Hur stor accvolym och pellets

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Zwentomen
Lärjunge!

Hur stor accvolym och pellets

Inlägg av Zwentomen »

Min biomix-panna kommer att flytta bort från vårt pannrum inkommande sommar och ersättas av en arimax 35. De problem jag haft med pannan kan läsas i en annan tråd och är för min del avslutad, jag går så att säga vidare i livet med nya problemoch problemet denna gång är accvolymen till en 35 enligt tillverkarens rekommendationer så bör de vara minst 1800. Idagens läge har jag en tank på 1500 l. (500 l större än rekommendtionerna till en biomix panna). Problemet skulle vara enkelt om jag hade stor pannrumsdörr. Då skulle jag utan vidare ta ine en 1500 liters tank till och ha lite större marginaler med eldningen. Nu är problemet det att jag har en trång (normal) dörr som pannan skall ut igenom och den nya in igenom. Pannorna kommer att rymms med någon mm marginal. Men Att få ine en större tank än 750 l av den tillverkare som är mest aktuell här i Finland är svårt. frågan är då skall jag börja med att prova med den tidigare tanken + 750 l = 2250 l i detta skedet eller lönar det sig direkt att bita i det sura äpplet och köra till med 2 ggr 750????

Följande fråga är Jag har använder pellets de gånger jag är borta i arbetsresor så att inte frun skall behöva oroa sig för värmen i huset. på Årsnivå kanske det går åt 1,5-2 ton pellets beroende på hur många arbetsresor jag gör. Frågan är då hur skall man koppla in styrningen av pelletsbrännaren så att det blir rätt? Biomixen har en egen varmvattenslinga i tanken så då går det lätt att koppla bort tanken när man kör på pellets och slipper att värma en hel tank i "onödan". 35:an har ju ingen skild varmvattenslinga
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Finns nog inget självklart val.
Själv blev jag rekomenderad minst 2000l men köpte 3000l. Önskar dock att jag tagit 750l till.
Jag är av den övertygelsen att när man väl fått igång pannan så bör man köra minst 2 ilägg, dels för att det är smidigt att bara fylla på utan start process och dels för att ha möjligheten att klara sig kanske 2 dygn istället för retfulla 1,5. Men allt är ju beroende på hur dina förhållanden är.

Mitt råd blir att du kan aldrig ha förmycket ackumulator kapacitet(inom rimliga gränser). Glöm tankar om eventuella förluster för dom handlar bara om isolering och hur mycket.

Ett bra riktmärke är att ta en volym som du hinner fylla på en kväll efter jobbet. Alltså ta pannans brinntid för ett ilägg och se hur många ilägg du kan göra normalt sett efter jobbet. hör med någon som har samma panna eller om du kanske redan vet.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

jag rekomenderar 2x750 till för att kunna använda pannans effekt på ett bra sätt, och kunna ta emot mer än ett vedinlägg

till min 25 a har jag 1500 l det är inte för mycket,borde varit 500 l till

panntillverkarna rekommenderar alltid för små tankar
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Jag dimensionera min tank efter eldstadens volym tog den *18 tror det är boverkets krav för att anläggningen ska vara miljögodkänd. I mitt fall med innova 30 135L eldstad gav en tank på ca:2500L en brinntid på ca 6 timmar från 40g till 90g behöver två ilägg
Eldflugan
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Eldflugan funkar det bra för dig har du hamnat rätt i volym?

Man skall nog beakta hur stor effekt pannan har när man väljer tankar
och vedkvaliten är naturligvis oxå avgörande

man kan knappast gå efter boverkets krav för miljögodkännande,det är minium krav
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Det är bara lite trevligt med prissättningen sen att den tank som jag har nu kostade ca 1400 euro moms 0 % och en tank som är dubbelt så liten kostar 1100 moms 0%....borde ha byggt en rejälare dörr så hade jag utan tvekan slagit till direkt på en 1500 l tank till och inte betalt mig sjuk för 2 tankar....

Typiskt
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Tutte Gustav skrev:Eldflugan funkar det bra för dig har du hamnat rätt i volym?

Man skall nog beakta hur stor effekt pannan har när man väljer tankar
och vedkvaliten är naturligvis oxå avgörande

man kan knappast gå efter boverkets krav för miljögodkännande,det är minium krav
Baxi rekomendera 1800L tank till innova 30 tror att det var för att få ner priset på offerten för den tanken kosta mycke mindre. Tycker att volymen på tanken är väl tilltagen går att göra ett fullt ilägg när tempen i toppen är 60g+. Jag har fortfarande lite justeringar att göra b.l.a ett större exp.kärl samt automat avluftningar som inte blev monterade vid instalationen (fick bråttom i oktober när det blev kallt).
Ska fixa det i sommar tappa ner systemet. Det viktigaste tror jag med tankar är dels att man monterar dom rätt samt isoleringen körde min tank oisolerad ett par veckor och då fick man elda dygnet runt :oops: . Nu har jag 100mm isolering tog comfortmatta som används innom ventilation den har ett hönsnät på ena sidan och är lätt att jobba med kan jag rekomendera.
Mvh Eldflugan
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Skriv svar