Krav på brandskydd från Sotaren, varför så olika?
Krav på brandskydd från Sotaren, varför så olika?
Jag är bosatt i Vänersborg och jämför med mina "pelletskollegor" i Trollhättan.
När jag konverterade om från olja->pellets fick jag göra följande:
sätta upp ett lager gips i pannrum och pelletsförråd(hade ett lager med puts
som räknades som ett lager, annars hade jag behövt sätta ett lager gips till).
Fylla med gips i springor vid rör och dylikt.
Sätta ett lager mineritskivor på dörrarna, efter påpekan var dörrarana för tunna
så jag fick sätta på ytterliggare ett lager minerit.
Sedan skulle jag ha brandstrypare på pelletsröret, en i pannrummet och en i pelletsförrådet.
Han har även provtryckt skorsten, kollat efter "kragar" på skorsten m.m.
I jämförelse med Trollhätteborna verkar de ju inte behöva göra något map brandrisk.
Är inte detta lite märkligt att det skall vara så olika eller?
Vet att det är för min säkerhet osv.....men men
Vore kul att veta lite hur ni andra fått göra!!
När jag konverterade om från olja->pellets fick jag göra följande:
sätta upp ett lager gips i pannrum och pelletsförråd(hade ett lager med puts
som räknades som ett lager, annars hade jag behövt sätta ett lager gips till).
Fylla med gips i springor vid rör och dylikt.
Sätta ett lager mineritskivor på dörrarna, efter påpekan var dörrarana för tunna
så jag fick sätta på ytterliggare ett lager minerit.
Sedan skulle jag ha brandstrypare på pelletsröret, en i pannrummet och en i pelletsförrådet.
Han har även provtryckt skorsten, kollat efter "kragar" på skorsten m.m.
I jämförelse med Trollhätteborna verkar de ju inte behöva göra något map brandrisk.
Är inte detta lite märkligt att det skall vara så olika eller?
Vet att det är för min säkerhet osv.....men men
Vore kul att veta lite hur ni andra fått göra!!
-
- Pannrumstomte!
Re: Krav på brandskydd från Sotaren, varför så olika?
Jo, mycket!Eazy skrev: Är inte detta lite märkligt att det skall vara så olika eller?
När jag eldade med olja fick jag också anmärkningar hela tiden. Det var precis som att de skulle sätta en anmärkning vid varje besök. Varför det var ok förra gången men inte nu hade de sällan svar på.
Om det händer något pga en brist i anläggningen som de missat i brandskyddsontrollen så tror jag att de har ett ekonomisk ansvar men har de något ansvar även om det INTE händer något? Eftersom jag valde mellan värmepump och pellets så kallade jag dit sotaren först för att kolla att allt var ok för pellets, det var det. Men om de vid nästa kontroll underkänner något som förra sotaren inte anmärkte på? Då drabbas ju jag av en oväntad utgift och då kanske saken kommer i ett annat läge. Kanske skulle jag investerat i en VP istället om jag vetat det från början?
Kan jag kräva någon ersättning för att de inte gjorde rätt första gången?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
HejShakespeare skrev:Jo, mycket!Eazy skrev: Är inte detta lite märkligt att det skall vara så olika eller?
När jag eldade med olja fick jag också anmärkningar hela tiden. Det var precis som att de skulle sätta en anmärkning vid varje besök. Varför det var ok förra gången men inte nu hade de sällan svar på.
Om det händer något pga en brist i anläggningen som de missat i brandskyddsontrollen så tror jag att de har ett ekonomisk ansvar men har de något ansvar även om det INTE händer något? Eftersom jag valde mellan värmepump och pellets så kallade jag dit sotaren först för att kolla att allt var ok för pellets, det var det. Men om de vid nästa kontroll underkänner något som förra sotaren inte anmärkte på? Då drabbas ju jag av en oväntad utgift och då kanske saken kommer i ett annat läge. Kanske skulle jag investerat i en VP istället om jag vetat det från början?
Kan jag kräva någon ersättning för att de inte gjorde rätt första gången?
mvh
Regler och bestämmelser är lika i hela Sverige, men olika sotare tolkar olika hur nära man måste leva upp till regelverket o bestämmelser,
Till exempel,En pannrums dörr skall ha lägst B30 , om jag inte minns helt fel skall en B 30 klassad dörr klara en pannrums brand i 30 min utan att ge vika, alltså branden skall inte komma igenom pannrums B30 dörr på
kortare tid än 30 minuter.
Sedan kan sotaren bedömma olika ifrån fall till fall hur stor risken är för högre brand temeratur beroende på hur mycket brännbart som finns nära
bännbara byggnads delar.
Det är sotaren som godkänner att regler och bestämmelser är uppfylda
han skall också skriva ett intyg / godkännade på att pannrummet / skorstenen uppfyller brand skydds regler och bestämmelser mot brand o egndoms skador.
Det kan uppstå försäkrings problem vid brand som orsakas av värmeanläggningen om man inte har sotarens godkänande på att
bestämmelse är uppfyllda.
Här gäller bara ett godkännand på papper med underskrift av sotaren!
Det som sägs gäller också, men att bevisa om något gått snett,
att sotaren har godkänt pannrum och anläggningen i sin helhet.
Det är liten bakgrund till ett varför regler o bestämmelser kan tolkas olika
i sverige av olika sotare.
MVH
Ruben
-
- Pannrumstomte!
Kan du visa mig vilken lag eller regel som säger det?Olle45 skrev: Till exempel,En pannrums dörr skall ha lägst B30 , om jag inte minns helt fel skall en B 30 klassad dörr klara en pannrums brand i 30 min utan att ge vika, alltså branden skall inte komma igenom pannrums B30 dörr på
Det kan inte min sotare göra men ändå säger han att det är så.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Enligt Boverkets Byggregler så behöver man inte ens ha pannan i ett pannrum om effekten är mindre än 60kW, så då behövs knappast en brandklassad dörr heller?Shakespeare skrev:Kan du visa mig vilken lag eller regel som säger det?Olle45 skrev: Till exempel,En pannrums dörr skall ha lägst B30 , om jag inte minns helt fel skall en B 30 klassad dörr klara en pannrums brand i 30 min utan att ge vika, alltså branden skall inte komma igenom pannrums B30 dörr på
Det kan inte min sotare göra men ändå säger han att det är så.
mvh
http://www.boverket.se/templates/Page.a ... anguage=SV
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
-
- Pannrumstomte!
Alla regler som jag hittat gäller pannor med effekt >60 kW.
Under den effekten verkar det vara inspektörens (sotarens) egen bedömning som gäller i stället för lagar.
Kanske avsaknaden av regler gör de stora skillnaderna beroende på var man bor eller vilken sotare man har.
MVH/Rayyan
Under den effekten verkar det vara inspektörens (sotarens) egen bedömning som gäller i stället för lagar.
Kanske avsaknaden av regler gör de stora skillnaderna beroende på var man bor eller vilken sotare man har.
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.