Boo-Forsjöö
Boo-Forsjöö
Ända sedan jag installerade pelletseldning för några år sedan har jag använt Laxåpellets. Den fungerade bra, även om den hade variationer så att jag fick ställa om brännaren mellan leveranserna.
Men sista gången tog jag hem Boo-Forsjöö pellets, och det har varit krångel av olika slag. Först fick jag ett avbrott, där elektroniken i Albinpannan tvärdog. Det sista den meddelade var överhettning, och sedan dess har jag fått köra brännare och cirkulationspumpar på omkopplad kabel från väggkontakt. Elektriker är på väg. När jag kollade inne i pannan i samband med avbrottet, var den full av aska, fullare än vad jag någonsin sett den, trots att jag sotat tio dagar tidigare - jag sotar ur varannan lördag.
Idag var det avbrott igen, och pannan full av aska. Jag tömde den förra helgen. Inställningen av pannan har jag gjort som jag brukar, men jag fick öka både flätvarv och matning för att värmen skulle stiga i pannan.
Är det pelletskvaliteten eller annat som är fel? Askmängderna är kopiösa, matningen verkar funka sämre, trots att jag tömt skruven på spån och brännaren bryter ett par gånger i veckan.
Konfunderade hälsningar
Fritz
Edit: Rättat till ett par formuleringar, där jag slarvat in ordet "sot" men menat "aska".
Men sista gången tog jag hem Boo-Forsjöö pellets, och det har varit krångel av olika slag. Först fick jag ett avbrott, där elektroniken i Albinpannan tvärdog. Det sista den meddelade var överhettning, och sedan dess har jag fått köra brännare och cirkulationspumpar på omkopplad kabel från väggkontakt. Elektriker är på väg. När jag kollade inne i pannan i samband med avbrottet, var den full av aska, fullare än vad jag någonsin sett den, trots att jag sotat tio dagar tidigare - jag sotar ur varannan lördag.
Idag var det avbrott igen, och pannan full av aska. Jag tömde den förra helgen. Inställningen av pannan har jag gjort som jag brukar, men jag fick öka både flätvarv och matning för att värmen skulle stiga i pannan.
Är det pelletskvaliteten eller annat som är fel? Askmängderna är kopiösa, matningen verkar funka sämre, trots att jag tömt skruven på spån och brännaren bryter ett par gånger i veckan.
Konfunderade hälsningar
Fritz
Edit: Rättat till ett par formuleringar, där jag slarvat in ordet "sot" men menat "aska".
Senast redigerad av Fritz den sön 10 feb, 2008 15:16, redigerad totalt 1 gånger.
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
"...var den full av sot, fullare än vad jag någonsin sett den..."
"Idag var det avbrott igen och pannan full av sot."
Konstig beskrivning av gråbrun, ganska ljus, aska.
Nåväl, är det aska på riktigt är det helt enkelt så att den pellets innehåller mycket aska.
Dock tror jag att det kan gömma sig en del sot i askan vilket får "fet förbränning" att ändå vara aktuell.
Nåväl, är det aska på riktigt är det helt enkelt så att den pellets innehåller mycket aska.
Dock tror jag att det kan gömma sig en del sot i askan vilket får "fet förbränning" att ändå vara aktuell.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Faktum är att jag har haft högre fläktvarvtal i förhållande till matningen än tidigare. Jag tror inte på att förbränningen i sig varit felaktig. Pannan har jag justerat till bränslet enligt montörens anvisningar.Icecap skrev:"...var den full av sot, fullare än vad jag någonsin sett den..."
Vad jag främst är ute efter i den här tråden är emellertid inte felsökning utan andras erfarenheter av just Boo-Forsjö pellets.
Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Boo Forssjö pellets
Jag har eldat pellets från Boo Forssjö sedan 2006 med leverans i bulk utom en gång då jag p.g.a. trasigt Pellistore köpte tre pallar med pellets i säck. För närvarande när det är mild vinter askar jag ur var tredje vecka och får uppskattningsvis 6-8 liter aska. Jag tycker att askmängden har varit konstant över tiden sedan jag började.
Villa 125 kvm byggd 1926 i Hägersten, Janfire Flex-a, Vedsol Combifire, Pellistore.
Jag upplever att det är extremt mycket spån i deras säckar, har då att jämföra med Agrol.
Hade aldrig problem med Agrol men med boforssjö så har det dykt upp mycket, bla så blir skruven helt igenkorkad av spån bara på några veckor, detta hände aldrig med Agrol.
Känns även som om det går mer pellets nu samt rökgastempen är mycket ojämn.
Hade aldrig problem med Agrol men med boforssjö så har det dykt upp mycket, bla så blir skruven helt igenkorkad av spån bara på några veckor, detta hände aldrig med Agrol.
Känns även som om det går mer pellets nu samt rökgastempen är mycket ojämn.
deleted
För mig tycker att Booforssjö var bra och knappt inga spån då jag körde 6 pallar i rad innan aldrig problem. Nu har jag smålandspellets är sämre än Booforssjö och mkt spån som samlar i botten och ibland misslyckade start och jag måste rensa då och då innan jag fyller mer pellets så funger det bra.
Det beror på brännare eller dålig denna gång just nu utav Booforssjö ni köpte. Men jag förstår inte att Danne82 har samma Vinkingbio som mitt och har problem med booforssjö
Det beror på brännare eller dålig denna gång just nu utav Booforssjö ni köpte. Men jag förstår inte att Danne82 har samma Vinkingbio som mitt och har problem med booforssjö

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Det blir stvärstopp i skruven på nån månad bara och detta gör så att det kommer mindre och mindre pellets vilket gör att det blir mer och mer "för mycket" luft om du förstår vad jag menar, vilket drar upp förbrukningen samt att den kan få göra flera startförsök vilket också drar mer pellets samt att jag var tvungen att öka startdosen rejält eftersom det ibland bara kom halva eller mindre.
deleted
Det ni säger om spån är intressant. Efter att anläggningen gått oavbrutet i mer än två år har jag haft flera avbrott med den pall Boo-Forssjö jag eldat den sista månaden. Avbrottet för stopp i skruven av sågspån trodde jag berodde på dålig eftersyn från min sida, men det kan ju lika gärna bero på pelletsen. Skruven verkar redan ha ett par liter spån i sig efter att ett femtontal säckar gått genom den sedan jag rensade den sist.Danne82 skrev:Det blir tvärstopp i skruven på nån månad bara och ---
Det var tomt i bingen nu på morgonen, och jag ska hämta ny pellets i eftermiddag. Det blir inte mer Boo-Forssjö i alla fall. Jag ska under dagen ta reda på vad som finns i trakten. Jag tänkte slippa åka en och en halv mil till Laxå, men det kan det kanske vara värt om det inte finns bättre nästgårds.
Tack för era inlägg!
Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Igår hämtade jag en pall i Laxå, och så fort jag fått in säckarna, öppnade jag en och jämförde med Boo-Forssjö. Laxå är hård och går inte klämma sönder med fingrarna, vilket man kan göra med B-F. Pannan blev också fortare varm med Laxå vid lika matning - jag fick ställa om fläkten lite.
Fritz
Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937