Varmvatten strular

funkypirate
Gallringsobjekt

Varmvatten strular

Inlägg av funkypirate »

Hej!

Jag har ett lite intessant problem med min panna och dess varmvatten.
Har en fin Torsbyugnsbrännare som rullar på som en klocka och värmer vattnet till fina 70-72 grader i en gammal Gustavsbergs Panna från -71.

Allt frid och fröjd om det inte var så att varmvattnet tar slut efter 10-15 sekunder och blir ljummet. Stänger jag sen av kranen och väntar i ytterligare 10-15 sekunder kommer varmvattnen igen.

Det tar alltså inte slut i den bemärkelsen att det inte kommer mer, men det försvinner om man spolar fullt.

Trycket ligger på 1,5 och har testat 2,0 för att vara säker. Värmen i pannan ligger strax över 70 grader även när varmvattnet tar slut i kranen.

Har pluggat alla kranar för att inte det ska vara någon läckage i dessa och endast spolat ur en kran = samma visa.

Är det panna som har kastat in handuken? Har testa allt som jag kan komma på. Snart får man väl dra hit en rörkrökare, men det kostar inte gratis direkt.

Någon som har någon ide på vad som kan vara fel eller vad man ska testa.

Börjar bli lite desperat nu, kan ju knappt duscha innan Nyår :D

/pelle
Torsbyugnen TB245 Mini
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Nåt i stil med det här kanske http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7320? Onödigt att starta en tråd till om det redan har diskuterats.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Du har inte en sån värmereduceringsventil som reglerar så du inte får över ett visst värde.Kanske den i så fall har pajat och släpper på för mycket kallvatten i varmvattnet.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
funkypirate
Gallringsobjekt

Inlägg av funkypirate »

joeri91942 skrev:Nåt i stil med det här kanske http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7320? Onödigt att starta en tråd till om det redan har diskuterats.

/Jörgen
Ber om ursäkt, men "Avkalka pannan" var inte det första som dök upp i min rätt begränsade kunskap om pannor och varmvatten när jag letade efter liknande info på forumet innan mitt inlägg. :evil:
Torsbyugnen TB245 Mini
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Lugn nu, jag menade det inte så.

Jag menade att det kanske var enklare för dig att läsa genom den tråden istället för att vi alla skulla posta våra svar igen.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
funkypirate
Gallringsobjekt

Inlägg av funkypirate »

Taxen skrev:Du har inte en sån värmereduceringsventil som reglerar så du inte får över ett visst värde.Kanske den i så fall har pajat och släpper på för mycket kallvatten i varmvattnet.
Fan, nu känner jag hur kass jag är. vet fan inte ens vilka ventiler och vatten du nämner här.... :?
Torsbyugnen TB245 Mini
funkypirate
Gallringsobjekt

Inlägg av funkypirate »

joeri91942 skrev:Lugn nu, jag menade det inte så.

Jag menade att det kanske var enklare för dig att läsa genom den tråden istället för att vi alla skulla posta våra svar igen.

/Jörgen
:D javisst, den ska jag lusläsa..
Torsbyugnen TB245 Mini
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

Tjenare!
Du kan kolla att du inte har fått en luftficka längst upp i pannan, jag har varit ute för detta några gånger nämligen!
Du kan även kolla cirkpumpen för varmvattnet så att inte den är trasig
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
funkypirate
Gallringsobjekt

Inlägg av funkypirate »

ifkas skrev:Tjenare!
Du kan kolla att du inte har fått en luftficka längst upp i pannan, jag har varit ute för detta några gånger nämligen!
Du kan även kolla cirkpumpen för varmvattnet så att inte den är trasig
pump ok, men hur kollar man om man har luft i pannan? och hur får man ut det?

( noll koll )
Torsbyugnen TB245 Mini
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Borde inte luft i pannan gå upp ett expansionskärl av något slag?
deleted
Hälsing
Ungskog

Varmvattenstrul

Inlägg av Hälsing »

Jag har haft liknande pblm.

Börja med det enkla först. Köp en ny blandarventil (Rinkabyrör), den kostar inte mycket. Du kan lätt byta den själv.

Efter det var det hockey för mig iallafall.

H
300 m2, Arimax 35, BioNordic Viking B30GL, kulvert, bulkförråd 7,4 m3 m skrapor och skruv, Danfoss reglersystem
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

Det borde sitta en avluftning någonstans på expansionssidan, testa med den!
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Varmvattenstrul

Inlägg av Roli »

Hälsing skrev:Jag har haft liknande pblm.

Börja med det enkla först. Köp en ny blandarventil (Rinkabyrör), den kostar inte mycket. Du kan lätt byta den själv.

Efter det var det hockey för mig iallafall.

H
Det svåra är "bara" att hitta en som passar den gamla. Dvs har lika inbyggnadsmått och dimensioner. Det går inte att byta hur som helst mellan modellerna.

Har för mig att Rinkaby "bara" saluför en typ av Esbe:s blandarventiler och den som de säljer passar inte heller alla Esbe:s olika typer.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
elamentale
Späd planta

Inlägg av elamentale »

Är det alltid att det blir kallt efter några sek. lr går det ibland att duscha som vanligt !? Vi hade fel på automatshunten när vi hade ett liknande problem.
effecta 220, pellx Gordic 20kW,
ca 270 kvadrat uppvärmt.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Det var väl inget fel att starta en ny tråd det kan ha kommit till nya medlemmar som kanske oxå har synpunkter

Är det fel på blandningsventilen så blir det varmt vatten från den till 99 % det är ju termostat i den ett kass sådant blir i öppet läge

tror mer på en igenkalkad slinga,har du hårt vatten?
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Skriv svar