biowarm

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Pelln
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 11 mar, 2008 01:42
Ort: Skellefteå

Inlägg av Pelln »

Tjenare grabbar, jag har köpt en biowarm begad, såld slutet -99.
Jag läste era inlägg innan jag var och hämtade den.
Han hade precis bytt rostret. jag har monterat den på min ctc och kört i 2veckor. Ikväll har jag satt in en röktermometer från clas-o i skorstensanslutningen (lätt rusig) i kväll för att se hur mycket kråkorna får ut av den.
Jag kör på andra hålraden som gubben hade den (16 kv enligt manualen), inte ändrat ett smack men jag tycker effekten verkar låg jämfört med tidigare vedeldningen.
Hursomhelst en kul sida! Vi lär höras, Pelle.
ctc elcombi -81 med biowarm, 500l tank. 135 kvadrat att värma.
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Fick ändra min från 2:a hålraden då det blev kallt ute (-8-10 grader), den orkade helt enkelt inte med att få upp temperaturen i pannan.
Kör nu på 3:e hålraden och fick då en rökgastemp på 170 grader ungefär.

Hur känns det nu när du kört en stund?
Får man fråga vad du gav?
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
Pelln
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 11 mar, 2008 01:42
Ort: Skellefteå

Inlägg av Pelln »

Jag laddar även tanken när jag kör den, det kan vara anledningen till att jag upplever den lite "klen" men det verkar fungera bra om den får gå en stund.
Jag satte clas-o anliggningstermostat på stigarröret tilsammans med deras lampsladd med brytare, så när brännaren slutar mata pellets kan man slå av knappen, tömma acctanken och vänta på kallvatten i kranen som den gamla vedeldare man är. =)
Som ett första steg kommer det nog att sättas en timer i serie med detta för att hålla tempen i ett vettigt spann.
Röktempen verkar ligga ca 180-190 C efter jag svetsade in lite påbyggnader på baffelplåten.
Frun i huset gillar verkligen detta med lite skräp i pannrummet, att göra en brasa är att slå på en lampkontakt, inte att skrövla tidningar lasta in ved och blåsa in i pannan.
Jag tycker jag får mycket aska men det är väl allt som suttit på väggarna i pannan, bara sotat en gång sedan den sattes in och dessutom eldat en del pappers skräp.

Ser även du ljus inifrån pannan mellan flänsen runt brännaren och själva brännaren? fästplåten sitter tätt. Springorna kommer nog att tätas med lite pannkitt om någon dag.

Jag betalade 6000:- för kalaset (+11 mil enkel väg) och är verkligen nöjd hitils.
ctc elcombi -81 med biowarm, 500l tank. 135 kvadrat att värma.
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Jo jag ser lite runt flänsen jag med, har funderat på att täta men jag vet inte om det har någon betydelse.

Det där med acktankar och pelletsbrännare tvistar ju de lärda om det är bra eller inte.
En del säger att det är bra att brännaren får gå så den är effektiv och andra att det helt tvärtemot vad man ska ha en pelletsbrännare till.
Sen beror det kanske på hur stor vattenvolym man har innan i pannan.

Så tolkade jag dig rätt att du startar brännaren manuellt med strömbrytaren när du börjar få kallt vatten?
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
Pelln
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 11 mar, 2008 01:42
Ort: Skellefteå

Inlägg av Pelln »

Nu har jag inspirerad av denna spalt varit och rensat ut aska och kollat hur inställningarna varit.
Jag har svamlat så det står härliga till. :oops:
Jag hade 4 rader synliga i rostret (inte alls två som jag tidigare skrev). Jag har även hittat inställningar för matning (var på drygt 4) och fläkten (var nästan 5).
Till min ursäkt är att allt fungerat så bra bortsett från mängden aska och avlagringar på rostret.
Nu är alla inställningar på 3 så får vi se om askmängden minskar och hur den går =).

Jo, jag startar den med en strömbrytare mellan brännaren och termostaten som har för liten hysteres, ca5 C.
(Första provkörningen var med ihoptvinnade trådar, utan termostat.)
Jag vet att en kall panna är vansinne men så har den ju alltid varit körd med ved under vintersäsongen om elpatronerna varit avslagna.

