Förugn

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Yboss
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 15:50
Ort: Gustafs

Förugn

Inlägg av Yboss »

Tja ,jag har en CTC 265 som jag bara är eldad i ca 6 år så jag skulle vilja använda den en stund till innan byte så jag har fått låna en förugn av märket jonssonugnen som ev.skall köpas men min fråga är om det finns någon reglering av sekundärluften på denna pjäs ??

Hörde något om att lågan skall vara blå vid eldning men det lyckas jag inte med :( jag ligger på ca 180 grader i rökgastemperatur så det verkar vettigt men jag har svårt att elda med fläkten på och dragluckan stängd så jag kommer upp i denna temp, pga det ryker in skorsten ca 6m (ingen fläkt monterad.) jag har en aspirator liggandes ..kommer denna att hjälpa röken på ett bra sätt ??
Är det någon som har erfarenhet av denna klump (ugnen alltså)eller kanske har någon beskrivning om hur man eldar på ett optimalt vis ??
// Yboss

Värmebaronen Vedolux 30 + Viking Bio
Yngveax
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 apr, 2007 19:40
Ort: Östervåla

Inlägg av Yngveax »

Hej!
Jag har en CTC 266B och en förugn( Kenjoungen ), har använt den i c:a 10 år, men nu håller jag på att övergå till pellets.
Den jag har funkar enbart på självdrag, inga fläktar.
Jag har alla drag fullt öppna utom den främre dragluckan på ugnen,
som är öppen c:a 1 cm, eller helt stängd, regleras av pannan.
Det kan vara lite svårt att få igång den, jag måste ha en bra glödbädd
men sen blir det en blå låga ungeför som en oljebrännare.
Det måste vara riktigt hett i ugnen, då smälter veden och bildar gas som sen brinner. Så den funkar bäst när det är riktigt kallt!
//Yngve
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Oljetank som förråd, Askfälla hemgjord
Ved-förugn Kenjon FU 26
Solvärme, Lesol3, 5kvm, 500 liter tank
180 kvm (2 plan), +100 kvm källare, 1950
Yboss
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 15:50
Ort: Gustafs

Inlägg av Yboss »

Jag tror att jag hittat en lösning för att få lite mer fart i maskineriet ,det verkar som om man får skjuta undan glasbiten som är för titthålet ner till lågan.Det verkar som om att det funkar mycket bättre nu iaf ,lågan gränsar till blåaktig och efter ett stunds eldande när det har blivit riktig tokglöd så ser det ut som om den är riktigt het :) funderar ändå på att köpa en ny kenjonugn så att det är nytt å fräscht men den som lever får se.
// Yboss

Värmebaronen Vedolux 30 + Viking Bio
Skriv svar