vem ska man tro på??

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Konstigt att jag blir påhoppat och en annan som pushar oerhört för RoslagenBrännaren i alla tänkbara och otänkbara sammanhang går fri...

Men ja, jag är nöjd med min brännare, andra är nöjda med deras och det är bra.

Jag har bara svårt att förstå att vissa som har "primitiva" brännare med få inställningsmöjligheter och som gärna skulle vilja ha dessa möjligheter ser ner på brännare som har det. OBS att "primitiv" inte behöver att betyda dålig!

Men hur som helst: glad påsk! Nu ska jag laga mat så att jag kan utfodra vilddjuren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Rayyan skrev:Dina kommentarer i inläggen för bara diskussionen ner i till din egen lilla sandlåda.
Allt du säger är att JF är bäst och klarar alla driftfall med glans.
Det har vi läst i väldigt många poster, gång efter gång.
Nu tillför det inte så mycket till oss som inte har JF och inte har för avsikt att byta bara för att du säger den är ofelbar.
Jag gjorde mig av med min Janfire, den var inte ofelbar, säg det fel som inte uppstod.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Rol-bi,

Jag förstår att du vill plussa din skruv men nu tycker jag du säger emot dig själv. I första inlägget verkade som en horisontell skruv var lösningen på problemet med spån men inte i det andra. Eller...
Rol-bi skrev: Man kan dock dosere mycket jämnt med en horisontell skruv
Rol-bi skrev:
Efter min mening hjälper det inte att dosera efter vikt med mindre partiklarna är homogena, dvs. exact lika längd på pellets och utan spån.
Är det någon brännare som kan dosera efter vikt? Jag trodde alla matade in en viss volym per tidsenhet.

Jag tycker i alla fall att janfires horisontella internskruv funkar bra. Jag har både kört PSAB med mycket spån, stickor och små träbitar och Statoils med gummibitar och små stenar. Det har gått ett år sedan jag fick den installerad och hittils inga problem. Men jag har ingen annan brännare att jämföra med. Med mycket spån i pelletsen tar det längre tid att fylla internförrådet men vad gör det?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag är helt enig med mig själv, en horisontell skruv doserar mycket bra om man använder rätt teknik i skruven. Men med mycket spån i ett förråd blir verkningsgrad sämre i förbränningen.

I en doserskruv gäller regeln: Shit in - shit out.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Shakespeare skrev:Rol-bi,

Jag förstår att du vill plussa din skruv men nu tycker jag du säger emot dig själv. I första inlägget verkade som en horisontell skruv var lösningen på problemet med spån men inte i det andra. Eller...
Rol-bi skrev: Man kan dock dosere mycket jämnt med en horisontell skruv
Rol-bi skrev:
Efter min mening hjälper det inte att dosera efter vikt med mindre partiklarna är homogena, dvs. exact lika längd på pellets och utan spån.
Är det någon brännare som kan dosera efter vikt? Jag trodde alla matade in en viss volym per tidsenhet.

Jag tycker i alla fall att janfires horisontella internskruv funkar bra. Jag har både kört PSAB med mycket spån, stickor och små träbitar och Statoils med gummibitar och små stenar. Det har gått ett år sedan jag fick den installerad och hittils inga problem. Men jag har ingen annan brännare att jämföra med. Med mycket spån i pelletsen tar det längre tid att fylla internförrådet men vad gör det?

mvh
En horisontal skruv som doseras på rätt sätt fördelar också upp spånet, det vill säga att den får med sig spånet vart efter pelletsen ramlar ner och följer med matningen, det sker den naturliga vägen. Med ny teknik jag testat med och håller på och gör tester med så doserar man pelletsen som Rol-bi beskriver så att skruvrören inte fylls till 100%, därför flodeserar pelletsen med i en jämnare matning. Att den doserar med spånet har naturligtvis också med hur man gör inloppen på skruven samt utloppet sammanhängande i doseringsprincipen. Det hela handlar alltså om att dosera mindre mängd samt undvika valvning som spån orsakar, även pelletsen själv, om den låser sig i varandra.

Att vertikala skruven doserar jämt har med dess konstruktion att göra, den ger samma mängd pellets oavsett om du har mer spån med. Överskottet av spånet följer med ner i brännaren. Men med en jämn dosering varje gång så undviker man också då störningar som har större inverkan på förbränningen.

Om du räknar på tillförd effekt så räknar du inte på volym utan vikt och tid. En horisontal skruv som fylls proppfull, även lutande 40-45 grader matar ojämt på grund av att ju längre tiden går så ju mer spån tillverkas då pelletsen roterar med runt och går sönder. Samt så knäcker du pelletsen i mer ojämna storlekar, det ger då ojämn dosering.
Skriv svar