Stormvarning?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Panntanten
Gallringsobjekt

Stormvarning?

Inlägg av Panntanten »

Hej alla!
Jag är helt ny här, en tant med några frågor...
Har en panna, Comet med brännare Viking Bio vilka blev installerade för ungefär ett år sedan. Det har i stort sett fungerat ganska problemfritt, men jag har haft många ofta återkommande driftstopp. Alltid med larmet "Misslyckad start". Jag har märkt att det ofta är så att vinden har ökat eller vänt, när problemet uppstått, ibland har det gått bra flera timmar och sen har jag fått starta om gång efter gång efter gång...Sen kan det ha fungerat igen några dagar, för att sen åter sätta igång att strula.
Kan man sätta upp något "skydd" över skorstenen t.ex. eller är det inget man kan göra för att minska driftstoppen?
Hur många och långa turbulatorer är bäst för denna panna och brännare?
Jag har motdragslucka monterad, hur stor betydelse har den i sammanhanget, vilket läge, bör man ha den i?
Läste här att man kan borra små hål i pelletsröret för att slippa spån, hur stora vågar man göra dom, utan att ställa till bekymmer? Jag använder Smålandspellets i säckar. Vore mycket tacksam för goda råd och tips! :roll:
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Re: Stormvarning?

Inlägg av Danne82 »

Panntanten skrev:Hej alla!
Jag är helt ny här, en tant med några frågor...
Har en panna, Comet med brännare Viking Bio vilka blev installerade för ungefär ett år sedan. Det har i stort sett fungerat ganska problemfritt, men jag har haft många ofta återkommande driftstopp. Alltid med larmet "Misslyckad start". Jag har märkt att det ofta är så att vinden har ökat eller vänt, när problemet uppstått, ibland har det gått bra flera timmar och sen har jag fått starta om gång efter gång efter gång...Sen kan det ha fungerat igen några dagar, för att sen åter sätta igång att strula.
Viking bio är ganska känslig för högt drag då startdosen brinner ut innan matningen kommer igång, det man kan göra är att ställa ner dragluckan lite så den öppnar tidigare samt att öka startdosen.
Har du mycket spån i pelletsen så det stoppar upp matningen så kan även det ge problem, kolla under startfasen att det kommer lite pellets varje gången skruven snurrar.
Panntanten skrev: Kan man sätta upp något "skydd" över skorstenen t.ex. eller är det inget man kan göra för att minska driftstoppen?
Vet inget om nått som minskar draget, bara ökar.
Panntanten skrev: Hur många och långa turbulatorer är bäst för denna panna och brännare?
Jag har motdragslucka monterad, hur stor betydelse har den i sammanhanget, vilket läge, bör man ha den i?
Det du ska göra är att kolla rökgaserna efter pannan före dragluckan, för att undvika kondens så får det inte vara för lågt och för att undvika hög förbrukning så ska det inte vara för högt, jag har ca 130 nysotat.
Dragluckan späder ut rökgaserna så att man kan ha något lägre temp men detta är inte dess huvuduppgift után det är att hålla ett jämt drag igenom pannan.
Panntanten skrev: Läste här att man kan borra små hål i pelletsröret för att slippa spån, hur stora vågar man göra dom, utan att ställa till bekymmer? Jag använder Smålandspellets i säckar. Vore mycket tacksam för goda råd och tips! :roll:
Jag har gjort mina hål i locket som är där skruven börjar, på en mafa silo i alla fall, ca 4 -5 mm är nog ganska lagom, gäller även om du väljer att göra hålen i röret.
deleted
Panntanten
Gallringsobjekt

Inlägg av Panntanten »

Jag tackar så mycket för tipsen jag fått, jag ska verkligen försöka följa dom! En sak till att fråga om har jag dock...
I det här huset står panna och pelletsförråd i ett väldigt litet utrymme ca 5 kvadratmeter, som ligger mitt i huset. Det fungerar dessutom som en sorts genomgångsrum mellan ett grovkök och badrummet och nu undrar jag om jag bör ha båda dörrarna stängda eller om jag ska låta dom vara öppna. Jag tänker då närmast på att om dörrarna är stängda, blir det ju ganska varmt i det lilla utrymmet och den värmen kunde man ju ha nytta av på annat ställe, dessutom kanske det har betydelse för draget om dörrarna öppnas och stängs flera gånger om dagen?
Tacksam för fler goda råd! :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om dörrarna är mycket täta kan det ha betydelse för draget och just när man öppnar kan det ge ett "sus" men sedan bör det vara OK.

Låt gärna dörrarna vara öppna, värmen kommer huset till godo.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Panntanten skrev:Jag tackar så mycket för tipsen jag fått, jag ska verkligen försöka följa dom! En sak till att fråga om har jag dock...
I det här huset står panna och pelletsförråd i ett väldigt litet utrymme ca 5 kvadratmeter, som ligger mitt i huset. Det fungerar dessutom som en sorts genomgångsrum mellan ett grovkök och badrummet och nu undrar jag om jag bör ha båda dörrarna stängda eller om jag ska låta dom vara öppna. Jag tänker då närmast på att om dörrarna är stängda, blir det ju ganska varmt i det lilla utrymmet och den värmen kunde man ju ha nytta av på annat ställe, dessutom kanske det har betydelse för draget om dörrarna öppnas och stängs flera gånger om dagen?
Tacksam för fler goda råd! :)
Självfallet är det ju smart att ta tillvara på pannans spillvärme, och låta dörrarna stå öppna. Dock bör de ju stängas när ingen är hemma av brandskyddsskäl. Tänk dock på att det måste finnas en tilluftsventil i det lilla utrymmet med en area som är minst lika stor som skorstenens.

Viking Bio har en särskild inställningsmöjlighet för högt drag, som ger en betydligt bättre startfas. Har du den inställningen på?

När det gäller motdragsluckan, så är det ju viktigt att den är dimensionerad för din skorstens area och längd. Även när det är storm.

Smålandspelletsen upplever jag som väldigt hård = lite svårtänd. Det är annars en positiv egenskap. Att du skulle ha mycket spån i den tycker jag låter konstigt om du köper säckad pellets. Den Smålandspellets jag sett har varit väldigt ren.

Vi har ofta problem med mycket spån i vår pellets (köper i bulk med 20 meter slanglängd) så jag har borrat 80 st 6 mm hål undertill på matarskruvens plasthölje.

Vi kan bara ha två turbulatorer (fullängd) i vår panna (JOKER är identisk med COMET med undantag för att COMET har inbyggd styrning) annars så protesterar brännaren över att det blir övertryck i brännkammaren. Med två i, så har vi en rökgastemperatur vid nysotad panna på cirka 120 grader under lågeffekt.

Välkommen med fler frågor..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Lite allmänt om dragbegränsare !
Ofta dimensioneras dragbegränsare efter
Pannans...... .effekt i kW
Skosrenens...area i cm²
Skosrenens ...höjd i meter

Skall man vara helt korekt så skall även hänsyn tas till hur kuperad omgivningen är, detta kan påverka uppåt o nedåt vindar som också
påverkar draget i anläggningen.

Ofta störs förbränningen av byig vind med dess tryck o undertryckstötar.

Om omgivningen påverkar draget bör man överdimensionera dragbegränsaren!

Alltid bättre med en dragbegränsare som har en storlek som alltid räcker till att dragbegränsa draget!

Ventilen till pannrumet som skall förse förbränningen och skorstenen med ersättningsluft skall alltid ha samma area som skorstenen + eventuell utventilations kanal som har med panrummet att göra.

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar