Viking bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hellyh
Prima virke

Viking bio

Inlägg av hellyh »

Hejsan. har en liten fundering på hur det ska se ut när man bränner pellets. Jag har en viking bio-06 och en Joker panna. Sotar och rengör roster varje vecka. Mellan brännarrör varannan vecka.

Nu tänkte jag ställa en dum fråga. Hur ska det se ut efter brännaren eldat pellets? dvs efter avsvaningsfasen?

Efter att pannan fått den temp som termostaten visar går den ju till avsvalningsläge. Mitt roster är då helt tomt på pellets och askan med förbränd pellets ligger i yttre brännarröret påväg till askkammaren. Ska det vara så eller ska rostret vara fyllt med pellets? Eller blåser den brännaren rent rostret?

/Rasmus
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Pelletsen brinner upp så när brännaren stannar normalt så ska rostret vara tomt förrutom lite aska och sot och som du säger så ska askan samlas längst fram, detta är helt normalt och korrekt.

Brännaren slutar mata pellets och kör fläkten en stund på slutet för att pelletsen ska hinna brinna färdigt så att säga.

Ny pellets fylls på när den ska starta nästa gång.

Här förekommer inga dumma frågor, däremot finns här rätt mycket dumma svar ibland som man får se upp med... :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Micke har ju gett ett helt riktigt svar..

Avsvalningsfasen har ju flera uppgifter. Dels skall den ju blåsa rent rostret, dels skall den ju kyla av roster och brännarrör. Processen gör ju också att kvarvarande värme nere i förbränningsutrymmet "trycks" ut i tuberna.

hellyh menar säkert rätt, men den "förbrända pelletsen" eller "askkakan" som man kanske mer normalt säger, ligger framför rostret i det inre brännarröret. I utrymmet mellan det inre och yttre röret (som mycket riktigt skall rengöras varannan vecka) skall normalt bara samlas ytterst, ytterst lite förbränd spån.

Inte min mening att vara "besserwisser", men det kändes viktigt att korrigera för eventuella nya Viking Bio-användare.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
hellyh
Prima virke

Inlägg av hellyh »

Japp det är precis så jag menade! mellan brännarrören har jag bara hittat ytterst lite spån en gång.. men lika bra att kolla med jämna mellanrum.
Sen tänkte jag höra.. vid rostrets kant bildas det en liten beläggning på det inre brännarröret längs med rostret om man säger så.. sitter rätt hårt. Jag brukar borsta bort det så gott det går med stålborste.. är det normalt att den beläggningen finns där?

/Rasmus
hellyh
Prima virke

Inlägg av hellyh »

Förresten.. vilken temperatur på termostaten ska man ha inställd? Jag har 80 grader.. den börjar bränna när tempen är 80 och bränner sedan upp den till 90? är det för mycket?

Bor i en enplans villa 82 kvadratemeter.. ingen källare. /Rasmus
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Min går från 60 - 90 ungefär.
deleted
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, är det utmed rostrets långkant du menar så får jag avlagringar där också. Använder också stålborste + skruvmejsel att skrapa bort med. Får den vara kvar, så finns risk att rostret inte ligger riktigt, med följd att luften kan ta en felaktig väg. Och just det sistnämnda påstår jag är en starkt bidragande orsak till problemet med sprickor i brännarröret.

Våra JOKER-pannor är ju tyvärr utrustade med en termostat med väldigt kort hysteres (skillnanden mellan tillslag/frånslag) på endast 8 grader. Vår startar på 72, och stannar på 80 grader.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Detta beror ju på att de igentligen är avsedda för att elda olja men man kan ju köpa till VB:s termostat till Viking Bio då får du en hysteres på 18 grader, sen kan man ju även köra med startfördröjning.
deleted
hellyh
Prima virke

Inlägg av hellyh »

Nu har jag en liten fråga angående rostret.

Piggarna på rostret går ner i hållet. men "halvmånen ligger inte slutet mot röret, en ytterst liten glipa. Men rostret i övrigt ligger mot brännarröret. Är det så det ska vara? har försökt trycka till "halvmånen" lite men den vill inte lägga sig mot röret.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Har du kollat den pyttelilla mutern på undersidan brännarröret som håller ner tändelementet?
Om den ramlar bort kan elementet resa sig och ställa till problem.
deleted
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Just så har jag också , en hård beläggning på hö. sida, (med brännarn utsvängd). Min teori är att det är spån, tittar man in i brännarn, mot fallschaktet , ser man att det är mer spån som runnit där, än på motsatta sidan. På motsatta sidan inget alls. Mitt fallrör är kl 8, om pannan är 12.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar