ved/pellets

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
jojo
Frö

ved/pellets

Inlägg av jojo »

Vad är bästa lösningen om man skall köpa en ny panna och vill ha möjlighet att både använda pellets och ibland ved? Tänker oss att man skall kunna använda ved när man har tid/möjlighet, men ha en säkerhet i att pelletsen finns där.
I huset vi köpt finns en gammal olje/ved panna som vi tänkte byta ut. Huset är från 1929, tillbyggt på 70-talet. Drog 3 m3 olja +ved på sommaren enligt tidigare ägare.

Kombipanna ved/pellets?
Vedpanna med urtag för pelletsbrännare?
Vad skall man välja?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Calmar V33/V65 el Effekta Woddy (lamda) med brännar uttag i sidan o en beg brännare typ janfire/bequem som körs på 23-25 kW blir fint, Ev lite mer lågpris en Orlan med extra lucka för brännaren el en Maga..
Allt hänger förstås på hur mycket du är borta, Är det bara nån gång så är det nog bättre att satsa på en stor acktank som kompletteras med elpatron o sänker innetempen då du åker bort.. Varje grads sänkning av innetempen spar 5-6% så om det bara rör sej om några dagar med el tar det väldigt lång tid att tjäna in en brännare med förråd på 8-10000:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jojo
Frö

Inlägg av jojo »

Tack för svaret!

Glömde säga att gamla pannan är från -65.
Kanske bättre att satsa på en ny med en gång. Är inte så hemma på området men kan tänka mig att om den går sönder om några år så kan det bli problematiskt att hitta en panna som passar till redan befintlig pelletsbrännare.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

jojo skrev:Tack för svaret!

Glömde säga att gamla pannan är från -65.
Kanske bättre att satsa på en ny med en gång. Är inte så hemma på området men kan tänka mig att om den går sönder om några år så kan det bli problematiskt att hitta en panna som passar till redan befintlig pelletsbrännare.
Tjenare! är du inte alltför kräsen så kan du ex på blocket köpa en CTC oljepanna från 2002 inkl cirkpump, expkärl osv för 6000kr

finns många sådana erbjudande. har varit nära på att införskaffa mig en sådan flera gånger men enda kruxet är ju att det ska instaleras och gammla trotjänaren går nog något år än=)

Sedan är det ju det. själv funderat på om det är värt att instalera något sådan. visst det blir billigt men om man ändå ska instalera något så är det nog vedpanna +ack som gäller när man inte vet vart energipriserna bär iväg=(
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
jojo
Frö

Inlägg av jojo »

Hmmm, ja det finns många alternativ.
Funderar på vad det är för skillnad mellan kombipanna och dubbelpanna. Alltså vilken skillnad blir det vad gäller pellets/ved förbränning, åtgång, effekt?
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

jojo skrev:Hmmm, ja det finns många alternativ.
Funderar på vad det är för skillnad mellan kombipanna och dubbelpanna. Alltså vilken skillnad blir det vad gäller pellets/ved förbränning, åtgång, effekt?
Jag själv har en dubbelpanna och svärfar har en kombipanna. han förbrukar mer pellets än vad jag gör och ändå har vi större hus.

dok är det ju svårt att jämföra så då varmvatten mm andvänds olika.

Kan det bli så enorm skillnad på pannorna om man går på nyare med underförbränning i veddelen? i min sticker ju gaserna direkt ut i vedelen.

Ligger på ca 50c i rökröret då pannan ej är i drift. vet inte hur det är på nyare, någon som kan delge?

För min egen del är en dubbelpanna att föredra framför en kombipanna då man kan slänga in några vedklampar imellanåt utan alltför stor operation.

Är nog farligt att vid nyinstalation låsa sig med ett system som inte kan varieras/ändras lätt. som tex bergvärme osv Man vet ju aldrig vart priserna sticker=(

Hade plåndboken pekat rätt så hade det varit riktig vedpanna och acktankar som gällt. dessa funkar alldeles utmärkt att köra pellets i också

hmm kanske inte var svar på din fråga men åtminstone min åsikt om den är värd något =)
hoppas du hittar något och blir nöjd
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Skriv svar