Hej.
Enligt sotaren som var hos mig i veckan så, svarade han på min fråga om pellets användningen har ökat generellt. han svarade att faktiskt så har pellets anv. minskat rejält under 2007. De ställen han har sotat pannor med fastbränsle(pellets o ved) så har fler o fler gått över till berg/ fjärrvärme så mycket som kanske uppskattat 50-60%. Vad det beror på kan man ju bara spekulera i, men priset trodde han har en stor betydelse.+att många kanske inte räknat med att det sköter sig inte självt hela tiden. detta gäller ju bara i hans distrikt.
Vad tror ni andra? skulle vara roligt att höra era åsikter runt om i landet,
Häsningar
Håkan Sundström
Pellets användning
Pellets användning
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Priset absolut. För de flesta pelletseldare har ju bränslepriset gått upp rent absurt mycket i relation tidsaxel/jämförande energislag...detta av egentligen ingen orsak samt utan straffskatter! Pelletsindustrin har tyvärr skjutit sig själv i foten när det gäller privatmarknaden och då också brännartillverkarna med ricochet
Det jobb man ändå lägger ner (samt sotare, brandinspektioner, i vissa fall reservdelar/slitagedelar, kalla det vad du vill, hit & dit samt andra utgifter) med priset gör att fler & fler överger pellets som uppvärmnings alternativ. Det blir liksom inte vidare billigt till slut
mvh

Det jobb man ändå lägger ner (samt sotare, brandinspektioner, i vissa fall reservdelar/slitagedelar, kalla det vad du vill, hit & dit samt andra utgifter) med priset gör att fler & fler överger pellets som uppvärmnings alternativ. Det blir liksom inte vidare billigt till slut

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Håller själv på att gå tillbaks till vedeldning. Mer arbete men grymt mycket biligare.
Värmepump (berg/sjö/mark/luft) är inte att tänka på i mitt fall.
Pellets är ett bra alternativ för mig då jag ska vara borta några dagar och hustrun ska sköta hemmet själv (reser mycket i tjänsten)
Har faktiskt inte haft en endaste driftstörning eller avbrott på min pelletsanläggning ännu!
Värmepump (berg/sjö/mark/luft) är inte att tänka på i mitt fall.
Pellets är ett bra alternativ för mig då jag ska vara borta några dagar och hustrun ska sköta hemmet själv (reser mycket i tjänsten)
Har faktiskt inte haft en endaste driftstörning eller avbrott på min pelletsanläggning ännu!
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Helt klart beror det på priset..
Det har iof varit extremt milt i vinter men en kompis som kör pellets sa att han pratat med nån chef på solett som sagt att det varit riktigt lungt på villamarknaden i vinter, Det har ju gått mindre än normalt till fjärrvärmen oxå men tydligen inte lika mycket mindre som till privata kunderna..
Även säljarna för pannor/brännare säger att det är helt dött på den fronten men VP säljer bra..
För egen del kan man ju hoppas att dom flesta bytter bort pellet så kanske priset vänder neråt, Det gör inget med klimatförändringarna heller.. Har förbrukat 600 kg mindre under jan-feb än normalt..
Det har iof varit extremt milt i vinter men en kompis som kör pellets sa att han pratat med nån chef på solett som sagt att det varit riktigt lungt på villamarknaden i vinter, Det har ju gått mindre än normalt till fjärrvärmen oxå men tydligen inte lika mycket mindre som till privata kunderna..
Även säljarna för pannor/brännare säger att det är helt dött på den fronten men VP säljer bra..
För egen del kan man ju hoppas att dom flesta bytter bort pellet så kanske priset vänder neråt, Det gör inget med klimatförändringarna heller.. Har förbrukat 600 kg mindre under jan-feb än normalt..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd