Thermia Bequem 20 & Eryl asktömning?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pelle Chevelle
Ungskog

Thermia Bequem 20 & Eryl asktömning?

Inlägg av Pelle Chevelle »

Någon fler som har denna kombination?
1. Hur ofta får ni aska?
2. Vilken färg har er aska?

Mvh Pelle Chevelle
bearZ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Har noterat en skillnad beroende på vilket fabrikat jag använder.
Kör med Neova (hör till dom sämre i detta fall) nu och räknat att det blir runt 8-900 kilo som det blir stopp på brännaren.

Färgen är mest brun men lite gråare nyans förekommer mer nu när jag skruvat lite på inställningarna.

Björn
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Pelle Chevelle
Ungskog

Ökade lågeffekten på fläkten från 36% till 41%. Tänkte se om jag får bättre förbränning då? Känns som om den matar lite mer än den hinner förbränna och därmed knuffar ut ej fullständigt förbränd pellets? Med mer luft borde ju förbränningen effektiviseras. Kan ju i och för sig minska pelletsmatningen också men då tror jag effekten bli lidande? Frågan är om fläkt effekten påverkar pelletsmatning/mängd? Om pellets matningen ökar i och med att förbränningen blir högre kanske det är bättre att sänka lågmatningen av pellets? Låt er inte förvirras av mitt svammel och kom gärna med svar på mitt första inlägg tillsammans med mer ingående finjusteringar :lol:

Jag får nog tömma aska var 600 kg pellets ungefär, skall mäta mer exakt senare.

Snitt i fjol var 1.1 säck/dygn och det måste väl vara ok?
Pelle Chevelle
Ungskog

Askan har definitivt blivit ljusare av att jag ökade effekt låg på fläkten från 36% till 41%! Jag inbbillar mig dessutom att verkningsgraden ökat något då pelletsen förbränns bättre och hetare men...
Någon guru här som har någon bra formel för att beräkna detta eller kan man mata in siffror i brännaren och på så sätt hålla koll på hur många kw man får ut per specifik mängd pellets?
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Pelle Chevelle skrev:Frågan är om fläkt effekten påverkar pelletsmatning/mängd?
Nej fläktens inställning ändrar inte matningen.

1,1 säck under årets kalla månader är en ok förbrukning.

Angående siffror och effekt, så har Andre här på forumet spenderat mycket tid i pannrummet, och även räknat endel... :) sök lite så hittar du nog vad du söker ;)
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Pelle Chevelle
Ungskog

Becker skrev:
Pelle Chevelle skrev:Frågan är om fläkt effekten påverkar pelletsmatning/mängd?
Nej fläktens inställning ändrar inte matningen.

1,1 säck under årets kalla månader är en ok förbrukning.

Angående siffror och effekt, så har Andre här på forumet spenderat mycket tid i pannrummet, och även räknat endel... :) sök lite så hittar du nog vad du söker ;)
1,1 säck är utslaget på ett år!
Ca 100 m2 sutteräng (hur det nu stavas)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Becker skrev:
För att veta effekten måste man veta pelletsens energiinnehåll vilket oftast är 4,8 kWh/kg så o då ska brännaren förbruka så här mycket på 10 minuter..
8 kW = 275 gram
9 kW = 310 g
10 kW = 345 g
11 kW = 380 g
12 kW = 415 g
13 kW = 450 g
14 kW = 485 g
15 kW = 520 g
16 kW = 555 g
17 kW = 590 g
18 kW = 625 g
19 kW = 660 g
20 kW = 695 g

Detta gäller alla brännare men är lättast att kolla på brännare med internförråd...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar