Modifierad dragbegränsare. Ok?

Skåne
Fröträd

Modifierad dragbegränsare. Ok?

Inlägg av Skåne »

Jag köpte en dragbegränsare KW012 förra året. Tyvärr fick den inte plats så den har blivit liggande till nu. Problemet är att rökröret sitter så nära rördragningen så motvikten på på dragbegränsarluckan tar i ett rör. Nu har jag satt dit den, men jag fick såga och greja för att få dit den. Så därför undrar jag om det jag gjort verkar vettigt. Nån som är expert på dragbegränsare?

Jag tycker det borde funka bra med min lösning, men jag är osäker på om den är korrekt inställd. Pannan är en CTC Ecoflex, och CTC säger att man inte behöver nån dragbegränsare, men alla här i forumet säger ju att man ska ha en så jag köpte en.

Tigerholm säger att dragbergänsaren för pelletspannor bör vara inställd på 17-20 Pa. Hur mäter man det om man moddat den som jag gjort? Jag har satt den på 2 cm vilket motsvarar ca 17 Pa på en omoddad kw012.

Det här är min modifikation:
Bilder: http://picasaweb.google.com/mats.i.olss ... egrNsareII
Först sågade jag av ett par cm på adaptern (kortade ner den) för att få större avstånd till röret. Sen böjde jag till pinnen med motvikten till ett "S" för att flytta den i sidled.

Nu går vikten fri från röret, men luckan kan inte öppna max. Är detta ett problem? Funderar på att flytta ner adaptern en cm för att luckan ska kunna öppnas ytterligare något.

Ja det var mycket snack och lite verkstad. Vore kul om nån hade nån åsikt om min modifikation.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
trilenium
Gallringsobjekt

Re: Modifierad dragbegränsare. Ok?

Inlägg av trilenium »

Skåne skrev:
Tigerholm säger att dragbergänsaren för pelletspannor bör vara inställd på 17-20 Pa. Hur mäter man det om man moddat den som jag gjort? Jag har satt den på 2 cm vilket motsvarar ca 17 Pa på en omoddad kw012.
17-20 Pa?

Jag hade för mig att det är 10-15 Pa som gäller för pellets.

Du kan be sotaren att mäta draget åt dig, annars finns det möjlighet att bygga ihop en dragmätare själv med mmvattenpelare (mmVP). Googla detta så hittar du lösningar!
Viking Bio - 2006
CTC 260 K - 63
Snittförbrukning < 8kg/dag
2-våningshus: 180 m2
Biarea: 80 m2
Hustemperatur ca. 20 C
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Håller med att det skall vara 10-15Pa , har själv 12Pa på min.

När det gäller luckan så skall den gå fritt, tror inte det blir bra om man ändrar motvikten/pendelarmen, det borde bli fel hävarm då?

Jag hade samma problem , men jag flyttade rören istället, mer kostnad och jobb men det blev bra!

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Dave skrev:Håller med att det skall vara 10-15Pa , har själv 12Pa på min.

När det gäller luckan så skall den gå fritt, tror inte det blir bra om man ändrar motvikten/pendelarmen, det borde bli fel hävarm då?

Jag hade samma problem , men jag flyttade rören istället, mer kostnad och jobb men det blev bra!

MVH// Dave
Hävarmen är densamma även om "pinnen" är formad som ett S.
Avståndet som bilderna visar är fortfarande 20 mm oavsett design på "pinnen"
Det enda som jag kan tänka mig som ev. nackdel är om sidoförskjutningen gör så att luckan (gångjärnet) får sned belastning, men det tror jag inte är ett problem.
Huvudsaken är att luckan går lätt utan att kärva.

Bra och informativa bilder btw

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Om man ändrar skruven som motvikterna sitter på enligt bilderna. Så kommer inte de inställningsmått som finns redovisade på luckan att stämma. Man kan med andra ord inte ställa in luckan med hjälp av t.ex en tumstock. Frågan är också hur luckan beter sig under öppning då luckans jämnviktsförhållande mellan motvikt och själva luckan är ändrat.....

Inställningen måste i stället ske med hjälp av instrument för att erhålla rätt värden.

Att luckan inte kan öppna max är ju naturligtvis en nackdel, det går inte att utnyttja luckans totala möjligheter att justara draget. Om det sedan blir ett problem eller inte beror ju till stor del på om man behöver utnyttja det eller inte och det går ju inte att spekulera i eftersom vi inte känner till allt t.ex husets placering (blåsigt/lungt läge mm, mm)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Roli skrev:Om man ändrar skruven som motvikterna sitter på enligt bilderna. Så kommer inte de inställningsmått som finns redovisade på luckan att stämma. Man kan med andra ord inte ställa in luckan med hjälp av t.ex en tumstock. Frågan är också hur luckan beter sig under öppning då luckans jämnviktsförhållande mellan motvikt och själva luckan är ändrat.....

Inställningen måste i stället ske med hjälp av instrument för att erhålla rätt värden.

Att luckan inte kan öppna max är ju naturligtvis en nackdel, det går inte att utnyttja luckans totala möjligheter att justara draget. Om det sedan blir ett problem eller inte beror ju till stor del på om man behöver utnyttja det eller inte och det går ju inte att spekulera i eftersom vi inte känner till allt t.ex husets placering (blåsigt/lungt läge mm, mm)
Varför anges inställningen med ett mått i mm till motvikten?
Jämnvikten är inte ändrad. Tänk att du gör ett "dubbel-S" på motviktens fäste. Motvikten skulle kunna sitta 1 meter vid sidan om luckan förutsatt att luckans lagring klarar det.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Går det inte att sätta dragbegränsaren uppochned. Alltså vikten uppåt.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Rayyan skrev:Jämnvikten är inte ändrad. Tänk att du gör ett "dubbel-S" på motviktens fäste. Motvikten skulle kunna sitta 1 meter vid sidan om luckan förutsatt att luckans lagring klarar det.
Det är den väl, den jämnvikt som avses med att x mm ger y Pa i undertryck. Du har ju "mer" skruv innanför själva motvikten vid "S-bockning" än när skruven går rakt. Inte mycket men tillräckligt för att sätta måttinställningen ur spel. Ju mer den flyttas i sidled desto mer "skruvvikt" innanför motvikten.

Sedan kanske man kan leva med denna "extra" skruvvikt. Jag ville bara väcka uppmärksamheten på att "millimeterskalan" inte längre gäller......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Jättebra tanke!! :D
Det är absolut möjligt.
Antingen kommer motvikten INNE i rökröret, det vill vi inte: Nu kommer finessen.
Man gör naturligtvis en svängd arm som vänder motviktens placering till att hamna på andra sidan luckan och så att säga på luckans baksida.
Det kräver utrymme antingen under eller över luckan.
Ska försöka fixa en skiss.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Rayyan skrev:Jättebra tanke!! :D
Det är absolut möjligt.
Antingen kommer motvikten INNE i rökröret, det vill vi inte: Nu kommer finessen.
Man gör naturligtvis en svängd arm som vänder motviktens placering till att hamna på andra sidan luckan och så att säga på luckans baksida.
Hej alla !

Ändra inga dragbegränsare ifrån sin konstruktion som har med viktbalansen att göra , finns frågor om placeringen och utrymme hjälper jag gärna till med special lösningar som gör olika placeringar möjliga.

En dragbegränsare går bara att montera på ett sätt, den går alltså inte att vända.

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Hur grovt rökrör har du?Kan du sätta på sidan som jag fick göra :roll:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... gr%E4nsare
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Rayyan skrev:
Roli skrev:Om man ändrar skruven som motvikterna sitter på enligt bilderna. Så kommer inte de inställningsmått som finns redovisade på luckan att stämma. Man kan med andra ord inte ställa in luckan med hjälp av t.ex en tumstock. Frågan är också hur luckan beter sig under öppning då luckans jämnviktsförhållande mellan motvikt och själva luckan är ändrat.....

Varför anges inställningen med ett mått i mm till motvikten?
Jämnvikten är inte ändrad. Tänk att du gör ett "dubbel-S" på motviktens fäste. Motvikten skulle kunna sitta 1 meter vid sidan om luckan förutsatt att luckans lagring klarar det.
Hej
En liten förklaring till varför man inte skall ändra viktbalansen
på en dragbegränsare, det är inte bara måttet i tyngd utan även hävstångs och vikten i förhållande till kostruktionen av dragbegränsaren i sin helhet som ger linjär dragbegränsning denna noganna reglering har KW dragbegränsare.

Varför mäts trimvikten i mm i förhållande till Pa.
Enkel förklaring
Tumstock och mm känner de flesta till och kan använda,
alltså då är det svårt att mäta sig fram till rätt undertryck
Tex. ca 12mm mätt ifrån trimviktens skruvfäste ut till mitt emellan de två trimbrickorna är måttet ca 10 Pa är nära 1mm VP

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skåne
Fröträd

Inlägg av Skåne »

Tack för alla kommentarer och idéer. Dragbegränsarens funktion är uppenbarligen nåt som fler än jag funderat på, även om ingen (klokt nog) gett sig på att modifiera själva dragbegränsaren.
Dave skrev:Håller med att det skall vara 10-15Pa , har själv 12Pa på min.
Ja, transtemper verkar ha gett mig ett dåligt råd där. 10-15 Pa är tydligen det rätta.
Dave skrev:Jag hade samma problem , men jag flyttade rören istället, mer kostnad och jobb men det blev bra!
Det har jag också gjort. Men det räckte inte ändå. På CTC Ecoflex sitter shunten på ett jättedumt ställe. Och den flyttar jag inte gärna. Det är fler än jag som kommenterat detta i CTC-avdelningen på forumet.

Det var precis dessa funderingar jag hade. Och det var därför jag skrev här för att höra era synpunkter.
Roli skrev:Att luckan inte kan öppna max är ju naturligtvis en nackdel, det går inte att utnyttja luckans totala möjligheter att justara draget. Om det sedan blir ett problem eller inte beror ju till stor del på om man behöver utnyttja det eller inte och det går ju inte att spekulera i eftersom vi inte känner till allt t.ex husets placering (blåsigt/lungt läge mm, mm)

Huset ligger högt och hyfsat fritt i utkanten av Lund. Det blåser ofta... Fast jag jag tänkte att så länge dragregulatorn funkar upp till en viss gräns så gör den bra nytta. Och att den där sista biten kanske bara betyder säg 10% totalt.
Rayyan skrev:Jättebra tanke!! :D
Det är absolut möjligt.
Man kan säkert konstruera en sån draglucka, men det är inget jag skulle ge mig in på. Det krävs nog en hel del för ett bra resultat. Däremot har jag varit inne på att byta dragluckan till en sån där med motvikten uppe (Z150), men den kostar dubbelt så mycket och är ännu större. Så jag tror inte den får plats.
Olle45 skrev:Ändra inga dragbegränsare ifrån sin konstruktion som har med viktbalansen att göra , finns frågor om placeringen och utrymme hjälper jag gärna till med special lösningar som gör olika placeringar möjliga.

En dragbegränsare går bara att montera på ett sätt, den går alltså inte att vända.

MVH
Ruben
Jag har pratat med Ruben (=Olle45) och han har erbjudit sig att fixa en något svängd adapter, så draglucka och motvikter kan gå fritt från rördragningen utan modifikation av dragbegränsaren! :D Detta löser alla mina (dragbegränsar-)problem och naturligtvis har jag tackat ja till erbjudandet. Trodde knappt det fanns så snälla människor. Även om min lösning förmodligen funkade hyfsat så finns det ett antal frågetecken, som man vill slippa att grubbla på. Så kolla med Ruben om ni har dragbegränsarfunderingar! Det enda som irriterar mig är jag inte kände till honom när jag började fundera på det här med dragbegränsare. Men ni som ännu inte skaffat en sån vet nu att ni ska snacka med Ruben först.
Taxen skrev:Hur grovt rökrör har du?Kan du sätta på sidan som jag fick göra :roll:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... gr%E4nsare
Jag har tittat på din lösning och den är snygg! Men jag hade ju redan köpt den där 52-graders CTC-adaptern så jag körde på det. Och mitt rökrör är rätt smalt (på höjden). Hur som helst är Rubens erbjudande klockrent. Annars hade jag absolut kunnat tänka mig att göra som du gjort.
Olle45 skrev: En liten förklaring till varför man inte skall ändra viktbalansen på en dragbegränsare, det är inte bara måttet i tyngd utan även hävstångs och vikten i förhållande till kostruktionen av dragbegränsaren i sin helhet som ger linjär dragbegränsning denna noganna reglering har KW dragbegränsare.
Ja så bör det vara. Och jag har inga instrument att mäta upp hur min modifierade dragbegränsare uppför sig, så jag känner mig inte helt trygg med funktionen av den nu.

Tack alla för tips och kommentarer. Speciellt Ruben! Jag ska lägga in några bilder när jag bytt till rubens specialadapter. Tills dess kan ni njuta :? av mitt första försök till modifiering. Behöver knappast tillägga att denna variant inte funkade speciellt bra: http://picasaweb.google.com/mats.i.olss ... re20080220
Visst ser den lite ledsen ut...

/Mats
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
trilenium
Gallringsobjekt

Inlägg av trilenium »

Skåne skrev:Jag har pratat med Ruben (=Olle45) och han har erbjudit sig att fixa en något svängd adapter, så draglucka och motvikter kan gå fritt från rördragningen utan modifikation av dragbegränsaren! :D Detta löser alla mina (dragbegränsar-)problem och naturligtvis har jag tackat ja till erbjudandet. Trodde knappt det fanns så snälla människor. Även om min lösning förmodligen funkade hyfsat så finns det ett antal frågetecken, som man vill slippa att grubbla på. Så kolla med Ruben om ni har dragbegränsarfunderingar! Det enda som irriterar mig är jag inte kände till honom när jag började fundera på det här med dragbegränsare. Men ni som ännu inte skaffat en sån vet nu att ni ska snacka med Ruben först.
Ja, han hjälper mig också just nu! Han är forumets eget dragbegränsar-geni!
Viking Bio - 2006
CTC 260 K - 63
Snittförbrukning < 8kg/dag
2-våningshus: 180 m2
Biarea: 80 m2
Hustemperatur ca. 20 C
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

som det framgår av bilden så öppnar den ej fullt men som jag tror tillräckligt för att få bra funktion ja menar hur ofta är det sånt drag i pipan att den öppnar fullt och vad tjänar du i praktiken på differansen i detta fall (fullt / nästan fullt öppen eller ingen d-lucka alls) inte mycket skulle jag tro.. de dragluckor man sett i funktion har en varierande rörelse men arbetar ej mellan helt stängd o fullt öppen
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Skriv svar