Pellets från Byggmax

Skriv svar
Mattias.F
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 17:31
Ort: Västmanland /kolsva

Inlägg av Mattias.F »

Taxen skrev:Nån som provat dessa?Verkar vara bra pris.
http://www.blocket.se/vi/14355313.htm?ca=10_s
Jo jag har den pelletsen den fungerar kanon bra det blir ingen sintring som jag har haft med andra sorter av pellets jag har provat.
Tulimax t15 och 500l acctank med solslinga & Viking b16GL
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Dave skrev:Vad sa de i affären? Har du kollat med Byggmax kundtjänst? Jag hade tänkt åka förbi till våren och köpa...har annars köpt hos Guddeby gård , har du köpt där någon gång (Frisse)? Vi är ju nästan grannar :wink:

MVH// Dave
Det låg några pellets på golvet från en trasig säck och de såg ok ut tyckte jag, så jag märkte inte det där med längden förrän jag kom hem. Nej, jag brydde mig aldrig om att ringa. Borde kanske ha gjort det :roll:

Ja, jag har köpt ifrån Guddeby gård tidigare, och jag gillar Svanpellets måste jag säga (verkar inte vara nån bark i den), men jag tycker de har blivit ganska dyra. Sen tycker jag att de är ganska griniga där, lite som att man ska vara glad att man får lov att betala deras uppehälle, och sånt hatar jag. Bit inte den hand som föder dig är ett väldigt bra uttryck, tycker jag.

Fördelen för mig med att köpa på Byggmax är två. Dels att jag jobbar i Hisings Backa och att det ligger på vägen hem och dels att man slipper köpa en hel pall för att få ett bra pris, bara att slänga in dem i bilen och fortsätta hem :) Fast bilen ser lite rolig ut när man kommer där med 400 kg pellets i den :lol:

Hoppas att det där med längderna bara är en tillfällig grej, det ger mig nämligen problem med ojämn matning till brännaren vilket gör att den stannar i uppstartsfasen, annars spelar det mig ingen roll.
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Tycker också de har blivit lite griniga och dyra för den delen, fast de följer "marknaden" ganska väl...skall ändå testa Rindi nästa gång det är dags, är de lika bra som Svanpellets så slipper man griniga bönder 8)

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
orroz
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 09 sep, 2007 09:05
Ort: Kil

Inlägg av orroz »

Frisse Frisén skrev:Nån som vet om Byggmax har bytt leverantör permanent? Sist jag köpte var det inte Rindi, pelletsen låg i omärkta säckar och längden på dem varierade KRAFTIGT. En del var bara cirka 5mm långa, andra nästan som cigaretter :x Jag köpte på Byggmax i Hisings Backa (Göteborg).

Köpte oxå den idag. Jag var jättenöjd med Rindi pelletsen har bara fått en säck med lite sämre kvalitet på.

Hur fungerade den nya?
Pelletskamin Mysinge med Kpm Drag
installerad 071207
Värmer upp 105 kvm med den.

Har haft en snittförbrukning på 8kg/dag.
Dec.Jan och Feb.
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Det är nog inget fel på själva råmaterialet men längden ger mig problem med ojämn matning. MEN, nu när jag köpte hem några säckar i fredags så var det Rindi som låg på pallarna igen :)

EDIT: Har tagit bort citat av hela direkt föregående inlägg. Detta ger ingen ny information utan stör endast läsbarheten. /Stugsittaren
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

hur ser eran aska ut? jag startade upp min panna o brännare på byggmax pellets och den är mörk och ganska brun
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Det låter ju som att den ser ut som den ska då :)

EDIT: Har tagit bort citat av hela direkt föregående inlägg. Detta ger ingen ny information utan stör endast läsbarheten. /Stugsittaren
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Galne-Gurra skrev:
Torsten skrev:
Galne-Gurra skrev: Helt nöjd med kvaliten på baltpelletsen men prisskillnaden mot svensk pellets börjar bli för liten.
Men 1722 kr/pall är väl inte så dåligt om man lastar av det själv.
Tjatar på min lokale leverantör om de här pelletsarna men han är långsam att ta hem.
Väldigt bra pris men jag har 7 mil enkel resa till Borlänge och inget lastbilskort så det får bli pellets från Avesta. :(
Du har väl pellets runt hörnet,så det räcker :wink: :wink:



Norberg
Norberg producerar briketter, pellets, pulver, ströbalar samt spillvärme och har en produktionskapacitet på:

31 000 ton briketter
96 000 ton pellets
65 000 ton pulver
150 000 ströbalar/år
20-25 GWh spillvärme
Viss produktionsvariation förekommer beroende på marknadsläge.

Fabriken byggdes 1983 och har 18 anställda med Peter Franklin som fabrikschef.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Mmm har handlat mina pellets där sedan 1998,men våren 2006 slutade man sälja till småkunder.
Då lade Lantmännen ut pelletsförsäljningen på en firma som heter Heat och Ved i Ombenning.
Lite konstigt miljöperspektiv,pelletsen produceras i Norberg sedan körs den med lastbil till Ombenning ca:2,5 mil från fabriken.
I Ombenning finns pellets för avhämtning i form av lösvikt,småsäck enstaka eller på pall,finns även storsäck.
Firman har även utkörning,3 pallar=fri hemtransport.
Jag hade endast 2km enkel resa till fabriken,det var perfekt för mej man behövde aldrig oroa sig för att få slut på pellets.
Då jag körde med lösvikt hämtade jag ca en gång varannan vecka och en gång per vecka när det var riktigt kallt.
Så senhösten 2006 tröttnade jag på att åka 5 mil för att hämta lösvikts pellets,plus att Lantmännen höjde priset rejält på pelletsen.
Så nu köper jag min pellets från Avesta.
http://www.lesfärdigaved.nu/

EDIT: Har tagit bort citat av hela direkt föregående inlägg. Detta ger ingen ny information utan stör endast läsbarheten. /Stugsittaren
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
mattem
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 19 jul, 2007 11:17
Ort: Skåne/Sösdala

Inlägg av mattem »

Köpte 15 säckar Rindi pellets därifrån förra veckan. Finare pellets har jag aldrig sett. Luktar riktigt friskt och gott med hårda fina bitar i jämna längder. Väldigt lite spån i säckarna och dammade inte vid påfyllning. Såg att det låg någon säck ifrån Derome där också.

Jämfört med de 5 pallar Neova som jag kört med tills nu så framstår de som riktig dålig pellets med spån i säckarna, dammar bra vid påfyllning och ojämna bitar som är mjuka och som lätt går sönder när man trycker på dem.

Ska bli intressant om man får lika fin pellets därifrån när det är dags att fylla på nästa gång. Kommer att köra med pellets ifrån byggmax nu den sista tiden vi har kvar huset innan vi får det sålt. Känner inte för att lägga mig på en pall i onödan. Men blir jag lika nöjd i fortsättningen så finns det ingen anledning att rekomendera något annat då de har riktigt bra pris.
170m2 i två plan + 100m2 källare byggt -38.
Janfire NH + Combifire panna installerat -07 Styrs med Termomatic ERA 10 shuntautomatik
granath
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 26 mar, 2008 23:32
Ort: Fjälkinge

Inlägg av granath »

Tack vare ByggMax pris har en vän till mig slutat köpa pallar och köper endast lite efter behov några säckar då och då
Utrustning:
Agrotec brännare i en gammal Duplomat kombipanna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det är bara att hoppas att han inte råkar ut för det som hände mig igår. Kör just nu enbart på säckad pellets eftersom jag har gjort lite arbete med mitt bulkförråd och inte fått beställd leverans än (beställde igår).

Åkte in till Byggmax i Kållered för att köpa ett antal säckar (hade endast 2 säckar kvar hemma) så att jag skulle klarar mig fram till leverans (inom 10 arbetsdagar). Framme vid platsen där pelletspallarna har stått gapar ett stort "hål".... ingenting......

Går in och frågar i kassan, han i kassan pekar på en pall innanför dörren "där är allt som vi har kvar". Där låg 5 säckar.....

Köpte direkt dessa säckar men det kommer ju knappast att räcka fram till bulkleveransen (inom 10 arbetsdagar) då den oftast kommer sista eller näst sista dagen av de 10 arbetsdagarna....

Ny pelletsleverans till Byggmax trodde dom kanske skulle ske på torsdag men de var inte säkra.

Så skall man bara köpa efter behov så får man räkna med att det ibland kanske inte finns att köpa så man får ha en liten pelletsbuffert hemma så att det inte tar slut........ när man behöver fylla på.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Samma här, jag hade 4 säckar kvar och körde in till byggmax, tomt som i en politikers skalle, men det löste sig, dom fick in nya pellets två dagar senare men det var på håret.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
miksan
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:54

Se lagersaldo på hemsidan

Inlägg av miksan »

På byggmax hemsida kan man se lagersaldot och kommande leveranser.. Brukar stämma ganska bra.
/miksan
http://www.byggmax.se/is-bin/INTERSHOP. ... ardCatalog
EcoForest Vigo 9,5kW
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Enligt kundtjänst kommer de inte att sälja på sommaren...ni som köper lite då och då får bunkra?!

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar