfekta infallsvinkeln för en satelitsändning. Går det inte att automatisera en solpanel att följa solens rörelse och därmed få ut det mesta av värmestrålarna från guldägget?

Jag diskuterade detta med en polare som är väl införstådd med paraboltekniken och han såg inga hinder att införa denna teknik till solfångarna.

Är solfångare så flexibla att de inte är beroende av infallsvinkeln eller är det av ren lathet att det inte tagits fram någon sådan lösning???

Finns det någon av er som vet mer om detta?

Är det någon mer än jag som är villig att lägga ner lite tid och energi (och kanske några kronor eller "skrot") på att bygga en anläggning för detta?

Ni som tycker att detta är en idiotisk idé får förstås oxå kommentera...

/Pitch
Systemet finns men är inte ekonomiskt försvarbart. Mycket billigare att skaffa en solfångare ytterligare.
hjobo
Mats24
Prima virke

Inlägg av Mats24 »

Hej, jag går i samma tankar. Är inne på att göra en liten solfångare på någon kvadrat bara för att testa.

Men först skulle man ju vilja få en känsla för hur mycket som finns att vinna.
Soliga fina sommardagar när man ändå inte kan förbruka all värme som produceras så lär man ju inte tjäna nåt men under tidig vår finns ju större behov av värme.

Är det ingen som har sett några kalkyler på hur mycket bättre utbyte man skulle få av en "följande" panel mot en fast.
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Äntligen också i drift !!!
Anders G
Stor entusiast!

Vinklar och instrålning

Inlägg av Anders G »

Siffror ur Klaus Lorenz "Bygg själv din solvärmeanläggning" diagram.
Vinkelrätt mot sol : Mot jordytan
Solhöjd över horis, ° : W/m² : W/m²
0º:0:0
10º:500:100
20º:700:270
30º:830:450
40º:900:600
50º:970:770
60º:100:850

Solhöjd kl12 i Sthlm vid midsommar 54º, vår/höstdagj 31º, 21dec 8º.

Inte mycket att bråka med alltså. Låt grejorna sitta still, säkrade mot blåsten.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Jolle
Prima virke

Inlägg av Jolle »

Det finns bara 2 skäl att bygga solföljande system.

1. Att som i fallet med solceller för elgenerering, att panelerna är väldigt dyra per ytenhet.

2. Att man kan göra åt all energi som produceras. Även detta passar bäst för solceller.

Om man producerar värme behövs ju mest när det är kallt ute, och då vandrar inte solen speciellt långt över himlen dagtid. Rakt söderläge fast monterat är då inte mycket sämre än ett solföljande system.

Men jag har funderat på att bygga en anläggning med solceller för att göra min egen el, men tyvärr så tillåter ju inte de svenska regelverken nettomätning av produktion/förbrukning :(.
Om regler liknande de i Tyskland eller vissa stater i USA fanns skulle det vara betydligt mer intressant. Då skulle nån form av solföljande system vara högintressant.

Kolla in på http://www.solarhouse.com, det är drömkåken. :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Här finns solföljare.. Ska öka kapaciteten på solfångarna med 20-30% o klara vind på 40 m/s.. För plattatak el för fundament på mark för 8-10 m2 solfångar yta...
Kostar säkert en bra slant..
http://www.solpanel.se/
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stefan_S
Tillverkare/Försäljare
Kontakt:

Inlägg av Stefan_S »

Jolle skrev:Det finns bara 2 skäl att bygga solföljande system.

1. Att som i fallet med solceller för elgenerering, att panelerna är väldigt dyra per ytenhet.

2. Att man kan göra åt all energi som produceras. Även detta passar bäst för solceller.

Om man producerar värme behövs ju mest när det är kallt ute, och då vandrar inte solen speciellt långt över himlen dagtid. Rakt söderläge fast monterat är då inte mycket sämre än ett solföljande system.

Men jag har funderat på att bygga en anläggning med solceller för att göra min egen el, men tyvärr så tillåter ju inte de svenska regelverken nettomätning av produktion/förbrukning :(.
Om regler liknande de i Tyskland eller vissa stater i USA fanns skulle det vara betydligt mer intressant. Då skulle nån form av solföljande system vara högintressant.

Kolla in på http://www.solarhouse.com, det är drömkåken. :)
Det är lite smått på gång att införas liknande subventioner för solceller även i Sverige! Från och med den första Januari finns ett ROT avdrag men tyvärr gäller det bara för offentliga byggnader så som skolor, idrottsanläggningar, sjukhus m.m. Det är dock ett steg i rätt riktning för att även införas för privatpersoner. Så inom ett några år kanske vi även kommer att se solceller på taken!

Mvh Stefan
Stefan_S
Tillverkare/Försäljare
Kontakt:

Inlägg av Stefan_S »

André skrev:Här finns solföljare.. Ska öka kapaciteten på solfångarna med 20-30% o klara vind på 40 m/s.. För plattatak el för fundament på mark för 8-10 m2 solfångar yta...
Kostar säkert en bra slant..
http://www.solpanel.se/
Hej!
Stativet kostar ca 20 000 kr ink moms lite beroende på hur mycket solfångarna som ska installeras samt formen på dessa. Balkar m.m. måste alltså anpassa för varje kund beroende på vilka solfångare som ska användas.

Vi har sagt att man får ca 20-30% mer energi än en fast monterad solfångare men då har vi tagit i ganska lågt då vi inte har gjort några mätningar själva och jämfört. Andra har sagt att det snarare rör sig om närmare 40% mer!

Vi jobbar med utveckling av ett monitoringsystem för solcellspaneler som vi ska installera på en befintlig anläggning i Västerås. Vi kommer eventuellt att montera ett stativ med solpaneler parallellt med dom fast installerade solpanelerna för att kunna jämföra energiuttaget mellan fast och rörliga solpaneler. När detta kommer att ske är inte bestämt.

Mvh Stefan
Skriv svar