mycket pellets
mycket pellets
hej!
jag har bytt till en ctc 1100 från -00. det funkar bra inga som helst problem med den förutom att det går ungefär lika mkt pellets som det gjorde med den gamla pannan (en ctc 265B -1980). vad kan detta bero på? har kollat lite på temperaturen som skickas ut i elementen, jag skickar ut ca 50Grader och för tillbaka ca 46grader och det tycker jag inte är en så stor förlust, kompisen säger att han skickar ut 70 grader och får tillbaka 50grader så det är ju skillnad, men hans panna drar ändå mindre pellets!
någon som har nån förklaring på detta?
tacksam för svar.
MVH//Micke
jag har bytt till en ctc 1100 från -00. det funkar bra inga som helst problem med den förutom att det går ungefär lika mkt pellets som det gjorde med den gamla pannan (en ctc 265B -1980). vad kan detta bero på? har kollat lite på temperaturen som skickas ut i elementen, jag skickar ut ca 50Grader och för tillbaka ca 46grader och det tycker jag inte är en så stor förlust, kompisen säger att han skickar ut 70 grader och får tillbaka 50grader så det är ju skillnad, men hans panna drar ändå mindre pellets!
tacksam för svar.
MVH//Micke
ctc 1100 family från -00 med baxi eurofire som går på Agrol pellets
-
- Pannrumstomte!
Re: mycket pellets
Det beror på att du har samma hus som tidigare. Byt till ett hus som behöver mindre energi så minskar förbrukningen.Mike_-_ skrev:hej!
jag har bytt till en ctc 1100 från -00. det funkar bra inga som helst problem med den förutom att det går ungefär lika mkt pellets som det gjorde med den gamla pannan (en ctc 265B -1980). vad kan detta bero på?
Tempdiffen i sig säger absolut inget om varken effekt eller energi. Kompisen har antagligen mycket lägre flöde genom sina element.Mike_-_ skrev:har kollat lite på temperaturen som skickas ut i elementen, jag skickar ut ca 50Grader och för tillbaka ca 46grader och det tycker jag inte är en så stor förlust, kompisen säger att han skickar ut 70 grader och får tillbaka 50grader så det är ju skillnad, men hans panna drar ändå mindre pellets!
tacksam för svar.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Temperaturskillnade är total intetsägande om man inte har ett flöde också. Den effekt som används är temperaturskillnade * flödet, om han har 5% av ditt flöde är det ju självklart att han använder mindre pellets.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Eller tillägg isolering på vinden, nya energifönster och isolering runt dräne om det finns källare, så minskar förbrukningen.Shakespeare skrev:Det beror på att du har samma hus som tidigare. Byt till ett hus som behöver mindre energi så minskar förbrukningen.Mike_-_ skrev:hej!
jag har bytt till en ctc 1100 från -00. det funkar bra inga som helst problem med den förutom att det går ungefär lika mkt pellets som det gjorde med den gamla pannan (en ctc 265B -1980). vad kan detta bero på?
mvh
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
jag håller på att byta ut till nya fönster nu, man kankse skulle isolera vinden också och även då källarväggarna sen när det är dags att dränera,
manin skrev:Eller tillägg isolering på vinden, nya energifönster och isolering runt dräne om det finns källare, så minskar förbrukningen.Shakespeare skrev:Det beror på att du har samma hus som tidigare. Byt till ett hus som behöver mindre energi så minskar förbrukningen.Mike_-_ skrev:hej!
mvh
ctc 1100 family från -00 med baxi eurofire som går på Agrol pellets
-
- Pannrumstomte!
Ska du ändå lägga massa pengar på grävning så är det klart att du ska isolera också. Måste väl vara en ganska liten slant i sammanhanget?Mike_-_ skrev:jag håller på att byta ut till nya fönster nu, man kankse skulle isolera vinden också och även då källarväggarna sen när det är dags att dränera,
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Har du trimmat din brännare så den går optimalt?Det kan göra mycket med att veta att brännare och pannan går ekonomiskt.Finns många trådar om hur viktigt det är att trimma dessa prylar.Gör du det, så återstår det andra med isolering om det inte blir bättre.Blir ju betydligt billigare om det "bara" är värmedelen som behöver trimmas.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Entusiast!
Frågan var tydligen för komplicerad för många här.... 
Din fundering är naturligtvis att din1100 borde vara en mer effektiv panna än den gamla, och därigenom dra mindre pellets. Och det håller jag med om att den borde. Själv kör jag pellets i en CTC1100, och den är väldigt effektiv. Men å andra sidan har jag insatsrör i skorstenen med kondensfälla och kör inte ut mer än 95 graders avgastemp efter pannan. Men ett sätt att öka effektiviteten är ju att trimma till lägsta möjliga avgastem som din skorsten tål.
Vad kör du för brännare? Man ska nog endast använda framåtbrinnande brännare i denna panna. En uppåtbrinnande brännare skickar lågan direkt upp i tuberna, troligtvis med dålig effektivitet som följd.
Och som sagt, ett bra mått på effektiviteten hos din panna/brännare är avgastempen. Ju lägre avgastemp, ju mer av värmen tas tillvara i pannan.

Din fundering är naturligtvis att din1100 borde vara en mer effektiv panna än den gamla, och därigenom dra mindre pellets. Och det håller jag med om att den borde. Själv kör jag pellets i en CTC1100, och den är väldigt effektiv. Men å andra sidan har jag insatsrör i skorstenen med kondensfälla och kör inte ut mer än 95 graders avgastemp efter pannan. Men ett sätt att öka effektiviteten är ju att trimma till lägsta möjliga avgastem som din skorsten tål.
Vad kör du för brännare? Man ska nog endast använda framåtbrinnande brännare i denna panna. En uppåtbrinnande brännare skickar lågan direkt upp i tuberna, troligtvis med dålig effektivitet som följd.
Och som sagt, ett bra mått på effektiviteten hos din panna/brännare är avgastempen. Ju lägre avgastemp, ju mer av värmen tas tillvara i pannan.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Hej
Enligt han som var hos mig och termograferade så var det ingen ekonomisk vinning i att byta fönster. Man byter från Uvärde (2glas) på ca 2,2 till ett Uvärde på ca 1,1 det ger en återbetalning på runt 40år...
Däremot så om man isolerar grunden så sparar man in det på mindre än 3år om du har en fullt uppvärmd källarvåning, fylla på med isolering på vinden (om det är dåligt) ger också en snabb återbetalningstid
Jag tjänar in grundisoleringen (runt 40tusen) snabbare än om jag byter tätningslister (runt 1500) 2,8år mot 3,1år
Nicklas
Enligt han som var hos mig och termograferade så var det ingen ekonomisk vinning i att byta fönster. Man byter från Uvärde (2glas) på ca 2,2 till ett Uvärde på ca 1,1 det ger en återbetalning på runt 40år...
Däremot så om man isolerar grunden så sparar man in det på mindre än 3år om du har en fullt uppvärmd källarvåning, fylla på med isolering på vinden (om det är dåligt) ger också en snabb återbetalningstid
Jag tjänar in grundisoleringen (runt 40tusen) snabbare än om jag byter tätningslister (runt 1500) 2,8år mot 3,1år
Nicklas
1hus med IVT jordvärme 140m2
2hus med fjärrvärme 250m2 + 350m2
1hus med CTCBio 20Kw 300m2
2hus med fjärrvärme 250m2 + 350m2
1hus med CTCBio 20Kw 300m2
-
- Pannrumstomte!
Jag förstod frågan men lite ironi skadar väl aldrigSpeedySwede skrev:Frågan var tydligen för komplicerad för många här....

Vad kan man vänta dig för minskning? 20-30% på sin höjd kanske?
Jag tror för egen del att et är svårt att jämföra och se så pass liten förändring om man inte har väldigt bra koll på både förbrukning och väder före och efter bytet. Dessutom skriver han att han har ungefär samma förbruknig som tidigare vilket jag tolkar antingen som viss osäkerhet eller en liten minskning.
Du kanske kan utveckla det lite Micke?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Är din brännare injusterad med ett rökgasinstrument? Är den inte det så har du här kanske en anledning till högre förbrukning.Mike_-_ skrev:hej!
tacksam för svar.
MVH//Micke
Har du shuntautomatik? Ifall inte så borde du investera i detta, då det gör mycket på förbrukningen.
Har du i samband med byte av panna kontrollerat rökgastemperaturen, samt justerat turbulatorerna så att du får normal temperatur (150-180grader i en normal tegelskorsten efter pannan).En meter ner i från toppen på skorstenen bör det ej understiga 70grader. Är dragbegränsare monterad och justerad efter rätt dragförhållande? Bör vara -0,10/-0,15 hPa.
Är skruv och förråd rengjort så att skruvmatningen till brännaren fungerar optimalt, så att du undviker ojämn matning som stör ur förbränningen?
Hur hög hastighet har du på cirkulationspumpen, om det går så sänk flödet, för det är meningen att energin som du pumpar runt i radiatorerna skall hänga kvar i rummen så länge som möjligt är så att du får tillbaka lägre temperatur på returflödet, det ger också en bättre skiktning i pannan. Beror också på vilken radiatorsystem du har, kan skilja sig på dimensioner på rör samt kopplingsalternativ.
Vilken hysteres har du på start och stopp på brännaren mot panntemperaturen? Om du har som exempel kopplat mot en oljetermostat som har ca 5-7graders hysteres får du direkt mer förbrukning samt slitage på tändelement mm. Hysteresen bör vara som exempel 65- 82grader på panntemperaturen.
Byter du pelletsfabrikat ofta?
Sedan beror det väl på husets årtal samt hur väl isolerad fastigheten är, samt hur underhållna fönstertätningar mm som tidigare beskrivits i tråden.
-
- Pannrumstomte!
Jag vet inte hur lågt det går att ställa Baxis brännare. Men ofta är det problem med övertryck i brännkammaren i CTC 1100 som resulterar att man får ta bort 2 eller fler turbulatorer. Detta ger en stor minskning av verkningsgraden. Det kanske var bättre verkningsgrad vid pelletseldning i din gamla CTC 265 panna.
Varför inte satsa på en riktig pelletspanna vid byte.
CTC 1100 är och kommer alltid vara en panna konstruerad för en oljebrännare och inte särskild lämplig att konvertera till pelletseldning.
Varför inte satsa på en riktig pelletspanna vid byte.

Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Pannan går alldeles utmärkt att elda pellets i om man har gjort en ordentlig installation och kollat över dragförhållanden, samt kanske kapat turbulatorerna istället för att plocka ur dessa. Men det är som du säger ingen panna för optimal pelletseldning då den kräver underhåll en gång i veckan, och missköter man detta så har man problem. Pannans konstruktion är annars helt ok för pellets med en framåtbrinnande brännare som även måste ha en bra placering så att det finns gått om utrymme framför i eldstaden. Säkrast är också att kontrollera draget nere i eldstaden vid brännaren. Med för högt drag så bildas oftast det mycket flygaska som täpper till tuberna, men vid för lågt drag ett övertryck i eldstaden som gör att man får mer värme bakåt i brännaren.kurre_44 skrev:Jag vet inte hur lågt det går att ställa Baxis brännare. Men ofta är det problem med övertryck i brännkammaren i CTC 1100 som resulterar att man får ta bort 2 eller fler turbulatorer. Detta ger en stor minskning av verkningsgraden. Det kanske var bättre verkningsgrad vid pelletseldning i din gamla CTC 265 panna.
Varför inte satsa på en riktig pelletspanna vid byte.CTC 1100 är och kommer alltid vara en panna konstruerad för en oljebrännare och inte särskild lämplig att konvertera till pelletseldning.
Sedan är det förstås kombinationen skorsten, drag, installationförhållande, samt justering och underhåll som styr om man skall ha en bra fungerande anläggning.
Rätt kombinerad brännare, rätt justerad och du har en mycket effektiv panna att elda pellets i. Därför ÄFAB gick emot denna panna i ett test i Råd & rön är som du skriver Kurre att det är ingen panna som har komforten för att kallas pelletspanna, det har egentligen ingen gammal oljepanna, även fast askutrymme finns, det kan då i stället i många fall vara för låg verkningsgrad. Denna panna håller sig omkring 85% i verkningsgrad med exempelvis KMP Px21, Eurofire, Ulma och det får man väl säga är helt ok. Jag vet att det idag säljs så kallade pelletspannor som har en betydligt sämre verkningsgrad, vill tyvärr inte nämna några märken.
Men att byta en gammal panna till en begangnad CTC 1100 eller 1200 skulle jag aldrig göra. Då är man dumsnål, då satsar man nog på något nytt som är anpassat.
Det har skrivits många insändare om denna panna CTC 1100 i detta forum. Jag har själv skrivit vi flera tillfällen att visst går det utmärkt att köra pellets i denna panna bara man vet hur den funkar och inte har tummen mitt i handen utan kan sköta den.
Så det är helt rätt vad Karla1 skriver och jag har många exempel där det fungerar alldeles utmärkt.
Men nu till dte aktuella fallet, en fastighet på 300 m2, tydligen i Norrland eftersom det var -15 gr. Det huset behöver säkert en maxeffekt på mellan 20-25 kw när det är som kallast.
En CTC 1100 är konstruerad för olja effekt 20 kw. Enligt alla experter på pellets bör man i en pannas oljedel köra en effekt om max 60% av pannans maxeffekt. Då blir den maximala effekten för pelletsbrännare i en CTC1100 12 kw och det räcker för de flesta enfamiljshus.
Resultatet blir att en fastighet bör inte vara större än ca 150 m2 för att det skall fungera med en CTC 1100 i ett normalfall.
Så det är helt rätt vad Karla1 skriver och jag har många exempel där det fungerar alldeles utmärkt.
Men nu till dte aktuella fallet, en fastighet på 300 m2, tydligen i Norrland eftersom det var -15 gr. Det huset behöver säkert en maxeffekt på mellan 20-25 kw när det är som kallast.
En CTC 1100 är konstruerad för olja effekt 20 kw. Enligt alla experter på pellets bör man i en pannas oljedel köra en effekt om max 60% av pannans maxeffekt. Då blir den maximala effekten för pelletsbrännare i en CTC1100 12 kw och det räcker för de flesta enfamiljshus.
Resultatet blir att en fastighet bör inte vara större än ca 150 m2 för att det skall fungera med en CTC 1100 i ett normalfall.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad