Hej
Det kanske redan finns här på Forum, men jag skulle väldigt gärna vilja ha en beskrivning på hur man byter brännarröret. Om någon ville göra en lättfattlig "bruksanvisning" så vor jag mycket tacksam! Jag har köpt brännarrör utan gavel, men vågar inte skruva för mycket, innan jag vet att jag gör rätt.
Byte av brännarrör
-
- Gallringsobjekt
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
I nedanstående tråd finns en del bilder från när jag bytte senast:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6364
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6364
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Re: Byte av brännarrör
Ni kan se reservdelar på brännarrör beronde vad din Viking Bio tillverkningsnummer.Panntanten skrev:Hej
Det kanske redan finns här på Forum, men jag skulle väldigt gärna vilja ha en beskrivning på hur man byter brännarröret. Om någon ville göra en lättfattlig "bruksanvisning" så vor jag mycket tacksam! Jag har köpt brännarrör utan gavel, men vågar inte skruva för mycket, innan jag vet att jag gör rätt.
http://www.varmebaronen.se/html/PDF-ark ... n_2006.pdf
Se sidan 30 bilder och sidan 31 Art nr, benämning, passar och prislista.
Lycka till
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Re: Byte av brännarrör
Om det är svårt att skruva på rätt demontering och återmontera vid byte av brännarrör. Jag har här hemma är bara 2004-09-10 på sidan 17 finns sprängskiss.Panntanten skrev:Hej
I annat fall kan ringa till värmebaronen om få skiss byte brännarrör enkel.
lycka till
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
-
- Energiprofet!
Det följer med en ganska bra skiss , med det nya brännarröret. Det är inte särskilt svårt, alla skruvar är lika. Det innre brännarröret sitter med 9 st "öron" som man får vrida med ex en polygrip, 8 st går lätt att vrida, men den nionde sitter i fallschakten så den kom jag inte åt men lossar du dom andra går det att vrida loss röret från gaveln. Sen är det bara att sätta på nya röret på gaveln och vrida dom 8 "öron" som du kommer åt. Sätt packningarna åt rätt håll, med urtagen för fotomotståndet på rätt sida, sätt kablarna till tändelementet som skissen visar, och drag åt den lilla muttern m bricka , som håller tändelementet, lite lagom hårt. Titta på skissen och ta det lugnt, så går det bra. Lycka till.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör