Värmebaronen Comet
Värmebaronen Comet
Hej
Jag har sökt en tåd angående tyckanden och erfarenheter om Värmebaronen Comet utan framgång.
Hur tycker ni att den är i förhållande till Effecta, Focus eller Janfire som är några av de pannor jag funderar byta till.
Tacksam för svar
Jag har sökt en tåd angående tyckanden och erfarenheter om Värmebaronen Comet utan framgång.
Hur tycker ni att den är i förhållande till Effecta, Focus eller Janfire som är några av de pannor jag funderar byta till.
Tacksam för svar
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Det är säkert en bra panna cometen ..men nån sa att den är en oljepanna i första hand....Dom andra är väl gjorda för pelle?Så skaffa ny är det väl bättre med dom senare?
Mvh ronald
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Vi värmer huset med en Värmebaronen JOKER i kombination med deras Viking Bio sedan drygt fyra år, och är mycket nöjda.
JOKER är ju samma panna som COMET med undantag att den saknar den inbyggda automatiken. Vi kör med en CBJ istället. Är man i behov av även ny automatik/styrning så väljer man ju COMET.
Det här ständiga snacket om att COMET/JOKER/STAR är "oljepannor" är väl egentligen bara just "snack". De fungerar ypperligt som "pelletspannor" också.
Har du mer pannspecifika frågor så svarar jag gärna, om jag kan.
JOKER är ju samma panna som COMET med undantag att den saknar den inbyggda automatiken. Vi kör med en CBJ istället. Är man i behov av även ny automatik/styrning så väljer man ju COMET.
Det här ständiga snacket om att COMET/JOKER/STAR är "oljepannor" är väl egentligen bara just "snack". De fungerar ypperligt som "pelletspannor" också.
Har du mer pannspecifika frågor så svarar jag gärna, om jag kan.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Men snälla GoForIt det är väl ingen som har sagt direkt att Joker och Comet går dåligt att elda pellets i. Jag eldar också i en panna konstruerad för oljeeldning och det går utmärkt.GoForIt Pellets skrev:Det här ständiga snacket om att COMET/JOKER/STAR är "oljepannor" är väl egentligen bara just "snack". De fungerar ypperligt som "pelletspannor" också.
Saken är väl den att Joker och Comet idag hamnar lite utanför eftersom det finns "riktiga" pelletspannor, konstruerade för pelletseldning till samma pris om man ska köpa nytt. Kan man få stort askutrymme i pannan utan att det kostar något extra kan jag inte förstå varför man skulle avstå från den fördelen.
Skaffar man sedan brännare med automatisk askrensning så slipper man ju jobba så mycket med pannan förutsatt att det finns bra askutrymme.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Du kan gå till Äfabs hemsida och läsa en rapport de publicerat om hur mycket man sparar per år på ett integrerat system, alltså då brännare och panna är tllverkade för varandra, jämfört med ett system med "plockade delar"
www.afabinfo.com
Vänligen Brus
www.afabinfo.com
Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Bästa Torsten..Torsten skrev:Men snälla GoForIt det är väl ingen som har sagt direkt att Joker och Comet går dåligt att elda pellets i. Jag eldar också i en panna konstruerad för oljeeldning och det går utmärkt.GoForIt Pellets skrev:Det här ständiga snacket om att COMET/JOKER/STAR är "oljepannor" är väl egentligen bara just "snack". De fungerar ypperligt som "pelletspannor" också.
Saken är väl den att Joker och Comet idag hamnar lite utanför eftersom det finns "riktiga" pelletspannor, konstruerade för pelletseldning till samma pris om man ska köpa nytt. Kan man få stort askutrymme i pannan utan att det kostar något extra kan jag inte förstå varför man skulle avstå från den fördelen.
Skaffar man sedan brännare med automatisk askrensning så slipper man ju jobba så mycket med pannan förutsatt att det finns bra askutrymme.
Det där vet du att vi har diskuterat tidigare, och att vi ju har delvis olika uppfattningar i denna fråga..
Problemet är som alltid med en felaktig hörsägen - har den passerat tillräckligt många munnar så kan den rätt vad det är uppfattas som sann.
Sanningen är att Värmebaronen säljer en hel del pannor av typ STAR/JOKER/COMET och nog måste det finnas någon anledning till det.
(För att förtydliga så arbetar jag inte åt Värmebaronen eller har någon annan relation till dem förutom nöjd kund)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
I filarkivet på afabinfo.com, sedan finns det lite olika vägar där. Fliken rapporter är bra. Men jag håller med om att det kan vara lite svårt att hitta där.
Vänligen Brus
Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna