Men så bra Märkligt att inte jag fick med någon?
Finns de färdiga till pellux att köpa tror du
Har funderat på en sådan eftersom jag tycker lågorna slår rakt upp mot tuberna..
Hälsn.Gustav
Ja de måste vara det..
TidlundNKPG du som är snabb med kameran..Kan du lägga ut ett foto på din plåt Om de går att fota..Vore kul att se hur den sitter.
Snyggt installerat förresten Skulle passa kanon me en blå jan-fire till pannan
Hälsn.Gustav
Man tackar för bilderna Ser ut som plåten hänger på svetsade piggar Dom har inte jag..Kan man svetsa dit sådana utan att tömma pannan?
Måste ringa nibe och höra om plåtarna säljs som tillbehör
Hälsn.Gustav
jag har tittat och undrat över den här pannan. Men vet inget om den http://www.peltec.nu/index.htm
Jag ska in med något men vet inte vad. Direktverkande el är inget alternativ.
Pelletskamin modell:Eco air 13,5 kw
Fabrikat:Ecoforest
Har pratat med nibe ang.Baffelplåten och den har kommit till för att kunna sänka rökgaserna vid montering av främst snett och uppåtbrinnande brännare. Själv tror jag även att den minskar flygaskan som annars sätter sig i tuberna
Nu är plåten på väg till mig och de ju alltid kul att prova sig fram
Hälsn.Gustav
Har nu kört me baffelplåten i 3/dag. Vilken otrolig skillnad...blir mycke mindre flygaska i tuberna 8)Till er som fått den medlevererad.Andvänd baffeln. Rökgastempen minskade lite väl mycke så ja fick korta ner turbolatorerna rejält. Ligger nu på 150c och måste kolla så temp. i skorstenstoppen räcker till.
Vet att vi ältat detta tidigare men räcker de med 65c 1/2 meter ner i skorsten
Gustav
Energimyndigheten har gett ut en skrift som heter "Provning av rökgaskanaler till pelletskaminer", billaga 5 är ett diagram som visar vattendaggpunkten i förhållande till CO2-halten för SÅBI-pellets med 7,3% fukt. Ju lägre CO2 halt desto lägre vattendaggpunkt. Vid 10% CO2 ligger den på cirka 45 grader och vid 20% på cirka 57 grader C.