Byta från pellets till fjärrvärme?????

ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Ordspråk rent allmänt upplever jag oftast som ganska fåniga, men de uppkommer sällan utan anledning. Just nu avses så klart "Egen härd osv". Kung i mitt eget pannrum, så vill jag ha det. Det är man ju i någon mån med en värmepump också, men inte med fjärrvärme. Då blir man Undersåte, alltså en sån som lyder, betalar och möjligen försöker se glad ut.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Hur bra rejor har du idag, alltså är panna och brännare i bra skick? Måste dessa bytas inom en snar framtid så finns det ju inget att fundera på. Klart du ska ha fjärrvärme. Alltid varmvatten, dynet runt service, ingen sotning, rök, skötsel överhuvudtaget. 58öre lät ju som ett riktigt bra pris också. Kan du binda upp detta pris för en längre tid?

Men som sagt har du bra grejor idag så gör det valet svårare. Har du kollat upp om du måste göra dig av med pannan eller om den får stå kvar?

Angående fukt och kall källare. Ja, extra element i källaren och ett ventilationsanläggning så löser du detta. Var ju en skribent här tidigare som hade bra koll på detta. Kommer dock inte ihåg vad han hette.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Voxac30
Gallringsobjekt

Inlägg av Voxac30 »

Intressant... många bra och kloka å- och insikter...

Jag har själv tänkt i banorna att, om jag istället investerar dom där 54.000:- i en solpanel och ack.tank så sänker jag ju driftskostnaden istället för att höja den... Nån som kör den kombinationen?

Hmmm... the thoughts linger on... :?
VikingBio, Albin Futura Std, Agrol Pellets
Tegelkåk från -57 121kvm + källare
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja sol är 8) ....En braskamin är fin....och dom tillsammans är en väldigt bra och effektiv och mysig kombination...
Och tillsammans egentligen en evighetsmaskin

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar