Är det någon mer som har en sådan pelletsbrännare?? Skulle vara kul att byta lite erfarenheter och annat smått å gött.

Jo då jag har ritning och beskrivning på pelletsbrännaren. ge mig din en adress så kan jag kopiera den och skicka till dig..bezt skrev:Effektläge 2 kör jag ja(2:a hålet), är det samma som matarläge eller rosterläge?
Eller är det några mer inställningar man kan göra effektmässigt än bara skifta vilket hål bländaren sitter i?
Matar armen. (eller vad det nu heter) Den ska vara graderad 1-6 precis som fläkten. Matar inställningen sitter under ett av plåtlocken. (under pelletsförådet.)
Har för mig att antalet hålrader på roster ska stämma överens med matningen.
Det tycks fungerar för mig iallf. (alltså 2 hålrader. läge 2 på mating.)
Sedan verkar luftens inställningar var lite si och så beroende på draget i pannan. Men ahr man dragregulator så är det lättare.
Var man ställer in timer hur länge den ska mata pellets innan den tänder har jag hittat. Har för mig det var potentiometern längst ner till höger.
Är det den oranga potentiometer.?? Finns två svarta skruvar att ställa på.
vilken ska man ändra på?? Om man vill ändra start dosen.
Luften har jag försökt kolla på elden vilken färg det är på lågan och har ställt den som jag tycker den ser bäst ut. Hamnar strax under mitten på skalan där man kan dra fläkten.
Ja just ja, jag värmer 190 kvm(dåligt isolerad) + 80 kvm källare med en riktig dålig källardörr som läcker in luft(oinredd).
Tror inte det var det problemet på min fotocell, den var helt död. Blev ingen skillnad hur man än gjorde med inställningarna.
Brännaren startar tyvärr ganska ofta, varje ½ timme nånting, vilket inte verkar särskilt effektivt.
Japp !! det gör min med. Men man kan ju skaffa en termostat med större hysteres. Så ska de ju bli mindre start o stopp.
Tycker de har billiga reservdelar och är väldigt hjälpsamma på telefon om det skulle krångla. Tror jag satt nästan 1 timme med dem första gången det krånglade och det kostnadsfritt.
Ja just, mer planer för framtiden:
Installera Varmvattenberedare i serie med pannan, som det är nu så kan vi precis duscha 2 personer innan vattnet tar slut. Och det verkar inte så bra nu när vi får iordning på nya badrummet och slänger in ett badkar där.
Du råkar inte ha en ritning/beskrivning över styrenheten?
Aha där har jag aldrig kollat dumt nog, verkar ju väldigt logiskt när du säger det att man ska styra matningen där, stod ingenting om det vad jag sett i manualen som jag har.Matar armen. (eller vad det nu heter) Den ska vara graderad 1-6 precis som fläkten. Matar inställningen sitter under ett av plåtlocken. (under pelletsförådet.)
Har för mig att antalet hålrader på roster ska stämma överens med matningen.
Det tycks fungerar för mig iallf. (alltså 2 hålrader. läge 2 på mating.)