Det bästa vore en termostat med ställbar hysteres, men till en början skall jag sätta in en timer som låter brännaren starta och ladda tanken, för att sedan bryta/vara av till dess tanken laddat ur, lämpligt bör vara ca 5h. Brinntiden som krävs att ladda får man se då allt börjar fungera som des ska.
Jag återkommer med resultatet av inställning 3 på allt + springorna mellan påskruvade flänsen kittade.
/ Pelle
ctc elcombi -81 med biowarm, 500l tank. 135 kvadrat att värma.
Pelln
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 11 mar, 2008 01:42
Ort: Skellefteå

Inlägg av Pelln »

Rökgaser verkar nu ligga kring 130-140 C, och eldkvasten in i pannan räcker inte fram till bakväggen där det byggde sot, verkar lovande så långt, =).
Man får tacka för alla fina råd i denna spalt. Manualen åkte med till jobbet och är fortdarande liggande där. :roll:
Den behövs dock inte med denna sida på skärmen.
/ Pelle
ctc elcombi -81 med biowarm, 500l tank. 135 kvadrat att värma.
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Blir inte temperaturen i acktanken väldigt olika beroende på hur kallt det har varit ute då?
Spelar kanske ingen större roll och jag är ganska bra på att svamla jag med, det kan du ju se på mina inlägg här ovan om inte annat.

Det finns ju en liten plåtbit som är som en tittglugg så du kan se lågan i brännaren, jag brukar titta på den för att se hur fläkten ska vara inställd. Försöker ställa så lågan är gul med lite blå i sig.

Att pannan är kall i sig själv ser jag inte som något problem utan det är välla mer tänkt med en pelletsbrännare att den ska gå igång vid behov (med hjälp av en termostat med en viss hysteres) till skillnad mot ved som man vill elda vid ett tillfälle och värma upp en hel tank.

Hur stor tank har du?

Edit:
Behöver du reservdelar så kan du med fördel beställa direkt från de som har gjort brännaren.
http://www.el-team.nu/
0612 - 71 14 70

Iofs heter de inte el-team längre men kommer inte ihåg det nya namnet, men samma telefonnummer och allt men de svarar något annat när du ringer.
Väldigt hjälpsamma och billiga reservdelar.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
Pelln
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 11 mar, 2008 01:42
Ort: Skellefteå

Inlägg av Pelln »

Nu innan termostaten bryter ligger röken ganska prick på 150C.
En del små pellets hoppar över brännaren och hamnar i pannan. Jag märkte detta i askan som jag tog ut tidigare i kväll då en del halvbrända pellets var kvar i slutet av dammsugningen, har du samma problem? Min plåt de ska studsa på i brännaren är ganska uppböjd, den var sned när jag kollade igenom den så jag böjde upp den lika på andra sidan och pelletsen verkar nu spridas ganska jämt över rostret.
ctc elcombi -81 med biowarm, 500l tank. 135 kvadrat att värma.
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Nej det problemet har jag inte, men det borde ju bara vara justering av fallplåten.
Har du slang i skorstenen eller hur ser det ut?
150 grader kan visst vara ett problem om temperaturen blir för låg högst upp i skorstenen, men det är inget problem om du har ett syrafast insattsrör i skorstenen.
Har för mig att man ska mäta temperaturen 1 meter ner från skorstenen, kommer dock inte ihåg vad den rekomenderas att ligga på.
Problemet man visst kan få är att det bildas kondens så att skorstenen spricker.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
Pelln
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 11 mar, 2008 01:42
Ort: Skellefteå

Inlägg av Pelln »

Planen var att brännaren ska starta så sällan som möjligt, om jag bara ger den tillräcklig brinntid bör det fungera att ladda tanken. Om det går snabbare att fylla den börjar den ladda ur och brännaren tänder ganska snart igen till "brinntiden" går ut.
Installationen är inget jag planerat länge utan kom som en impuls då jag såg att veden för vintern började tryta, nu fastnar jag nog för bekvämligheten.

Skorstenen är även den från -81, ett rör av pimpsten diameter ca 180mm. Den har en hatt men jag har sett att pipan börjat vittra närmast mynningen.

Jag ska prova att böja ned fallplåten en aning i morgon för att se om alla mindre stannar i brännkoppen.
ctc elcombi -81 med biowarm, 500l tank. 135 kvadrat att värma.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Tjenixen.

Har inte hunnit lägga till något inlägg. Sedans du har hoppat in i detta ämne. =) (syftar på dig pelln)

Trevlig att det är en till som vill dela med sig av lite om denna brännare.

Har som du väldigt låga rökgastemp. Men jag ska snart laga skorstenen så att den ska tåla denna kondens. Som kan bli vid lägre rökgas temp.
Har hört att det inte ska vara någon fara med lägre rökgaser om det bara är 60-70 grader ca 1 m ner i skorstenen.

Har en fråga till er två. Hur har ni det med fördelningen av pellets på rostret.?
Själv så kan jag inte få pelletsen att hamna så där jämnt. Det vill gärna bilda en lite större hög i mitten. Har ni haft samma problem?
Just nu så är riktplåten helt plan. Då jag har böjt tillbaka dess hörn som var uppvikta. Fick tipset att man ska böja ner hörnen istället för att få pelletsen att hamna lite mer ut i kanterna på rostret.
Har inte testat än. Jag tänkte hör med er hur ni har riktplåten formad.

Såg i tråden att du har ställt ner matningen. Vilket jag antar att du gjort rätt i. Har själv kört på med lite för hög matning. Så det verkar stämma som det står i instruktionen.Läge 3 på matning 4 hålrader på rostert. (grundinställningar)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Pelln
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 11 mar, 2008 01:42
Ort: Skellefteå

Inlägg av Pelln »

Tjenis,

Fallplåten min är aningen nedböjd på sidorna, liksom en "taknock" i mitten.
Vänstersidan var tidigare lägre och det var där min driva bildades.
Sedan jag böjde den lika på båda sidorna verkar pelletsarna spridas ganska jämt över rostret och jag tror att problemet med överhopparna blivit bättre.

Jag misstänker även att riktningen på fallröret mot brännaren kan ha en viss inverkan om det bildas en driva.
Det jag fick med var kapat ganska kort så magasinet blev tvunget att ställas med bredsidan mot pannan för att räcka fram med en vettig vinkel.
Som tur var hade jag en del av ett saab avgassystem (ganska långa raka rör) liggande, det visade sig vara samma dimension så nu står det bättre i rummet. =)

PS. Jag har kittat småspringorna runt flänsen på brännaren nu, hitils har jag inte märkt någon skillnad men det borde ju förhindra lite tjuvdrag åtminstone.
ctc elcombi -81 med biowarm, 500l tank. 135 kvadrat att värma.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Tack för svaret..

Har själv provat att vika ner hörnen lite så att plåten är mer rundad .
Förrut så hade plåten uppvikta hörn vilket gjorde att pelletsen la sig i drivor i mitten. Vilket i sig brände väldigt många roster för tidigare ägare
och för mig med. (två stycken på 3 år)
Hade jag veta om detta hade jag justerat det för länge sedans. Men eftersom jag trodde allt var okej så körde jag bara på.
Det lustiga är att min återförsäljare och instalatör visste om det. Inte hjälpte han till för det. Och om man ber honom om hjälp så säger han nää det är inte så svårt. -det kan du bättre själv..

Men jag upptäckte att jag måste ha pelletsförådet framför brännaren för att det ska funger bra med det nerböjda hörnen annars hamnar det mer på ena sidan av rostret. Men för mig gör det inget. Jag har monterat dit två svängbara hjul på ena kortsidan och två fasta på andra. De gamla plasthjulen har jag tagit bort. de var ju helt värdelösa. Dessa är rejäla med kulager.
Så för mig gör det inget att förådet står framför pannan. Om jag ska använda vedeldning, så är det bara putta undan förådet lite så kommer jag åt att elda. =)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Mina pellets fördelar sig fint, är lite uppvikt vid hörnen.
Ja hjulen är verkligen värdelösa, ska också byta de någongång jag kommer ihåg att köpa hjul. Var köpte du dina hjul någonstans?

Men har ni problem så ring f.d. elteam direkt istället, väldigt hjälpsamma som sagt.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Mm.

Det är märkligt det där. För vissa fungerar det med uppvikta hörn. för andra inte. ändå så känns det som om vi har samma förutsättningar.
Undrar om det inte har med vinkeln på fallröret. eller något. Eller om det beror på att aluminiumröret är lite längre än normalt. (böjen som sitter närmast brännaren) Fast det har nog alltid varit problem med styrplåten eftersom det hela tiden bränt sönder en massa roster.

Hjulen är från en gammal vagn. (till foder eller nått) Fick dem av min svärfar. Men jag tror biltema har samma modell. På ena sidan fick jag montera en trä axel på benen för att kunna fästa de styrbara hjulen.

Där det tidigare hjulen satt. Monterade jag de nya på samma sätt.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar